Fick bli en egen tråd om det här till slut..

Skall snart till att byta 4st radiatorer till annan storlek & modell och tänkte under väntan på leverans förbereda med att beställa nödvändiga kopplingar inför installation.

Har gamla stammar av järnrör i större delen av mitt system, med dimensionerna 26mm, 21mm & 17mm.

Tänkte beställa klämringskoppling och superblue klämring från Rinkaby men fastnar i storleksguiden när jag ska identifiera rätt storlek, 17mm & 21mm utvändigt mått verkar inte bli några problem, men 26mm finns inte med i storleksguiden, den hoppas direkt till 27mm.

Läste i den här tråden att t.ex 21mm verkar vara 21,3mm, tror även mina rör med den dimensionen låg nånstans mellan 21mm & 21,3mm men jag trodde att de extra 3mm bara berodde på att jag inte skrapat bort färgen tillräckligt innan jag mätte...

Frågan är nu om 26mm är något special, eller om det är lite cirkus även där och kan fungera med kopplingar för snarlik storlek, dvs 27mm?!?!

Har försökt söka genom forumet och även googlat, men inte hittat något vettigt svar själv.

Hoppas på hjälp av nån kunnig..

/Andreas

Redigerat:
En snabb googling gav:
1/2": Diameter: 21,3
3/4": 26,9
1": 33,7
1-1/4": 42,4
1-1/2": 48,3

Värmepumpsforum verkade ha en del info (och kunnigt folk) och jag gjorde som sagt bara en 3-sekunders sökning på google så det kan vara lönt att bekräfta dessa mått

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.