T
I helgen som var så råkade det sig inte bättre än att ett rejält körsbärsträd behövde sågas ner så nu har jag flera stockar med kvistfritt virke som känns för fina för att köra upp till ved.

Så har lite smått bestämt mig för att försöka ge mig in i det här med att såga och lagra (och kanske sälja lite av det) eget virke.

Men jag kan ju noll, jag vet inte ens vad saker heter :)
Till att börja med så tänker jag i alla fall inte såga själv utan försöker nog leta upp någon i närområdet som har såg. Men hur förvarar jag stockarna bäst tills jag har möjlighet att få dem sågade?

Är det bästa att såga så fort som möjligt, eller ska man vänta?

Lagringen har jag väl koll på, mycket ströläkt och skyddat för regn och sol duger väl tills vidare. Har sett att folk målar ändarna för att fördröja torkning i ändträt. Kör man med typ vanlig trallolja eller finns det nörderi på sånt också?

Hur stora / tjocka plankor brukar man vilja såga?

De här stockarna är tre meter långa och ca 35 - 45 cm i diameter, sen är rotstocken "något grövre" :D så borde kunna få ut några plank i alla fall.

Nyfällda körsbärsträdstockar på marken, avsedda för sågning och virkeslagring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du vill nog ha någon färg snarare än olja, jag brukar köra med slattar av överbliven väggfärg eller snickerilack med acceptabelt resultat.
Förtydligande: vattenbaserad färg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.