Kan tänka mig det, OF2200:an kändes som så mycket mer än en fräsmotor för bordsmontering. Den där tillbehörssystainern var ju dessutom som en godisaffär med 1000 sorters plockegodis.
 
mattiasp skrev:
Daniel_N, phl och jag fick tillfälle att leka lite med Mr Handymans OF2200 och tillhörande tillbehörssystainer och fräsbordsmodul.

Vi var rörande överens om att fräsen är alldeles för finessrik och bra som handöverfräs för att monteras i bord, eftersom de tenderar att bli kvar där. Är man kökmontör är det ju en annan femma om man inte vill släpa runt på en massa olika maskiner.
Så ni var överens om att om man sätter en fräs i ett bord skall den inte vara lika bra som OF2200 med fräsmodul, den precisionen och stabiliteten och repetitivbarheten har man ngen nytta av? :rolleyes:

--- Mats ---
 
Nej, den skall inte vara lika dyr som en OF2200.
Resultatet blir inte bättre än en bordsmonterad fräs för halva pengarna, tex en Trend T11 eller DW625 med Axminstermodulen. OF2200 är en sjukt imponerande handöverfräs.
 
mattiasp skrev:
Nej, den skall inte vara lika dyr som en OF2200.
Resultatet blir inte bättre än en bordsmonterad fräs för halva pengarna, tex en Trend T11 eller DW625 med Axminstermodulen. OF2200 är en sjukt imponerande handöverfräs.
Priset förstår jag, Festool är dyra, inget att diskutera.

Men jag försöker också förstå om ni säger att en dewalt 625 monterad i axminstermodul är lika bra som en OF2200 monterad i CMS och Festoolmodulen (precision, stabilitet och repeterbarhet, inte minst vid belastande arbete). Det låter svårare för mig att tänka mig, kan inte säga Festool är prisvärd, men jag har ändå tron att man trots allt får det där lilla extra (såvida man inte börjar jämföra med de verkliga kvalitetsprylarna).

--- Mats ---
 
Jag tror personligen att OF2200:an monterad i CMS-modulen inte är stöddigare än en Trend eller 625:a. Däremot är anhåll och andra tillbehör i CMS-kittet en helt annan femma. En bortsmonterad fräs är ju egentligen bara en spindelmotor som ska sitta stöddigt utan spel i någon ledd.

Resonemanget kring OF2200:an, och för den delen andra finfräsar i bord, är ju att man ogärna håller på och monterar i och ur fräsen ur bordet. Blir då 2200:an sittandes där så är det med min syn på saker och ting slöseri då den fräsen gärna ska ligga redo för att rycka ut i sin Systainer.
 
Jag tror att OF2200 är en bättre handöverfräs att placera i bord än någon annan förekommande handöverfräs. Den känns väldigt mycket festool, otroligt rejäl, kraftig, med en riktigt stark motor, men ändå med mjuk gång. Helt enkelt otroligt rejäl. Och jag tror att sådant påverkar även monterad i ett bord.

Trots detta så håller jag helt med ovanstående talare - den är för dyr för att montera i ett bord. För proffset så anser jag att skillnaden i pris inte är så stor att det talar för en dewalt etc till förmån för en of2200 - när man fräser med den i händerna. Monterad i bord så har jag svårt att tro att skillnaden i prestation är så stor att det motiverar prisskillnaden.
 
Ni har förvisso rätt i att den är lite för rolig som handkörd handöverfräs för att montera i borde, men jag vill minnas att den har ett tredje lager på axeln osv. och flera andra fördelar som gör att den är lämpad för bordsmontage. Men visst spelar det större roll för körning när den är handhållen.

Sen tror jag det är ett misstag att blanda ihop vertikalfräs och handöverfräs monterad i bord. Det är olika saker, och de är bra till lite olika saker. Precis som att en handhållen handöverfräs också är bra till olika saker.

