2 023 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Fett till växellåda på rikt- & planhyvel Lini/Ejca/Luna
Jag har en Lini L37 rikt- planhyvel och i manualen så står det att man ska använda "Gulf BAVEX EP no. 1" som fett till växellådan. Detta finns ju inte att få tag i längre.
Jag har sett att det är flera på forumet som har samma eller liknande maskiner. Vad använder ni?
Jag har sett att det är flera på forumet som har samma eller liknande maskiner. Vad använder ni?
Värt att veta är att att alla oljor och fetter tillverkas till standard, en extremt hård standard, vid ett par tillverkare där dom tappas på olika försäljares förpackningar, så om du köper en förpackning EP-1 av någon märke så är det samma som något annat, ett exempel är SAE olja som används i oljesmorda maskiner, samma olja i biltemas gräsklippardunk som kostar 50% av tex Tools dunk eller OKQ8s dunk
M McNulty skrev:
EN Googlesökning på "smörjfett ep-1" gav mig många resultat... prova detM McNulty skrev:
Tack för svar!
Jag har såklart sökt på EP-1 fett, Men de EP-1 fetter som jag hittar verkar endast finnas på "hink" hade ju varit smidigt att köpa en patron att använda i fettsprutan.
Har jag fattat det rätt som att ett EP-1 fett är ett fett med "EP tillsatser" med NLGI gradering 1?
Det kanske är så att det behöver vara NLGI 2 för att komma på patron?
Jag har såklart sökt på EP-1 fett, Men de EP-1 fetter som jag hittar verkar endast finnas på "hink" hade ju varit smidigt att köpa en patron att använda i fettsprutan.
Har jag fattat det rätt som att ett EP-1 fett är ett fett med "EP tillsatser" med NLGI gradering 1?
Bästa svaret
Duger den? https://www.gardsman.se/reservdelar...tt/granit-fettpatron-allround-ep-1-400gr.htmlM McNulty skrev:Tack för svar!
Liknande trådar
-
Fett till glidlager i luftvärmepump
Värme allmänt -
Vilket fett till vinkelväxel?
Trädgårdsmaskiner -
Fett till axel släpvagn
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad ska man använda för fett till gamla gångjärn till dörr?
Fönster & Dörrar -
Elverktyg, fett till drivning, lagring, växellåda
Verktyg, Maskiner & Fordon