Hej,

Har börjat måla min nya fasadpanel och fibrerna reser sig väldig mycket. Både efter grundningen med Visir varpå jag slipade bort det värsta med ett 120-papper och men sen även efter första strykningen med Demidekk Optimal Matt så kom det så klart fram en del till. Se bilden.

Är det nått man ska tänka på för att undvika det? (nått annat än att vattna den och slipa den innan grundning)

Eller ska jag strunta i det och få en rätt elak vägg. :surprised:

resning3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand,

Tobias

Behöver ingen slipning, utan stryk lagom flödigt. Träfibrerna på den sågade ytan förbättrar ju vidhäftning.
Du sätter ju inte den hyvlade sidan utåt för att få en slät yta....

Brädan på undre bilden ser helt OK ut, den övre däremot ser väl så rå ut. Som Anders skriver så blir det väldigt bra fäste för färgen men å andra sidan blir det hesickes jobbigt den dan du ska skrapa och måla om. Jag fick själv ett parti sån panel en gång och kunniga snickare sa att det var sågat med slöa sågar. (köpte från en liten privatsåg)

OK tack, panelen är från K-Rauta, märket Moelven men brädorna är märkta Royal.

Jaja.. det är väl bara att slipa på så det inte blir som en liten spikmatta på väggen..

mlkjhr skrev:
Brädan på undre bilden ser helt OK ut, den övre däremot ser väl så rå ut. Som Anders skriver så blir det väldigt bra fäste för färgen men å andra sidan blir det hesickes jobbigt den dan du ska skrapa och måla om. Jag fick själv ett parti sån panel en gång och kunniga snickare sa att det var sågat med slöa sågar. (köpte från en liten privatsåg)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.