Det finns många småbitar man i lugn och ro kan pilla med i handöverfräsbordet som man definitivt aldrig skulle försöka pilla in i vertikalen, varken med matarverk eller manuellt.
 
Mr Handyman skrev:
Ni har förvisso rätt i att den är lite för rolig som handkörd handöverfräs för att montera i borde, men jag vill minnas att den har ett tredje lager på axeln osv. och flera andra fördelar som gör att den är lämpad för bordsmontage. Men visst spelar det större roll för körning när den är handhållen.

Sen tror jag det är ett misstag att blanda ihop vertikalfräs och handöverfräs monterad i bord. Det är olika saker, och de är bra till lite olika saker. Precis som att en handhållen handöverfräs också är bra till olika saker.

Det finns många småbitar man i lugn och ro kan pilla med i handöverfräsbordet som man definitivt aldrig skulle försöka pilla in i vertikalen, varken med matarverk eller manuellt.
Håller med till 100%
 
Usch, känner att det kommer att bli många sömnlösa nätter innan jag kommer fram till vilken väg jag ska gå när det gäller fräsbord... Men samtidigt så vet jag ju att innerst inne så har ni förstört mitt liv genom att släpa ner mig i träsket, och där kommer man väl bara att sjunka djupare och djupare...

Som tur är så har jag redan bestämt mig för nästa inköp, det blir en Domino.
 
StyrmanBerg skrev:
Usch, känner att det kommer att bli många sömnlösa nätter innan jag kommer fram till vilken väg jag ska gå när det gäller fräsbord... Men samtidigt så vet jag ju att innerst inne så har ni förstört mitt liv genom att släpa ner mig i träsket, och där kommer man väl bara att sjunka djupare och djupare...

Som tur är så har jag redan bestämt mig för nästa inköp, det blir en Domino.
Den är bra. Skall du köpa den gamla eller den nya stora? :)

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Den är bra. Skall du köpa den gamla eller den nya stora? :)

--- Mats ---
Det blir med största sannolikhet den gamla, har inte riktigt behov av att kunna använda 14mm dominos. Sen är det väl rätt bra med tid kvar innan den nya kommer ut i handeln om jag förstått det rätt. Väntar redan på att det ska komma någon uppdatering på sänksågen innan det blir inköp av den och CMS-insats, och det är nog med verktygsväntan så det räcker och blir över.
 
StyrmanBerg skrev:
Det blir med största sannolikhet den gamla, har inte riktigt behov av att kunna använda 14mm dominos. Sen är det väl rätt bra med tid kvar innan den nya kommer ut i handeln om jag förstått det rätt. Väntar redan på att det ska komma någon uppdatering på sänksågen innan det blir inköp av den och CMS-insats, och det är nog med verktygsväntan så det räcker och blir över.
Det finns en tilläggsbasplatta till dominon som innehåller två upp och nedfällbara stopp. Om du arbetar så att på den ena av de två arbetsstycken du sammafogar fräser lite bredare spå (läge två eller tre), tycker jag dessa två stopp är ett enormt bra tillägg till dominon för att snabbt kunna sätta en plugg närmre kanten än defaultläget, utan att behöva mäta.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Den är bra. Skall du köpa den gamla eller den nya stora? :)

--- Mats ---
Vad nu? Vad är det här?
En ny domino?
Det här kräver jag mer information om! ;)


Och jag som precis har beställt en av de gamla vanliga... :|
 
Om man inte visste vad de diskuterade på FOG skulle jag ha gissat på nå´t i stil med "vi som sett ett UFO"... De pratar om enorma objekt som kommer ändra världsordningen, i färger som gnistrar självlysande i ...verksta´n. Nå´n hade visst varit i Area 51... förlåt Festools service-lokal... och sett saker som någon utomjording (tysk) måste ha gjort... Underbart!! (Och jag inser att mitt maskinintrresse är ganska minimalt i jämförelse...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.