Jag har hört att endel inte är nöjda med parallellanslaget FS-Pa. Paralliteten var rätt OK i mitt test, absoluta mått var si och så,
Festoolsnickeri (siktade på 110mm)
Festoolsnickeri (siktade på 110mm)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag kalibrerade dom med en och samma passbit mellan klinga och stoppklack på vardera sida (det finns justerskruvar) sen jämförde jag avkapet med passbiten. De har hållit sig oförändrade efter kalibreringen jag gjorde när jag fick dem.
Jag håller med att absoluta mått inte är jätteviktigt med det håller sig inom 0,5 mm och det är rätt OK på drygt 2,4m som det ofta blir vid skivkapning.
Jag håller med att absoluta mått inte är jätteviktigt med det håller sig inom 0,5 mm och det är rätt OK på drygt 2,4m som det ofta blir vid skivkapning.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Lyfter den här tråden, har en hel del planerat som behöver raka/parallella snitt och många repetitioner. Äger redan en ts55, funderar på att komplettera med en till skena (1400 eller 2700) och fs-pa då jag inte har plats med en fullstor justersåg.
Du som har en, hur tycker du precisionen är på upprepade kapningar? Säg att du behöver göra 10 remsor som är lika breda?
Billigaste lösningen är så klart att be dom såga bitarna på brädgården, men hur kul är de ?
Du som har en, hur tycker du precisionen är på upprepade kapningar? Säg att du behöver göra 10 remsor som är lika breda?
Billigaste lösningen är så klart att be dom såga bitarna på brädgården, men hur kul är de ?
Jag upplever precisionen som bra, men det beror givetvis på vilka krav på toleranser du har?
Finns ju hjälpmedel att köpa. Jag har inte testat något, men ett exempel:
Se det som inspiration, det går nog att bygga något eget med några bitar tunn plywood eller masonite.
För bara tio bitar gör det inget om en jigg är lite fipplig.
Finns ju hjälpmedel att köpa. Jag har inte testat något, men ett exempel:
För bara tio bitar gör det inget om en jigg är lite fipplig.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Tack @kristofo , jag är hemsk mot mig själv och tycker att tiondelar spelar roll
Har ett antal hyllor och skåp som jag vill bygga (eventuellt platsbyggt kök med i framtiden), för att få rätt storlek och design.
Woodpeckers-systemet verkar ha några fördelar mot FS-PA, och gav mig en idé! Borde inte vara allt för svårt att göra en metrisk version baserat på två 1m linjaler, fixa mothåll med finjustering och sen var det löst.
Gäller bara att få till fästet mot skenan
Har ett antal hyllor och skåp som jag vill bygga (eventuellt platsbyggt kök med i framtiden), för att få rätt storlek och design.
Woodpeckers-systemet verkar ha några fördelar mot FS-PA, och gav mig en idé! Borde inte vara allt för svårt att göra en metrisk version baserat på två 1m linjaler, fixa mothåll med finjustering och sen var det löst.
Gäller bara att få till fästet mot skenan
Syftar du på skjutmåttsbilden?F fangalid skrev:
Det är att räkna som tur, sen skulle jag inte läsa förbi 1:a decimalen på ett skjutmått, men som skrivet så kan man nog räkna med inom 0,5mm
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Festool MFT med skiva i 20 mm plywood, 2x1 m. 9995:-
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Festool MFT med skiva i 20 mm plywood, 2x1 m. 9995:-
Köpes, Hyres & Bytes -
Festool fs-pa parallellanslag
Festool Parallellanslag FS-PA - Västerås