4 381 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Finns inga regler angående vårtum och eldosor ?
Jag tittar och tittar och kan inte hitta det minsta lilla förutom div egna lösningar här på forumet
angående hur infällda eldosor skall läggas mot tätskiktet.
Har man ett badrum som är ca 2*2 meter och duschen går längs ena sida, så är i stort sätt
hela badrummet zon 1.
Hos kompisen vet jag att de i stort sätt bara sågat med dosfräs rak igenom tätskiktet och monterat
dosa för belysning i överkant fönster, och detta sitter precis över badkaret.
måste finnas regler, när allt annat är så hårt beskrivet har någon lust att peka på dem åt mig ?
tack
/RF
angående hur infällda eldosor skall läggas mot tätskiktet.
Har man ett badrum som är ca 2*2 meter och duschen går längs ena sida, så är i stort sätt
hela badrummet zon 1.
Hos kompisen vet jag att de i stort sätt bara sågat med dosfräs rak igenom tätskiktet och monterat
dosa för belysning i överkant fönster, och detta sitter precis över badkaret.
måste finnas regler, när allt annat är så hårt beskrivet har någon lust att peka på dem åt mig ?
tack
/RF
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Man kan ju börja med elsäkerhetsreglerna. Om dosan sitter rakt ovanför ett badkar så sitter den i område 1. En dosa där skall klara IP44. Det tvivlar jag på att en vanlig dosa med doslock klarar. En lampkontakt får absolut inte finnas i den zonen,
Men om man tittar på det ur fuktsäkerhetssynpunkt. Som jag tolkar reglerna (BKR) så bör väl en dosgenomföring tätas på samma sätt som en rörgenomföring. Alltså med manschett runt, I praktiken tror jag aldrig att man gör så.
Men om man tittar på det ur fuktsäkerhetssynpunkt. Som jag tolkar reglerna (BKR) så bör väl en dosgenomföring tätas på samma sätt som en rörgenomföring. Alltså med manschett runt, I praktiken tror jag aldrig att man gör så.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Nej, det tror jag ingen gör faktiskt.hempularen skrev:Man kan ju börja med elsäkerhetsreglerna. Om dosan sitter rakt ovanför ett badkar så sitter den i område 1. En dosa där skall klara IP44. Det tvivlar jag på att en vanlig dosa med doslock klarar. En lampkontakt får absolut inte finnas i den zonen,
Men om man tittar på det ur fuktsäkerhetssynpunkt. SDom jag tolkar reglerna (BKR) så bör väl en dosgenomföring tätas på samma sätt som en rörgenomföring. Aalltså med manschett runt, I praktioken tror jag aldrig att man gör så.
Dock gör jag själv så att jag tätar mellan våtrumsskiva och dosan med typ latexfog innan tätskiktningen.
När man sen tätskiktar med folie sätter man ju folie över dosorna och skär sen ut dosan vilket gör att folien ju överlappar lite på dosan och det anser jag räcka länge...
Kör man med rollbart tätskikt så gör man likvärdigt... penslar tätskikt in på själva dosans kant.
I teorin så ska man inte ha dosor där det normalt sprutas vatten. Så är det väl nästan alltid i praktiken också. Å andra sidan kan man säga samma sak om manschetter kring elrör för t.ex. spegelbelysning på 210cm höjd, där föreskriver dock reglerna att man måste ha manschett. Tycker det är konstigt att det är så inkonsekvent.
antar att det inte finns någon standard för hur dosor ska monteras, sen i vissa badrum är det enkla skivor, i andra dubbla och sen har vi kakeltjocklekar från 4-15mm
ska man tätskikta runt en dosa måste den sticka utanför våtrumsskivan och för att det ska bli riktigt tätt även utanför, eller iaf kant i kant med kaklet och då har man inte många mm att vingla på vid håltagningen...
sen förstår de allra flesta att man inte spolar vatten över en brytare...
och numer är väl JFB standard i badrum
ska man tätskikta runt en dosa måste den sticka utanför våtrumsskivan och för att det ska bli riktigt tätt även utanför, eller iaf kant i kant med kaklet och då har man inte många mm att vingla på vid håltagningen...
sen förstår de allra flesta att man inte spolar vatten över en brytare...
och numer är väl JFB standard i badrum
Dosor skall monteras så att de kommer jäms med färdig vägg. Använder man sig av exempelvis Eljos VP-2 dosor med justerbart djup så är det heller inget problem även om man (elektrikern) inte vet hur väggen ska bekläs.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Jo men du kan inte tätskikta mot den justerbara ringen, då blir dne inte justerbar längre.
Men det är väl så att det skall normalt aldrig komma vatten på dosan, i så fall är det fel typ av dosa. Runt vattenrör däremot så är det vikitigt med tätning efterssom ev. läckande vtten från en koppling följer röret in i väggen annars. Då återstår risken att vattenånga skall kunna tränga in i väggen via en otätanslutning mot dosan. Det tränger sannolikt in ånga, men ytan som släpper igenom ångan är då väldigt liten, så väggen tål den lilla fuktbelastningen.
Men det är väl så att det skall normalt aldrig komma vatten på dosan, i så fall är det fel typ av dosa. Runt vattenrör däremot så är det vikitigt med tätning efterssom ev. läckande vtten från en koppling följer röret in i väggen annars. Då återstår risken att vattenånga skall kunna tränga in i väggen via en otätanslutning mot dosan. Det tränger sannolikt in ånga, men ytan som släpper igenom ångan är då väldigt liten, så väggen tål den lilla fuktbelastningen.
Liknande trådar
-
Finns det verkligen inga utdragbara köksfläktar på 70 cm..?
Kök -
Geofysiska markmätningar-finns det nackdelar?
Övrigt husrelaterat -
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Hur smala kapslingar finns det?
El -
Ni elkunniga, finns det inga regler på att kablar måste
El