Hej !
Någon som har en smart (och brandsäker) lösning på att kunna dra ut värmen från en murstensventil in mot den öppna spisen? I den öppna spisen står en Keddy, men det finns inget utrymme ovanför den att ställa en traditionell kaminfläkt på.

I murstenen på var sida in mot brasöppning/Keddyn finns två ventilationshålrum (bild nedan) som har måtten 15cm x 17cm (b x h). Tyvärr är det inte mycket värme som kommer ut där.

Jag prövade att sätta dit en överbliven datorfläkt och dra ut värmen runtomkring Keddyn, och då blev det varmt som sjutton där, precis som man vill. Men då blev det snarare så mycket varmluft så att jag började bli rädd att datorfläktens komponenter skulle smälta och orsaka kortslutning. (Körde jag fläkten åt andra hållet för att istället blåsa in rums-luften mot Keddyn för att få ut värmeluften på framsidan Keddyn så blev det inte alls lika bra värmeeffekt.)

Någon som har tips på en brandsäker och storleksmässigt liten fläkt-lösning som skulle få plats i ett utrymme på 15x17cm bakom gallret i bilden nedan? (De här kaminfläktarna som finns på Biltema är givetvis för stora, och de drivs väl av en värmeskillnad mellan botten och toppen - Vilket jag då inte har här i ventilations-"hålet.")

• Ventilationsgaller i murstensvägg med trägolv nedanför, söker lösning för värmeutsugning från eldstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du då tänkt att det ska blåsa in och inte suga i hålet, Att suga så blir det nog för varmt, men blåsa går bra. För att blåsa. då kan du lägga en bit 110 avloppsrör i bottn på hålet och täppa till resten, mura eller bräda in. EN sådan här passar i ett 110 rör och kan regleras med en motordimmer i fart, det medföljer en skumgummibit som sätts på den för att tätta i röret och själva fläkten ankras med en skruv genom röret och står lite lätt mot fläten
https://www.clasohlson.com/se/Kanalflakt-Flexit-100-DFM/p/36-4634

J jonaserik skrev:
Har du då tänkt att det ska blåsa in och inte suga i hålet, Att suga så blir det nog för varmt, men blåsa går bra. För att blåsa. då kan du lägga en bit 110 avloppsrör i bottn på hålet och täppa till resten, mura eller bräda in. EN sådan här passar i ett 110 rör och kan regleras med en motordimmer i fart, det medföljer en skumgummibit som sätts på den för att tätta i röret och själva fläkten ankras med en skruv genom röret och står lite lätt mot fläten
[länk]
Tack för tipset JonasErik, men det blir då i princip samma lösning som jag prövade att med datorfläkten blåsa rumsluften in mot Keddyn. Som jag skrev ovan så gav det tyvärr inte alls samma värmeeffekt ut i rummet som när man suger ut. Men det är kanske enda sättet ändå för att få lite mer värmeeffekt utav det man eldar... (Och till de som ev. funderar på att kommentera att den uppstaplade veden/dammet ev. tar eld om man suger ut värme där så tar jag givetvis bort den därifrån om jag hade en fungerande utsugningsfläkt-lösning 😉.)

M Mats_63 skrev:
Tack för tipset JonasErik, men det blir då i princip samma lösning som jag prövade att med datorfläkten blåsa rumsluften in mot Keddyn. Som jag skrev ovan så gav det tyvärr inte alls samma värmeeffekt ut i rummet som när man suger ut. Men det är kanske enda sättet ändå för att få lite mer värmeeffekt utav det man eldar... (Och till de som ev. funderar på att kommentera att den uppstaplade veden/dammet ev. tar eld om man suger ut värme där så tar jag givetvis bort den därifrån om jag hade en fungerande utsugningsfläkt-lösning 😉.)
Då får du nog leta reda på en kanalfläkt i metall. dom är alltid några nummer större, kanske inte så estetiskt. Sen en fråga, det kom mycket värme med ditt exprement, men under hur lång tid var det så och hur många timmar höll tempen ut. Full fart gör att kaminen svalnar av i bakkant och tempen på luften blir lägre.

Kanske kolla Blocket/Marketplace och se om du hittar nån gratisspis med varmluftsugn. Om du slaktar den borde fläkten iaf palla 300C.
Om du inte har något emot att uppfinna lite alltså. Det kan nog vara ganska lagom storlek på en sådan fläkt.
Annars en bordsfläkt som blåser, den du provade med kanske var för liten för att trycka luften.

/Höghus

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.