A ArneTW skrev:
Det är den som vill ha fibern som ska betala.
TS kan ju i sin tur driva det mot sin säljare eftersom det står i köpekontraktet att det ska vara betalt.

Det vill tydligen inte TS göra utan tycker det är upp till föreningen att göra det.

/ATW
Det ÄR upp till föreningen eftersom dom ingått ett avtal med en person och det ska ju fan inte nån annan betala
 
A ArneTW skrev:
Det är den som vill ha fibern som ska betala.
TS kan ju i sin tur driva det mot sin säljare eftersom det står i köpekontraktet att det ska vara betalt.

Det vill tydligen inte TS göra utan tycker det är upp till föreningen att göra det.

/ATW
Vilken av de 3 tidigare ägarna ska TS kräva pengar av?
 
U Urban R skrev:
Vilken av de 3 tidigare ägarna ska TS kräva pengar av?
Den som TS köpte av och skrev på ett köpkontrakt där det stod att anslutningsavgiften var betald.

/ATW
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
U Urban R skrev:
Vilken av de 3 tidigare ägarna ska TS kräva pengar av?
Ja i min värld av han som beställde det från början och ingick ett avtal med föreningen och dessutom i stort sett svor till gud för TS att allt var betalt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ola Smålander Ola Smålander skrev:
Det ÄR upp till föreningen eftersom dom ingått ett avtal med en person och det ska ju fan inte nån annan betala
Så var fan snear du ut för när man tycker att TS inte har någon rätt till fiber.

/ATW
 
Ola Smålander Ola Smålander skrev:
Ja i min värld av han som beställde det från början och ingick ett avtal med föreningen och dessutom i stort sett svor till gud för TS att allt var betalt
Vi vet inte vem som beställt TS är 4 ägaren sedan 2015.
 
A
det verkar som om det är fler som deltar nu..
Men ni glömmer..

personligt avtal.
Att installationen är mest troligt betald.
Det är avgifter till föreningen om driften som är obetalda.

Kolla in kontona innan ni uttalar er.
första är på 100 kr..
Sedan kommer det avgifter.. 5000-3000-2000kr..
sedqn blir det admin kostnader...
För att sedan bli avgifter för 2022...
på 900 kr..

Hade det varit som ni skriver hade varje post legat på 21500 kr för varje person..

Nä detta går inte.
Och TS har inget krav på sig att jaga fd säljare. det ligger på föreningen som har ett avtal med denne.

samt att när man tillträder en fastighet så går inte avtalet automatiskt över till nye ägaren, utan nye ägaren skall ha ett avtal med föreningen om att ta över avtalet..

i stadgarna står att offert över medlemsskap skall sökas först..
Inte gjort här, utan föreningen trodde sig kunna få in 21500 kr..
 
A ArneTW skrev:
Den som TS köpte av och skrev på ett köpkontrakt där det stod att anslutningsavgiften var betald.

/ATW
TS ska inte göra ett något innan föreningen kan visa att dom kräver pengarna av hen som beställde och ingick avtal med dom från början !
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
U Urban R skrev:
Vilken av de 3 tidigare ägarna ska TS kräva pengar av?
naturligtvis den som avtalade fram fibern.
Sedan de 2 andra ägarna på sina andelar som är obetalda.
 
Maskintok skrev:
naturligtvis den som avtalade fram fibern.
Sedan de 2 andra ägarna på sina andelar som är obetalda.
Det borde vara föreningen som kräver in betalningen. Som jag skrev innan hade fakturan varit från 042021 så skulle det vara en annan sak.
 
A
Ola Smålander Ola Smålander skrev:
TS ska inte göra ett något innan föreningen kan visa att dom kräver pengarna av hen som beställde och ingick avtal med dom från början !
Korrekt.
TS har inget med skulden att göra.
Jag hade sagt..
Du, jag betalar för avgiften för i år..
Sedan skiter jag i er fiber.
Detta är eran skuld och jag har inget avtal med er.

Så kan ju ArneTW stå där och vifta..
För skulden fanns innan TS tillträde och det är då 3 avtal som är felaktiga och där avgifter är obetalda.... här har de nu chansen att rätta till detta genom att vara företagare en liten stund.. Och sedan rätta till i föreningen och då skapa något bra av den... istället för 130.000 back...
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
U Urban R skrev:
Det borde vara föreningen som kräver in betalningen. Som jag skrev innan hade fakturan varit från 042021 så skulle det vara en annan sak.
Precis så är det !
 
Ola Smålander Ola Smålander skrev:
TS ska inte göra ett något innan föreningen kan visa att dom kräver pengarna av hen som beställde och ingick avtal med dom från början !
Varför skulle föreningen krångla med det?

Det är väl bara att avsluta avtalet med säljaren och kapa fibern.

Sedan vänta på att TS hör av sig om de är intresserade att betala anslutningsavgiften och bli medlem och få fiber.

Jag tycker dock att det är att gå över bäcken för att få vatten.

TS borde betala, få behålla fibern och sedan driva in pengar från sin säljare...

/ATW
 
Maskintok skrev:
Korrekt.
TS har inget med skulden att göra.
Jag hade sagt..
Du, jag betalar för avgiften för i år..
Sedan skiter jag i er fiber.
Detta är eran skuld och jag har inget avtal med er.

Så kan ju ArneTW stå där och vifta..
För skulden fanns innan TS tillträde och det är då 3 avtal som är felaktiga och där avgifter är obetalda.... här har de nu chansen att rätta till detta genom att vara företagare en liten stund.. Och sedan rätta till i föreningen och då skapa något bra av den... istället för 130.000 back...
Precis !
 
  • Gilla
Dudeish och 1 till
  • Laddar…
A
U Urban R skrev:
Det borde vara föreningen som kräver in betalningen. Som jag skrev innan hade fakturan varit från 042021 så skulle det vara en annan sak.
Jajemän det ska vara föreningen.
mitt exempel var på exakt samma arbete som föreningen får göra som TS skulle behövt gjort...
 
  • Gilla
Ola Smålander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.