Hej! När barnen badat med badkulor så blev det fett fläckar på golv fogarna. Lyckas inte få bort dessa. Någon som vet hur man kan få bort?

Mvh Stefan

Fläckar på kakelfogar mellan mörka plattor på ett golv efter att ha använt badkulor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Om det är fett så förtvåla det med basisk lösning så blir det vattenlösligt och kan skrubbas bort. Testa i stigande ordning följande baser:

1. Såpa som blandas med vatten och geggas på fogen (Tops!). Lite plast över och låt ligga några timmar. Skrubba av.
2. Natriumkarbonat-lösning (målarsoda). Samma som ovan.
3. Natriumhydroxid (kaustiksoda/propplösare). Samma som ovan. Skydda ögon och hud. Spill inte koncentrerad lösning på klinkern för det jag ge etsmärken pga det höga pH-värdet.

Annat som jag testat på fett över åren:
- Ugnsrengöringssprej. En trevlig kombo av bas och tvålämnen som fungerar tillsammans på fett.
- Lacknafta+Yes diskmedel+vatten. Skakas till en vit emulsion i en burk med tätt lock. Får det värsta härdade fettet i lösning.

Det är inte fukt bara? Det kan ju synas länge efter att fogarna blev blöta.

Bada inte på golvet så är nog risken mindre.

Jag lovar, det kommer att bli mer fläckar sen så det jämnar nog ut sig och blir osynligt.

Haft badrummet i några år nu och blev så förvånad bara att det blev sådana fläckar helt plötsligt. Barnen skvätter ju en del vatten ju. Dom brukar ju alltid har sådana olje kulor i.

M
Jag brukar lösa diskmaskinpulver i lite varmt vatten. Löser fett och smuts i fogar väldigt bra.

Tack ska testa detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.