Är i behov av diverse Festooltillbehör som hålradsystem, MFS700 och ett antal tomma systainers. Har läst tråden import från UK och sökt och kommit fram till att www.mtmc.co.uk är avsevärt billigare än min handlare här i Sverige. Har ni några andra tips på handlare i Europa? Vad har ni för erfaranhet av mtmc?

När man tittar på mtmc´s sida blir man ju också lite sugen på att beställa maskiner därifrån, men det blir det ju problem med strömsladd etc. De har modeller som klarar 240v, de borde väl vara likvärdiga med de svenska. Dock stämmer ej produktnummer med de svenska varianterna.

För övrigt om någon har tips på handlare i Södra sverige som ger bra priser till privatpersoner får ni gärna skicka meddelande till mig då det helt klart kan vara ett alternativ. Min egen handlare har priser på ca 5% under listpriset vilket inte blir särskillt bra priser.

Redigerat:
Festools tillbehör brukar vara billigare i Tyskland, kolla Tysklandstråden för flera tips.
Oftast är Ebay bästa källan för tillbehör.
Miles som du länkar till är en utmärkt butik, har själv handlat där vid 2 tillfällen, senast för någon vecka sedan en GTS10 Bordssåg.

Tror att det som skiljer engelska maskiner på 240 volt från övriga Europa är stickkontakten som brukar vara en 13A-plugg med säkring i kontakten. Den får man byta. Vad det för övrigt skulle vara för problem på själva maskinen är oklart, dvs. vad du menar med "etc."

Vissa saker hos Miles har jag inte hittat billigare på tyska Ebay, men det kan vara en slump.

Ta en debatt med din lokala handlare - Utan att nämna vart jag köper mina verktyg så får jag 15% på alla Festtool Tillbehör samt 10% på maskiner.
Köper en del småsaker från Axminster trots allt bara för att man på samma gång köper fler saker därifrån.

Har handlat handöverfräs och lite smågodis av Miles och kan varmt rekomendera dem. Allt funkade klockrent vid mitt köp.

Jag kan bara instämma med tidigare inlägg, jag har handlat flera gånger från Miles och bara fått bra bemötande och snabba leveranser. Dom kan även skaka fram alla reservdelar som du kan tänka dig, det är bara att slå upp artikelnumret i Festools sprängskisser, har dom den inte i lager så fixar dom den på några dagar.

Priserna på Festool-tillbehör i UK är också av någon outgrundlig anledning oftast mycket bättre än i Tyskland. Mot svenska priser kan det ibland skilja 30-40%, och den rabatten får man nog inte hos någon ÅF...

/fth

Stämmer det att fraktkostnaden är 30£ även om man beställer stora, tunga eller flera maskiner/tillbehör?

Vågar man beställa Festool skenor från dem eller tror ni det är risk för att de blir böjda som bananer i frakten?

M
Jag beställde min sänksåg från Miles och skenan var väl emballerad och oskadd när den kom fram. Dock hade jag enorma problem att få prylarna levererade. Enligt Miles var det en artikel som var restad men deras förklaringar har jag inget förtroende för då en av dom var möjlig att verifiera och visade sig inte stämma. Summa sumarum verkar det som att när det går åt skogen med en beställning hos dom så går det riktigt illa.

callel skrev:
Stämmer det att fraktkostnaden är 30£ även om man beställer stora, tunga eller flera maskiner/tillbehör?

Vågar man beställa Festool skenor från dem eller tror ni det är risk för att de blir böjda som bananer i frakten?
Jag har köpt en 3 m Festool-skena hos Miles och det var inga problem med leveransen. Den var förpackad i originallådan (träram + masonit), dvs samma låda som användes för att leverera skenan från Tyskland till UK.

När det gäller frakten betalade jag £30 för skena plus en del annat - skulle gissa på att totalvikten var en bit över 30 kg. Dock har Miles numera en liten "disclaimer" på sin sida där det står "On international orders some large or heavy items may incur additional postal charges. We shall contact you with pricing before the order is sent". Vad jag kan minnas fanns inte den där när jag beställde mina prylar. Det kan alltså vara annorlunda idag, men det behöver inte vara det...

ebay-dropship.jpg

Så länge maskinen har Plug-it är det inga problem, men räkna in kostnaden för en ny kabel för det är inte gratis. Har själv köpt TS55R på kampanj plus rabattkod så även med ny kabel låg det under halva priset mot svenska ÅF.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.