1 460 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Festool Kapex 60 -Sågdjup vid högervinkling?
Jag överväger att uppdatera min kap/gersåg till en med högervinkling. Festools uppgifter säger att maximalt sågdjup med sågen vinklad 45° åt höger är 20 mm. Jag skulle vilja ha möjligheten att såga 21-22 mm golvsocklar med den typen av snitt. Stämmer Festools uppgifter, eller kan man få några mm extra i verkligheten? Det är främst 0° gersnitt och 45° högerlutning som är intressant. Festool anger djupet vid 45°/45°.
Jag är inte främmande för att placera ett mellanlägg mot anhållet om det löser problemet. Det vore bra om jag kunde få ett svar av någon som testat själv. Att teoretisera är lite av min specialitet, så det behöver jag inte hjälp med. Och att köpa och hoppas på det bästa är inte aktuellt med tanke på kostnaden.
Jag är inte främmande för att placera ett mellanlägg mot anhållet om det löser problemet. Det vore bra om jag kunde få ett svar av någon som testat själv. Att teoretisera är lite av min specialitet, så det behöver jag inte hjälp med. Och att köpa och hoppas på det bästa är inte aktuellt med tanke på kostnaden.
Jag har varit i en butik och mätt på en såg. Den ser ut att klara max ca 25 mm på en 120 mm golvsockel. Den klarar definitivt en 120 mm vanlig allmogesockel med 21-22 mm tjocklek.
Gubben i butiken menade att det ju bara att vända på brädan, men det är ju då ingen poäng med en såg som kan vinklas på båda hållen. Det är ju det jag vill slippa. Det är oftast trångt med utrymme när jag monterar lister.
Gubben i butiken menade att det ju bara att vända på brädan, men det är ju då ingen poäng med en såg som kan vinklas på båda hållen. Det är ju det jag vill slippa. Det är oftast trångt med utrymme när jag monterar lister.
Liknande trådar
-
Festool sänksåg TS 55 och Bosch styrskena FSN typ 800 och 1600?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Festool Kapex KS 60 eller något annat?
Festool Kapex KS 60 eller 120
Köpes, Hyres & Bytes -
Dammutsug Festool Kapex KS 60 vs Bosch GCM 8 SJL?
Festool Kapex 60 nått att ha?
Verktyg, Maskiner & Fordon