Hej!

Vi har haft en elektriker som har fräst ut linjer i väggarna och dragit elkabalar för nya uttag i lägenheten. Nu behöver vi fylla i hållen innan elektrikern slutför arbetet. För att komma undan något billigare så tänker vi fylla i hålen själv istället för att anlita en snickare. Frågan är, vad för material/filler fungerar bäst för att fylla igen dessa hål? Vi har 2st olika typer av väggar, tegelväggar med puts på utsidan och andra typen är som visas på bilden här nedan, någon typ av tjockare lager puts på utsidan och träplankor på insidan.

kabeldragning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maj Ericson
  • Laddar…
Gipsputs. Varken sjunker eller spricker.

• Gilla
Maj Ericson
  • Laddar…
Härligt! Fungerar det både för att fylla tegelbiten samt träbiten + 1 vägg som är betong eller behöver jag olika typer av material? Har du något tips på en bra gipsputs? Samt Något att tänka på innan/när jag lägger på det? (aldrig gjort detta tidigare)

Jag hade också kört gipsputs, lättjobbat, torkar fort och slipbart, lägg inte på för mycket dock så att du får slipa ihjäl dig. Det är inte lika lättslipat som handspackel. Jag brukar köpa rotband (märket) på bauhaus, tror de tar en hundring för en 25kg säck.

Gipsputs, precis som den andra säger men var försiktig så du inte fyller ut för mycket, det går inte att slipa!
Du kan spackla på gipsputsen sen för att få det riktigt slätt.

• Gilla
Maj Ericson
  • Laddar…
Tack för all info!
Är det något mer att tänka på? Tänker att vissa hål är rätt djupa, ska jag lägga in "tunna" lager och låta torka innan jag fyller på mer, eller kan man bara fylla i djupa hål direkt? Expanderar gipsputsen vid torkning?

• Gilla
Maj Ericson
  • Laddar…
Bara fyll, gipsen ändrar sig inget.

• Gilla
Maj Ericson
  • Laddar…
Tack för infon, då är det bara att köra på! :)

Upp emot 8 cm är inget problem med gipsputs. Behöver du en slätare yta så vänta 30-40 minuter (beroende på tjocklek) spreja på vatten med t.ex. blomspruta och dra med en slät spade, t.ex. murarslev så blir det slätt och fint.

• Gilla
Maj Ericson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.