Håller på och renoverar min lägenhet i ett femtiotalshus. I vardagsrummet är tanken att jag ska ha släta målade väggar. De gamla tapetlagren har jag tagit bort och har nu fått fram putsen. Hade från början tänkt bredspackla direkt på putsen men nu börjar jag bli fundersam eftersom det är en hel del sprickor i väggarna.

Bör jag sätta upp nån väv för att "armera" väggarna innan jag spacklar? Eller kan jag bara spackla över sprickorna (som antagligen är gamla)?

Tacksam för svar :)

Testa å spackla igen sprickorna ....vänta två dar borde därefter hålla sig

Skall du rolla väggen så lär du se spacklingarna genom färgen. "Porerna" på putsen är större och fler än spacklet. Alternativt får du måla flera lager eller, som du först var inne på, bredspackal hela väggen för att få samma yta.
Har själv gjort misstaget....

På intet sätt proffs. Renoverade lgh för några år sedan och funderade i samma banor som du...

Det är ju i princip omöjligt att uppnå exakt samma yta över sprickor / ojämnheter i väggen med spackel som på omgivande ytor.
Vi hade i.o.f.s tämligen jämn målad puts under tapetererna, men vi använde husfix till att spackla med, putsade därefter lätt med grovt papper och målade över det spacklade ett extra varv innan vi rollade hela väggen... Vet inte om det är perfekt... men vi tänker iallafall inte på att det skulle vara ngn skillnad i struktur eller porer...

Bredspackling av hela väggytan löser problemet. Har själv gjort det med gott resultat. En kraftig lampa med släpljus när du spacklar ger ett gott resultat i normal belysning. Kan du inte spackla innan så lär du dig under tiden...... :D

Tackar för svar

Det blir bredspackling de närmsta dagarna med andra ord. :)

Vill man inte spackla hela väggen har jag hört att det finns någon sorts "återställare" som tar bort ojämnheter. Sedan är det bara att måla över. Kan kanske vara ett alternativ att kolla upp... ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.