Maskintok skrev:
Nej den är nog om jag har förstått TS rätt inbakad i köpekontraktet.
därav så är skulden fortfarande fd ägares så länge inte TS fått ett medlemskap och aktivt gått med på att överta skulderna.
Det fanns en skuld på insatsen vad det verkar. Men eftersom den inte blev betald, så skapades aldrig något medlemsskap. Det är rätt självklart egentligen, varför ska en förening ta något till fogden i uppstarten? De som inte betalar får helt enkelt ingen leverans, är ju ett enklare upplägg om man inte gillar byråkrati.
 
K karlmb skrev:
Va? Vad menar du nu?
Att du orkar?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Detta är inget som har med fastigheten att göra. Lika lite som en elanslutning finns hos LM, så gör inte fiberanslutnignar det, om det inte handlar om ledningsrätt. Det gör det inte om fibern bara går till den egna byggnaden.
Det kan det göra om avtalen är upprättade så.
dvs att man skriver in i stadgarna att avgifter ska följa fastigheten.

Men här följer man personavtal.
Då är det inte TS som ska driva frågan utan föreningen.
Och om säljaren ljugit för mäklaren så får denne också söka upp säljaren med sina frågor..

TS har inget med saken att göra tills dess att hon har avtal och godkänt att betala för skulderna.
 
Maskintok skrev:
Nä inte alls då är det ett personligt avtal.
vilket ger att föreningen får söka upp den ursprungliga ägaren vid installationen för att få betalt. så är det.
Det behövs inte, för det finns inget medlemmskap. Bara ett anstal obetalda fakturor. De kan man förstås gå till fogden med, men det hjälper inte TS. Som är mkt bättre hjälpt av en felaktig uppgift i köpekontraktet.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Det fanns en skuld på insatsen vad det verkar. Men eftersom den inte blev betald, så skapades aldrig något medlemsskap. Det är rätt självklart egentligen, varför ska en förening ta något till fogden i uppstarten? De som inte betalar får helt enkelt ingen leverans, är ju ett enklare upplägg om man inte gillar byråkrati.
Det vet du inte.
Du vet att EN avgift inte är betald.. Men du vet inte vilken..
ursprungliga vid installationen eller kommande, det är därför spec på vad skulderna gäller måste fram..
jag tror tvärtom... Att det är en kommande avgift som ej blivit betald.. Och då har det blivit haveri när fastigheten bytt ägare 3 gånger innan TS och har då styrelsen kört samma sätt där så är detta ganska enkelt att förstå....
 
K karlmb skrev:
Men eftersom den inte blev betald, så skapades aldrig något medlemsskap. Det är rätt självklart egentligen,
Det handlar väl om synsätt. Jag säger inte att du har fel men för mig är det nog naturligare att se avtalet/medlemskapet som en rättshandling och betalningen, eller avsaknaden i detta fallet, en annan.

Bara för att någon inte presterar (föregående ägare har inte betalt medlemsinsats) ser jag det inte självklart att avtalet upphör att existera och att föreningens skyldigheter enligt avtalet omedelbart försvinner.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Det behövs inte, för det finns inget medlemmskap. Bara ett anstal obetalda fakturor. De kan man förstås gå till fogden med, men det hjälper inte TS. Som är mkt bättre hjälpt av en felaktig uppgift i köpekontraktet.
Nja TS behöver egentligen inte göra något alls om hon kan tänka sig att söka anslutning genom annan väg..
dvs ringa annan leverantör och fråga pris.
skita fullständigt i föreningen..
 
Maskintok skrev:
Nja TS behöver egentligen inte göra något alls om hon kan tänka sig att söka anslutning genom annan väg..
Ja om du menar med "annan väg" att inte använda fibern så visst men tror du inte att TS bästa sätt att få Internet faktiskt är via den fiber som går till hennes hus.
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att du orkar?
Ja....;)
 
Maskintok skrev:
Nja TS behöver egentligen inte göra något alls om hon kan tänka sig att söka anslutning genom annan väg..
dvs ringa annan leverantör och fråga pris.
skita fullständigt i föreningen..
Lycka till med det på vishan... En mobilanslutning kanske...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men här följer man personavtal.
Då är det inte TS som ska driva frågan utan föreningen.
Och om säljaren ljugit för mäklaren så får denne också söka upp säljaren med sina frågor..
Det är TS problem. Givetvis får hon ta det via mäklare och säljare.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ja om du menar med "annan väg" att inte använda fibern så visst men tror du inte att TS bästa sätt att få Internet faktiskt är via den fiber som går till hennes hus.
Jo absolut.
Men det är ju också en fråga för TS om hon anser sig kunna lita på en förening som medlem där förlust finns och att redovisning inte sköts korrekt. jag hade tänkt mig för...
Och tagit in offerter från andra..
samt pratat med mäklaren.
 
  • Haha
adron och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Det är TS problem. Givetvis får hon ta det via mäklare och säljare.
Kan inte vara TS problem alls detta.

om TS säger nej till föreningen.
vems är då fortfarande skulderna?
Jo just det fd ägare.. Och det är föreningen som har förlusten.

inte TS :cool:
 
Maskintok skrev:
Jo detta vet jag.
Men vad är det som säger att de allra första avgifterna är obetalda?
Inget det framgår aldrig att det är så.
dessutom är det så dåliga redovisningar att man inte vet vad dessa summor gäller.

Kan mycket väl vara så att ursprungligen så är det betalat men sedan har det av okänd anledning blivit missat.
Visst, och då är det ju lätt för säljaren att visa detta.
 
A
K karlmb skrev:
Lycka till med det på vishan... En mobilanslutning kanske...
Nej här har Telia börjat fråga de som haft eller ville haft fiber 2014..så nog händer det allt.. det kan ju hända att regeringen sköt till lite extra medel för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.