A
K karlmb skrev:
Det du kallar installationsavgift är just insatserna, tillsammans 21500. De måste in, kvittar föreningen vem som betalar. Har man trots detta låtit det löpa på så är det inget som måste fortgå.
Nä så kan man inte göra.
Det är skilda skulder hos olika skuldägare inte TS.

Så TS ska inte betala för dessa utan för sin avgift som stadgas vid varje föreningsmöte.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det finns förmodligen ett avtal om fiberanslutning...
I det står det vad det kostar.
...och det är personen som skrivit på avtalet som är betalningsansvarig, inte TS!
 
  • Gilla
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ser ut som att insatsen snarare har varit 2000 från början, sen höjts till 5000 och sedan sänkts till 3000 som är den insatsen som man borde ha betalt 2020-05-31. Övriga tidigare insatser är det som borde ha betalts av tidigare ägare.
Ja och då är inte TS med i denna konto analys utan tidigare ägare bara.
troligen har inte tidigare ägare kunnat eller velat betala denna avgift till föreningen.
Men TS är inte med där.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Men om föreningen inte kan/vill visa att anslutningsavgiften inte är betalt så har de troligen ingen rätt att kräva in den heller. Och då så länge TS betalar in medlemsavgifter etc som inte är kvarvarande anslutningsavgift så sitter föreningen med svartepetter.
Klart de har rätt att kräva in den. Det står i stadgarna att alla medlemmar ska betala sin insats.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ser ut som att insatsen snarare har varit 2000 från början, sen höjts till 5000 och sedan sänkts till 3000 som är den insatsen som man borde ha betalt 2020-05-31. Övriga tidigare insatser är det som borde ha betalts av tidigare ägare.
Dessa summor har varit en summa som har krävts att betalas in för att fibern ska dras till huset. Min sambos föräldrar bor i samma område och de har betalat in exakt samma summa under dessa år också, och de har fått fiber indraget. Så alla insatser fram tills att vi flyttade in april 2021 bör vara betalda med tanke på att fibern finns i huset och användes när säljarna bodde här (såg klart och tydligt att mediaboxen lös och de visade vart fibern satt)…
 
  • Gilla
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...och det är personen som skrivit på avtalet som är betalningsansvarig, inte TS!
Medlemsskap kan inte beviljas om inte insatsen är betald. Att det ändå redan finns en fungerande anslutning tar inte bort det kravet.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Det finns förmodligen ett avtal om fiberanslutning...
I det står det vad det kostar.
offert skulle ha skickats, ingen kommit.
Är övertygad om att detta är något som föreningen får lägga till handlingarna och glömma.
 
K karlmb skrev:
Klart de har rätt att kräva in den. Det står i stadgarna att alla medlemmar ska betala sin insats.
mmm men det är inte TS som var medlem då ;)
Mao föreningen har inte rätt att kräva in de av TS (men av de tidigare medlemmarna)
 
  • Gilla
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du blandar nog ihop två saker här. 1. Finns det ett avtal, har tidigare ägare faktiskt beställt anslutningen? Detta ska föreningen bevisa.
Vi verkar prata förbi varandra. Ja precis det jag menar. Föreningen (borgenären) måste visa att skulden existerar.

Anna_H Anna_H skrev:
2. Är avgifterna betalda? Detta ska tidigare ägare bevisa, tex genom kontoutdrag.
Fast först måste föreningen visa att skulden över huvud taget existerar/har existerat.

Sen gör två saker detta lite ovidkommande i detta fallet.
  • En privatperson behöver (normalt) inte kunna visa att denna typ av skuld är betald efter så lång tid som sex år.
  • Eventuella oreglerade skulder mellan föreningen och tidigare ägare är helt enkelt inte TS problem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Dessa summor har varit en summa som har krävts att betalas in för att fibern ska dras till huset. Min sambos föräldrar bor i samma område och de har betalat in exakt samma summa under dessa år också, och de har fått fiber indraget. Så alla insatser fram tills att vi flyttade in april 2021 bör vara betalda med tanke på att fibern finns i huset och användes när säljarna bodde här (såg klart och tydligt att mediaboxen lös och de visade vart fibern satt)…
Ok. Så insatsen för att få fiber har alltså delats upp i olika betalningar under 5 års tid? Som en slags avbetalning?
 
  • Gilla
IsabelleH
  • Laddar…
Maskintok skrev:
offert skulle ha skickats, ingen kommit.
Är övertygad om att detta är något som föreningen får lägga till handlingarna och glömma.
En offert eller inte ändrar ju inte på ett medlemskap enligt stadgarna.
Ska erkänna att jag inte orkat läsa igenom hela tråden så jag har inte hittat stadgarna, var finns de?
 
A
K karlmb skrev:
Medlemsskap kan inte beviljas om inte insatsen är betald. Att det ändå redan finns en fungerande anslutning tar inte bort det kravet.
Nu är inte avgift till föreningen endast för fibern så anslutning är nog betald.

Men inte vissa avgifter till föreningen från fd medlemmar..
 
K karlmb skrev:
Medlemsskap kan inte beviljas om inte insatsen är betald. Att det ändå redan finns en fungerande anslutning tar inte bort det kravet.
Vårt medlemsskap beviljas via mejl igår och han skrev i mejlet att han skulle skicka fakturan efter han pratat med styrelsen.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
En offert eller inte ändrar ju inte på ett medlemskap enligt stadgarna.
Ska erkänna att jag inte orkat läsa igenom hela tråden så jag har inte hittat stadgarna, var finns de?
Då anser jag dig oseriös.
 
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ok. Så insatsen för att få fiber har alltså delats upp i olika betalningar under 5 års tid? Som en slags avbetalning?
Det är ofta så. Man tar in pengar efterhand som man gräver.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.