2 072 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Fin-och möbelsnickare
Jag har sågat av en död gren av en 130-årig buxbom. Grenen är knappt 50 cm; omkretsen ca 17 cm och den är svagt bananformad. Finns en spricka i den. Tror ändå att del av den kan användas som material vid möbelrenovering (intarsia?).
Finns det någon som skulle kunna använda den?
Finns det någon som skulle kunna använda den?
Låter som en juvel. Om ca 3 år när jag har fått min verkstad på plats är jag intresserad, men det är sannolikt synd att låta den ligga och vänta till dess.
Normalt sett använder man inte grenar eftersom det blir så mycket spänningar inbyggda i dem. De ska ju bära och belastningen formar veden och bygger in spänningar i träet. Något förenklat uttryckt. Men udda/ovanliga träslag i små dimensioner kan ju ändå vara mycket intressanta.
Den där kan du göra en skål/fat av, perfekt att tälja ur till ett avlångt fat. Om jag inte minns helt fel kan man tälja ur nu innan det torkat, och sedan låta torka, då kan det få lite extra fina och spännande naturliga former, sen behandlar man och fixar till en platt botten. Det behövs inte så mycket mer än ett par stämjärn och en klubba
Den här grenen är självtorkad på busken; den är alltså riktigt död . Jag övertog del av rot samt ca 60 cm av 'buskage' för 7 år sedan. Den har fört en tynande tillvaro i en stor plastbytta sedan dess. Nu har jag tuktat den och planterat den (ursprunget var över 3 m högt/brett) och det är meningen att busken ska formklippas och täcka insyn in genom mitt biblioteksfönster eftersom jag vet att det är en riktigt storväxamde buxbomssort. När jag sågade av grenen märkte jag vilken otrolig slät, jämn och mjuk yta jag fick. Grenen är väl mest lämpad för, som jag skrev, renovering av ngn gammal möbel pga att den inte är så tjock. Den skänkes mot transportkostnad! Annars kontaktar jag forumet i Thomas_LLlA's länk.
Jag betalar gärna frakten. Skicka mej ett PM så gör vi upp fraktkostnad.
Liknande trådar
-
Möbelsnickaren bygger huset helt i trä helt själv – Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Möbelsnickare Västerås m. omnejd
Möbelsnickeri -
Möbelsnickare i Stockholm för hjälp med skrivbord
Möbelsnickeri -
Börja som möbelsnickare
Möbelsnickeri -
Snickeritips från möbelsnickaren - dela, rolla, laga, malla, såga
Artikelkommentarer