7 731 läst · 48 svar
8k läst
48 svar
Finns det plugg eller måste jag fylla hålen?
Sida 1 av 4
Hej,
Jag har bestämt mig för att byta ut konsolen för en centerhögtalare i källaren. Väggen verkar vara någon typ av hålsten och hålen efter befintlig konsol är tyvärr ganska stora.
Här kan man se den skruven som den nya konsolen kräver
Här kan vi se en jämförelse med vad som tidigare konsol använt(vänster) och vad den nya(höger) kräver.
Här kan man även se själva fästet för konsolen.
Detta är instruktionen till 1 st konsol. Den kommer alltså med 2 skruvar, jag ska dock endast använda 1 och då istället köra med 4 konsoler. Vi kan också se att borrhålet ska vara 6 mm och det som finns där i dag är tyvärr mycket större(gissar på 11-12).
Jag försökte här konstruera en egen plugg, genom att slå in konsolens medföljande plug i en lite tjockare. Pluggen går in och om man skruvar in skruven lite så kan man få ett fäste som verkar hålla ganska bra dragkraft rakt ut men tyvärr blir det ganska mycket fjädring i skruven upp och ner vilket inte blir så bra för fästet.
Jag gissar på att hålet i väggen är kanske 11-12 mm.
Nu undrar jag om det kan finnas någon enkel lösning på detta? Någon form av skruv eller plugg som kan passa?
Eller måste jag köpa fix som jag sprutar in med spruta i väggen och sen borra nya hål? Blir det hållbart utan att det spricker när man borrar i närheten?
Jag har bestämt mig för att byta ut konsolen för en centerhögtalare i källaren. Väggen verkar vara någon typ av hålsten och hålen efter befintlig konsol är tyvärr ganska stora.
Här kan man se den skruven som den nya konsolen kräver
Här kan vi se en jämförelse med vad som tidigare konsol använt(vänster) och vad den nya(höger) kräver.
Här kan man även se själva fästet för konsolen.
Detta är instruktionen till 1 st konsol. Den kommer alltså med 2 skruvar, jag ska dock endast använda 1 och då istället köra med 4 konsoler. Vi kan också se att borrhålet ska vara 6 mm och det som finns där i dag är tyvärr mycket större(gissar på 11-12).
Jag försökte här konstruera en egen plugg, genom att slå in konsolens medföljande plug i en lite tjockare. Pluggen går in och om man skruvar in skruven lite så kan man få ett fäste som verkar hålla ganska bra dragkraft rakt ut men tyvärr blir det ganska mycket fjädring i skruven upp och ner vilket inte blir så bra för fästet.
Jag gissar på att hålet i väggen är kanske 11-12 mm.
Nu undrar jag om det kan finnas någon enkel lösning på detta? Någon form av skruv eller plugg som kan passa?
Eller måste jag köpa fix som jag sprutar in med spruta i väggen och sen borra nya hål? Blir det hållbart utan att det spricker när man borrar i närheten?
Redigerat:
Vad är det för dimension på skruven runt 4,5?
Spackla igen hålet och borra ett nytt bredvid om möjligt.
Det brukar bli bra resultat om man använder en 1mm mindre borr än vad som rekommenderas till 6mm brukar jag använda 5,5 samt 7mm om det ska vara 8m.m. sen knackar man i pluggen då brukar det sitta bra.
Det brukar bli bra resultat om man använder en 1mm mindre borr än vad som rekommenderas till 6mm brukar jag använda 5,5 samt 7mm om det ska vara 8m.m. sen knackar man i pluggen då brukar det sitta bra.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 675 inlägg
Varför inte använda en 12 mm plugg?
Att använda bara en skruv till varje konsoll verkar lite ostadigt.
Att använda bara en skruv till varje konsoll verkar lite ostadigt.
Jag gissar på 5 mm efter som det är samma som största skruvan i IKEA skruvset.Andy78 skrev:Vad är det för dimension på skruven runt 4,5?
Vad jag förstår så ska man inte använda vanlig spackel i källare utan fix som man blandar till, det jobbiga blir dock att få in i hålet. Hade man kunnat spruta in fixen så hade man kunnat fylla det bra, ex om man hade haft fixet i en sådan där spruta som man annars har ex tätningsfog i.
Jag förstår dock inte varför jag skulle välja en mindre skruv? Om man fyller i hålet korrekt så borde det väl inte spela någon roll?
