Jag investerade i en Rotex 90 härom veckan, jag fick ett erbjudande hos en lokal bygghandlare som jag inte kunde stå emot. Han ville tömma hyllorna på allt som rör Rotex 90, så jag fick ett ganska bra paketpris på hans demo-maskin (antagligen inte körd) och några 50-pack slippapper. Jag antar att snickarna gillar 125:an och 150:an bättre och målarna handlar istället 90:an hos en lokal färghandlare som också säljer Festool.

Jag har att projekt på gång som är att slipa en av husväggarna före ommålning. Det finns många väderbitna ställen och där vill jag slipa ner till rent trä.
Det är liggande fjällpanel av en speciell typ med utsida i två vinklar och av väldigt hårt 50-talsvirke.
Den synliga höjden på varje panelbräda är ca 100mm.
Jag hade googlat runt och tyckte 90:an skulle vara ett bra alternativ och ett komplement till min gamla 125mm excenterslip från Bosch, som iofs kan ta ganska bra, men väger minst det dubbla. Jag tänkte att Rotex-läget skulle göra den mer kraftfull än min 125:a som slipar på annat sätt och att 90:an samtidigt skulle vara lättare och skönare att jobba med på en stege.
Färgen som ska slipas är Jotuns täcklasyr Demidekk med en Jotun grundolja i botten, Trebitt och/eller Visir.

Efter att ha provat maskinen är jag lite besviken på två saker:

1. Den samlar ihop slipdamm bakom slipplattan i ett nedsänkt spår runt axeln, dammet packar ihop sig och man måste pilla sönder det innan man kan få bort det.
Skulle tro spåret är till för att optimera luftströmmarna. Dammet täcker iofs inte upp ända till själva utsuget på en gång, men verkar påverka sugförmågan. Jag tar därför bort plattan och pillar bort dammet varje gång jag byter slippapper.
Irriternande.
Jag ringde Festool och frågade och de kände till problemet, men de hade inget förslag på åtgärd.
- Kan det vara färgtypen som är kladdig?

2. De Granat-papper jag köpte med maskinen (K40, K60, K80) tycker jag inte håller speciellt länge. När papperet är nytt känns kornens vasshet med handen. Etter bara några dm slipning efter panelen känns kornen mjukare och man märker att det tar betydligt sämre, men man kan inte se att det skulle bero på någon beläggning i papperet, det verkar som att själva kornen blir slitna. När man kollar på nätet säger de flesta att Granat håller jättelänge, vilket jag alltså inte riktigt kan hålla med om.
Jag har testat både höga och låga varvtal, just livslängden på kornens skärpa är densamma, men med högre varvtal smälter också färgen och täpper till papperet, så man måste därför köra på de lägsta varvtalen 1-3 för att inte behöva byta papper ännu oftare.
- Vad jag kan förstå finns bara Rubin och Granat till 90:an, stämmer det?
- Och för bortslipning av färg är det väl Granat som gäller?
- Eller skulle Rubin kunna funka bättre med den här typen av färg som är mjukare än t.ex billacker?
- Har det funnits potentiellt bättre typer från Festool tidigare till 90:an som är värt att leta efter, typ Saphir, eller att någon annan tillverkare har några bättre alternativ?

Tacksam för tips!

Har ingen Rotex 90 så kan inte uttala mig om specifika detaljer map den.
Men allmänt har jag upplevt mycket bättre prestanda med slipnät för färg, räcker längre utan att packa igen. Grovlek 80 är lite för fint för att ta ner till trärent, jag brukar köra med 40 till det vilket också kan hjälpa med hållbarheten på pappret.
Har du tillräckligt högt flöde från din dammsugare, också avgörande för livslängden.

När jag kör min Rotex 90 utan fullt ös på dammsugaren får jag samma ansamling i huset men behöver bara göra rent det vid få tillfällen. Normalt inget problem. ’vad gäller papper är det en djungel och även jag har försökt förstå och också frågat inför köp men sällan som någon säljare kan svara.

Har använt en äldre CTL22 som har gått på högsta hastighet. Påsen är bytt ganska nyligen och suget känns bra. Men jag kanske ändå ska byta till en helt ny och kolla om det blir någon skillnad med ansamlingen i maskinen.
Å andra sidan så är det alltså ett känt problem av Festool.
Dom sa när jag ringde att det är något som Festool nog måste kika på till nästa version av RO 90.

Jag kan förstå slipförmågan minskar pga dåligt luftflöde som gör att papperna slaggar igen, men jag tycker inte de alls blir igensatta, de kan nästan se oanvända ut, ändå tappar de slipförmåga pga kornen blir "runda" eller mjuka jämfört med ett nytt papper.
Kan även det bero på luftflödet?

Finns det inte någon annan tilverkare av papper som gör någon variant för RO90 med ännu hårdare korn, liknande Saphir från Festool?

Jag tycker Rubin funkar bra på mjuk färg

Jag har inte heller en 90. Jag upplever att safir har längre livslängd när man misshandlar men jag håller nog med om att granat är riktigt bra papper. De tappar absolut lite skärpa när du använt de en liten bit men så gör alla papper (som jag känner till).
Jag gissar att värme är ditt stora problem. Lägre rotationshastighet och/eller stänga av Rotex-läget.

jag vet inte hur hålbilden på 90 ser ut men man kanske kan kapa till safir för att passa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.