V vedklyv skrev:
Om eller när du får loss bulten, sätt inte dit en vanlig "bonnbult", utan köp en orginal, sådana här bultar i fram eller bakvagn brukar vara i en högre hållfasthetsklass, 10.9 el 12.9, oftast också med en finare gängstigning. Om bilprovningen upptäcker detta, åker du på ombesiktning.
Om bilprovningen upptäcker det... :crysmile:
Ja...dom lägger väldigt mycket tid på att kolla på alla bultskallar så att det sitter rätt ;)
 
  • Haha
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Då har man en för liten knack om man tycker de är för klena .. ;)
Har en rejäl på jobbet, de löser sällan/aldrig en riktigt jävlig bult, vilket brukas klaras relativt enkelt med dragskaft ala power
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Q QLED skrev:
Okej, den är på 490mm. Den jag länkade till där uppe var på 600. Mycket skillnad i kraft?
Jag andvänder mutterdragare som har 1600nm
Men andvänder induktionsvärmare först så att skallen är illröd för det sitter en gänglås där som behöver värme för att släppa lätt

PS skruvar hela dagarna
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hade samma problem. Mutterdragare orkade inte. Rostlösarolja, värme och lång rörtång så gick det till slut. Det var på en Saab, 7mm insex så rörtång utvändigt.
 
Sen så får man ju göra skillnad på att dra åt och lossa en fastrostad skruv eller mutter. Bara för att en mutterdragare orkar 1600Nm så är det ju inte säkert att den lossar en stumrostad skruv eller mutter för det.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Nä därför värme först
 
  • Gilla
BGA
  • Laddar…
Q QLED skrev:
Om jag sätter dit ett dragskaft på muttern och drar allt jag kan, finns det nån chans att muttern eller bulten kan gå sönder? Då är jag ju fast utan bil, jättekul att åka buss till närmsta affär och leta efter en likadan bult/mutter haha..
Åk till Kia och köp ny skruv och mutter, för de du får bort lär inte vara trevliga efter allt detta slit + fastnar hylsan så har väl skallen börjat rosta bort eller så klarar hylsan inte att hålla formen
 
Mutterspräckare, har du testat det?
 
Det är inte så att den är vänstergängad dvs ska lossas åt andra hållet?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Stickan56
Nu ekar det bra i denna tråd. Samma råd om och om igen.

Stickan
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi verkar snacka för döva öron, QLED har inte hörts av sedan i fredags. Jag hoppar av nu, hej då och lycka till.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nu ekar det bra i denna tråd. Samma råd om och om igen.

Stickan
Jag försökte läsa alla inlägg innanen tråden är lång.
 
Nytt råd: Skruvdragare (på tryckluft) behöver rejält med luft för att ge de siffror kartongen lovar.
För 400 Nm- nivå säger jag att reducerventil på kompressor skall vara 1/2" = R15. Slangen samma 12 mm invändigt., rak Max 2 m lång. Inga röda spiraler i 6 mm! Alla små kompressorer har för klen ventil, byte till riktig krävs för den som vill göra riktiga jobb.
Liten kompressor och tank kan duga, det blir många korta körningar när trycker är högt, sedan väntan medan det laddar om i tanken.
 
FaffeF
S Stefan1972 skrev:
Vissa bilar är hopplösa och Kia hör till dem, allt rostar med raketfart. Bytte bromsar på nån modell. Ägaren köpt den ny och nu var den 5 år gammal kanske. Fick byta allt, skivor och handbromsdelar och rubbet. Till och med bromssköldarna var sönderrostade. Sen sålde han den........
Bytte belägg runt om på min Ceed efter 5 år och 13000 mil. Aldrig kollat åt de bromsarna förut, gick på typ en kvart fram och 30 minuter bak. Inga problem alls med andra ord.

Sen sålde jag den :D
 
Det här är väl egentligen något för forumet på Vi Bilägares webbplats.

Hur som helst tjatas här till förbannelse om olika metoder att öka vridmomentet.. Några har föreslagit värme, och det är faktiskt det enda som brukar funka i slutänden. På med krypolja typ CRC-556, vänta lite och värm sen. En spetslåga, tup skärbrännare (men utan fullt ös) är bra, för det gäller att värma muttern, inte så gärna skruven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.