32 938 läst · 184 svar
33k läst
184 svar
Fick inte loss mutter med mutterdragare?!
Om bilprovningen upptäcker det...V vedklyv skrev:
Ja...dom lägger väldigt mycket tid på att kolla på alla bultskallar så att det sitter rätt
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Jag andvänder mutterdragare som har 1600nmQ QLED skrev:
Men andvänder induktionsvärmare först så att skallen är illröd för det sitter en gänglås där som behöver värme för att släppa lätt
PS skruvar hela dagarna
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Sen så får man ju göra skillnad på att dra åt och lossa en fastrostad skruv eller mutter. Bara för att en mutterdragare orkar 1600Nm så är det ju inte säkert att den lossar en stumrostad skruv eller mutter för det.
Åk till Kia och köp ny skruv och mutter, för de du får bort lär inte vara trevliga efter allt detta slit + fastnar hylsan så har väl skallen börjat rosta bort eller så klarar hylsan inte att hålla formenQ QLED skrev:
Nytt råd: Skruvdragare (på tryckluft) behöver rejält med luft för att ge de siffror kartongen lovar.
För 400 Nm- nivå säger jag att reducerventil på kompressor skall vara 1/2" = R15. Slangen samma 12 mm invändigt., rak Max 2 m lång. Inga röda spiraler i 6 mm! Alla små kompressorer har för klen ventil, byte till riktig krävs för den som vill göra riktiga jobb.
Liten kompressor och tank kan duga, det blir många korta körningar när trycker är högt, sedan väntan medan det laddar om i tanken.
För 400 Nm- nivå säger jag att reducerventil på kompressor skall vara 1/2" = R15. Slangen samma 12 mm invändigt., rak Max 2 m lång. Inga röda spiraler i 6 mm! Alla små kompressorer har för klen ventil, byte till riktig krävs för den som vill göra riktiga jobb.
Liten kompressor och tank kan duga, det blir många korta körningar när trycker är högt, sedan väntan medan det laddar om i tanken.
Bytte belägg runt om på min Ceed efter 5 år och 13000 mil. Aldrig kollat åt de bromsarna förut, gick på typ en kvart fram och 30 minuter bak. Inga problem alls med andra ord.S Stefan1972 skrev:
Sen sålde jag den
Det här är väl egentligen något för forumet på Vi Bilägares webbplats.
Hur som helst tjatas här till förbannelse om olika metoder att öka vridmomentet.. Några har föreslagit värme, och det är faktiskt det enda som brukar funka i slutänden. På med krypolja typ CRC-556, vänta lite och värm sen. En spetslåga, tup skärbrännare (men utan fullt ös) är bra, för det gäller att värma muttern, inte så gärna skruven.
Hur som helst tjatas här till förbannelse om olika metoder att öka vridmomentet.. Några har föreslagit värme, och det är faktiskt det enda som brukar funka i slutänden. På med krypolja typ CRC-556, vänta lite och värm sen. En spetslåga, tup skärbrännare (men utan fullt ös) är bra, för det gäller att värma muttern, inte så gärna skruven.