A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Vårt medlemsskap beviljas via mejl igår och han skrev i mejlet att han skulle skicka fakturan efter han pratat med styrelsen.
Då är det för ERT anslutande och den avgiften som är klubbad i år.
 
Maskintok skrev:
Då anser jag dig oseriös.
Tack, har bara försökt förklara de mest uppenbara missförtånden här om hur en fiberförening fungerar.
Vill du inte berätta var stadgarna finns?
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
K karlmb skrev:
En offert eller inte ändrar ju inte på ett medlemskap enligt stadgarna.
Ska erkänna att jag inte orkat läsa igenom hela tråden så jag har inte hittat stadgarna, var finns de?
Inlägg 47 finns stadgarna och inlägg 110 finns medlemsavtalet
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Tack, har bara försökt förklara de mest uppenbara missförtånden här om hur en fiberförening fungerar.
njä det har du inte.
Du har gett felaktiga uppgifter emot TS förenings stadgar..
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ska erkänna att jag inte orkat läsa igenom hela tråden så jag har inte hittat stadgarna, var finns de?
Här
 
IsabelleH IsabelleH skrev:
Inlägg 47 finns stadgarna och inlägg 110 finns medlemsavtalet
Tack!
 
Maskintok skrev:
njä det har du inte.
Du har gett felaktiga uppgifter emot TS förenings stadgar..
Nu har jag läst stadgar o avtal och det är mkt likt hur vi har det i vår förening.
§6 i stadgarna anger att man måste betala insatsen för att bli upptagen som medlem.
§15 i medlemsavtalet anger att man som ny medlem har rätt att överta rättigheter från föregående medlem på fastigheten.men också ev skyldigheter.
Det betyder ju precis det jag skrev att insatsen måste betalas, om det inte redan är gjort av tidigare ägare, för att medlemsskap ska kunna beviljas.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Nu har jag läst stadgar o avtal och det är mkt likt hur vi har det i vår förening.
§6 i stadgarna anger att man måste betala insatsen för att bli upptagen som medlem.
§10 i medlemsavtalet anger att man som ny medlem har rätt att överta rättigheter från föregående medlem på fastigheten.men också ev skyldigheter.
Det betyder ju precis det jag skrev att insatsen måste betalas, om det inte redan är gjort av tidigare ägare, för att medlemsskap ska kunna beviljas.
Då faller det när 6 månader gått efter att fastighet bytt ägare.
Så gamla skulder skall inte kunna falla på TS oavsett...
 
  • Gilla
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nu har jag läst stadgar o avtal och det är mkt likt hur vi har det i vår förening.
§6 i stadgarna anger att man måste betala insatsen för att bli upptagen som medlem.
§15 i medlemsavtalet anger att man som ny medlem har rätt att överta rättigheter från föregående medlem på fastigheten.men också ev skyldigheter.
Det betyder ju precis det jag skrev att insatsen måste betalas, om det inte redan är gjort av tidigare ägare, för att medlemsskap ska kunna beviljas.
Vart hittar du det med §15? Vi har ju dock också blivit registrerade som medlemmar igår?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
harry73
K karlmb skrev:
Håller med, men det brukar väl fungera så att den som har betalat är den som ska visa att det gjorts om inte mottagaren kan hitta inbetalningen?
Så brukar det iaf bli när jag köpt något men säljaren inte kan hitta pengarna.
Säljaren (av fastigheten) borde rimligen kunna hitta sin inbetalning lättare än föreningen.
Tänk att du skulle köpa gammal fastighet och plötsligt skulle Telia säga att det inte kan hitta att man betalade anslutningsavgift för 30 år sen, när huset byggdes, och vill få betalt av dig.
När du köpte huset för 1 år sen, kunde du utan problem beställa ADSL.
Känns det rimligt eller rättvist?
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Då faller det när 6 månader gått efter att fastighet bytt ägare.
Så gamla skulder skall inte kunna falla på TS oavsett...
Var läser du det?
TS skrev ju nu att medlemsskapet beviljats idag. Då har man väl varit snälla och kopplat in ändå innan.
Inget som upphäver stadgarna §6 eller §15 i avtalet.
 
K karlmb skrev:
Nu har jag läst stadgar o avtal och det är mkt likt hur vi har det i vår förening. §6 i stadgarna anger att man måste betala insatsen för att bli upptagen som medlem.
Men vad händer med insatsen när någon lämnar föreningen. Det normala i en ekonomisk förening är att insatsen återbetalas till medlem som lämnar föreningen. Här verkar det "helt självklart" anses att den på något sätt överlåtes i samband med fastighetsförsäljningen. Varför då?
 
Vill också förtydliga att detta står i vårt köpekontrakt för huset! Bilden ligger i inlägget redan men är nog lite svårhittad.
I detta köpekontrakt tyder jag att anslutningsavgifter ska vara betalda - om sådan ersättningsskyldighet har inträtt…
 
  • Del av ett köpekontrakt med text om säljarens garanti för betalda anslutningsavgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Var läser du det?
TS skrev ju nu att medlemsskapet beviljats idag. Då har man väl varit snälla och kopplat in ändå innan.
Inget som upphäver stadgarna §6 eller §15 i avtalet.
Det står ju i stadgarna och i tråden om du nu hade läst.
 
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Var läser du det?
TS skrev ju nu att medlemsskapet beviljats idag. Då har man väl varit snälla och kopplat in ändå innan.
Inget som upphäver stadgarna §6 eller §15 i avtalet.
Vill förtydliga att vi har använt fibern sedan maj 2021, vilket uppenbarligen var fel av oss då vi missat att man skulle vara medlem. Det har dock visat sig att tidigare ägare har varit medlem och betalat detta årets medlemsavgifter.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.