Q QLED skrev:
Okej jag ska försöka igen med ett dragskaft.

Kan du länka till ett bra dragskaft och en bra hylsa?
Så billigt som möjligt helst. :) 19mm bult/skruv.
Det är ditt stora problem! "så billigt som möjligt " Får inga jobb gjorda med skitverktyg! Riktiga verktyg är halva jobbet!
 
Har vart frånvarande ett tag.
Kan börja med att säga tack för alla tips.

Jag lägger inte hur mycket pengar som helst på verktyg längre då jag känner att det ändå inte går.

Jag kommer inte elda/värma muttern, inte kapa den eller något sånt. Kommer prova med ett dragskaft den 18e, går det inte då så lämnar jag in den och ber snällt om ett vettigt pris.
 
  • Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
Liten snabb off topic fråga.
Jag bytte för lite mer än en vecka sen ena bromsskivan och beläggen på högra sidan av bilen. Den vänstra sidan kunde jag bara byta beläggen och inte skivan. Nu undrar jag, hur negativt är detta mot bilen? Har idag satt på sprillans nya sommardäck runt om. Kan de bli ojämnt slitna eller hur fungerar det?

Vet ju att det blir ojämn bromsverkan men det är inget jag direkt märker av att det är just nu...
 
Q QLED skrev:
Liten snabb off topic fråga.
Jag bytte för lite mer än en vecka sen ena bromsskivan och beläggen på högra sidan av bilen. Den vänstra sidan kunde jag bara byta beläggen och inte skivan. Nu undrar jag, hur negativt är detta mot bilen? Har idag satt på sprillans nya sommardäck runt om. Kan de bli ojämnt slitna eller hur fungerar det?

Vet ju att det blir ojämn bromsverkan men det är inget jag direkt märker av att det är just nu...
Inget du behöver oroa dig för .. Har du planerat att byta skivan så gör det omgående, för de nya beläggen lär ta lite stryk (dvs slitas fortare) om de får slitas in mot en gammal skiva, för att sedan byta till en ny ...
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inget du behöver oroa dig för .. Har du planerat att byta skivan så gör det omgående, för de nya beläggen lär ta lite stryk (dvs slitas fortare) om de får slitas in mot en gammal skiva, för att sedan byta till en ny ...
Tack för snabbt svar. Okej så det är bara beläggen som slits mest? Däcken tar inte stryk eller?
 
Man byter ALLTID skivor parvis. Och när man byter skivor byter man belägg.
 
  • Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
Ja jag vet det. Men länkarmen sitter fast så kommer ej åt på den sidan av bilen. Ska åtgärda det så snart som möjligt, har mycket just nu med annat.
 
God nyhet!!!
Hittade ett dragskaft i bilen bland reservdäcket haha.
Provade direkt om det funkade och det klart att muttern rörde sig. Så nu är det löst.

I helgen ska vi ta och fixa den andra bromsskivan och ta bort länkarmen, äntligen!!
 
  • Gilla
  • Haha
Husqvarna220Ac och 11 till
  • Laddar…
Det var mycket skrik och lite ull, sa fan när han klippte grisen. (Jag kunde liksom inte låta bli att säga något)
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Jag provade idag istället, kunde inte vänta haha.
Fick bort länkarmen och allt. Till sist var det bara bromsskivan som var kvar, den sitter med två stjärnskruvar, fick bort den ena men den andra rundade jag nått så in i helvete. Har försökt borra bort huvudet på skruven utan resultat för min borr suger...

Åkte till Mekonomen med den och pratade med en kille, t.om han sa att det är väldigt svårt om jag rundat den så mycket.
Kollat mycket på Youtube om detta nu och de borrar bort den med en kraftig borr. Är detta enda lösningen?
 
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det är bara att borra på, skivan skall ju ändå bytas. Så länge du inte borrar in i navet är det lugnt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Stickan56
Q QLED skrev:
Jag provade idag istället, kunde inte vänta haha.
Fick bort länkarmen och allt. Till sist var det bara bromsskivan som var kvar, den sitter med två stjärnskruvar, fick bort den ena men den andra rundade jag nått så in i helvete. Har försökt borra bort huvudet på skruven utan resultat för min borr suger...

Åkte till Mekonomen med den och pratade med en kille, t.om han sa att det är väldigt svårt om jag rundat den så mycket.
Kollat mycket på Youtube om detta nu och de borrar bort den med en kraftig borr. Är detta enda lösningen?
Kan du inte skaffa en ny borr?
När du fått bort skallen så kan du ta resten med en tång.
I värsta fall så räcker det med en skruv.

Stickan
 
G Guson skrev:
Det är bara att borra på, skivan skall ju ändå bytas. Så länge du inte borrar in i navet är det lugnt.
Försökte med det men borren gav upp :(
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Kan du inte skaffa en ny borr?

Stickan
Jo egentligen måste jag det. Enda utvägen med borr?
 
Stickan56
När du fått bort skallen så kan du ta resten med en tång.
I värsta fall så räcker det med en skruv.
Min förra bil hade ingen skruv alls (Chevrolet).
Skruven är till för att passa in hålen för hjulskruvarna.

Stickan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.