Problemet är att en 12 mm plugg kräver en tjockare skruv, i tjocklek med den som jag haft sen tidigare. Så tjock skruv kan man inte sätta i konsolen tyvärr. Jag vet inte om det finns pluggar som är 12 mm men där man kan sätta mindre skruv ex 6 mm. Risken med en sådan plugg kanske blir att det sviktar ganska mycket?Thomas_Blekinge skrev:
Jag har liknande konsol på övervåningen satt i gips vägg med mollyskruv. Visserligen är den konsolen från Biltema och klart billigare kvalité men en skruv fungerar utmärkt där och den håller samma tyngd som denna kommer göra i källaren. Att sätta 2 skruvar så nära varandra i betong känns farligt, sprickbildning är ganska överhängande kan jag tänka mig.
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
Är det nån mjuk sten så skulle jag köpa längre plugg istället. Finns ju plugg med skruv typ spikplugg som är avsedda för mjuka material. Bättre att få in skruven långt så den har mycket att vila på än att köra större och kortare plugg.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Vad jag förstår så är det hålsten vilket i sig också gör det lite komplicerat att få till, så om man hade kunnat sticka in en spruta och fylla upp allt och sen borra nya mindre hål så hade det varit fint men riktigt så lätt kanske det inte är?Stefan1972 skrev:
Spikplugg kan låta rimligt om de nu är lite längre men problemet kvarstår att hålen är så stora att det blir svårt att hitta skruv som passar både plugg och konsol.
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
typ:
http://www.bauhaus.se/spikplugg-11.html
notera att trots namnet så är det en skruv som går att demontera. Förslagsvis lägger du igen de gamla hålen och borrar nytt på annat ställe och använd bara borr med hårdmetallskär då, ingen slagborr. Då kan man få relativt snygga hål utan att de blir för stora.
http://www.bauhaus.se/spikplugg-11.html
notera att trots namnet så är det en skruv som går att demontera. Förslagsvis lägger du igen de gamla hålen och borrar nytt på annat ställe och använd bara borr med hårdmetallskär då, ingen slagborr. Då kan man få relativt snygga hål utan att de blir för stora.
Redigerat:
Hmm varför kallas det spikplugg? Jag ser ju att det är längre och ser också ut att ha mindre material, är det detta som är skillnaden?Stefan1972 skrev:
Ja, det var en del problem att borra dessa hål, för det första så vandrade gärna borret åt något håll och dessutom så blev hålet ganska mycket större än vad borret egentligen är. Så vad du säger är att jag ska köpa vanligt borr som inte är gjort för hammare och som istället har hårdmetallskär? Kan du länka något exempel? Kör man en sådan i vanlig borrmaskin eller det går bra i en borrhammare där man slår ifrån hammaren?
Medlem
· Blekinge
· 10 675 inlägg
I pluggförband är det inte pluggens "upp- och ned"-stabilitet som bär lasten. Istället drar man åt skruven ordentligt så att konsollen bär lasten genom friktion mot väggen. Därför är utdragshållfastheten viktigare än hur en skruv vinglar i pluggen.
Problemet här är att hålet uppfattas som något större längst ut. Dessutom har jag ingen plugg som passar hålet(12-13 mm) men som samtidigt passar en 6 mm skruv(finns det?) så därför provade jag konstruera en egen med plug i plug. Problemet där blev att pluggen blev tjock på mitten vilket gjorde att skruven satte sig bra för utdrag(gick inte att dra ut) men den rörde sig en hel del upp och ner.Thomas_Blekinge skrev:
Hade man kunnat få tag på en plugg som fuller hålet men som samtidigt fungerar med skruven så hade det säkert gått att återanvända hålen. Detta hade varit den klart smidigaste lösningen men jag känner inte till om detta finns?
Det är relativt viktigt för konsolen att den sitter tätt intill väggen, tyvärr så upplevde jag att den ganska lätt gick att ricka upp och ner när jag provade den hemmasnickrad pluggen.
En så stor skruv som du använt tidigare går ju inte in i nya konsolens hål, och du måste ha en 6mm plugg därav bör du borra ett nytt hål, det där håller om du använder rätt plugg.snowjim skrev:Jag gissar på 5 mm efter som det är samma som största skruvan i IKEA skruvset.
Vad jag förstår så ska man inte använda vanlig spackel i källare utan fix som man blandar till, det jobbiga blir dock att få in i hålet. Hade man kunnat spruta in fixen så hade man kunnat fylla det bra, ex om man hade haft fixet i en sådan där spruta som man annars har ex tätningsfog i.
Jag förstår dock inte varför jag skulle välja en mindre skruv? Om man fyller i hålet korrekt så borde det väl inte spela någon roll?
Men att rycka in en mindre plugg i gamla hålet blir inget bra.