Enligt rykten på FOG (där det redan i höstas ryktades om den nya sticksågen som är på gång i april: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/136555-ny-festool-sticksag-ar.html) så har några amerikaner fått besök från tyskar från festool som ville få feedback på lite nya prylar.

Bland annat en nya och större domino, som ska kunna ta upp till 14mm tjocka dominos.

Och en slagskruvdragare (om det är en ombrandad protool eller faktiskt en ny maskin var oklart, jag tolkade det som att man kunde få den med samma tillbehör som T15+3, och i så fall är det inte en ombrandad protool, åtminstone de modeller som finns i dagsläget kan inte använda ex vinkelchucken) som går att växla mellan slagskruvläge och vanligt "borrläge".

Samt ett fällbart stativ till kapexen, med hjul. Skulle var ungefär som Boschs bord, jag antar att det då rör sig om "anti-grav" bordet.

Dock är detta ännu på prototypstadiet, och kommer tydligen inte vara klart för release förrän om 1-1,5år.

Läs mer här: http://festoolownersgroup.com/festo...mpact-driver-and-mega-sized-domino-joiner!!!/
 
Spännande!

Åtminstone dragaren får mig att tänka på att byta ut den synnerligen trevliga Makitan. Inte för att jag är i vansinnigt behov av slag men integrerad LED osv får ju den att sticka ut lite mer än T1x+3.

Mega-Dominon är kanske inte något jag saknat men definitivt något jag skulle vilja provköra (mattiasp och Co, kanske bättre än vinkesmakitan? =) )
 
Daniel_N skrev:
Läs mer här: [länk]
Snart dags för ytterligare en skruvdragare alltså :)
 
Jag är mycket nyfiken på kombiskruvdragaren. Redan som Protoolmaskin är den visserligen groteskt dyr, men det har ju inte hindrat oss Festoolfanatiker hittills.
 
Shit en större Domino! Tycker den är klumpig och stor redan :-S
 
Jag tycker den är fantastisk, kom upp med ett stort flin ur källaren igår efter att ha sammanfogat lite spillbitar. :D
 
Jag vill oxo ha en Domino ;)
 
Ny sticksågen ser ju onekligen trevlig ut också, ser ut att bli ännu en dyr vår....

jigsaw.jpg
 
Är det någon som vet om festool har planer på att komma med en mindre skruvdragare, i storlek men bosch, makita och aeg:s fjuttdragare?
Det hade varit något det. d^_^b
 
Där slog du dig i huvudet med spiken skalman!
DET är något för snillena i überbahnhof eller var de nu tillverkar det gröna giften borde massera sina hjärnor med, jag föreslår att initerad forummedlem genast framför detta förslag på oklanderlig tyska.


(Daniel_N anyone? ;) :D)
 
Därmed är det bestämt.
Efter månader av omröstningar så har folket beslutat att det blir daniel_N som kommer att leda förhandlingarna med dom feta tyskarna.
Om han misslyckas med att ge folket vad dom vill ha kommer han att bannlysas från forumet och tvingas använda en bruksbo 18V skruvdragare.

Så är det. ;)
 
Jag skulle gärna se en rejäl slagskruvdragare istället. Gärna med borrhammare inbyggd :)
 
skalman1 skrev:
Därmed är det bestämt.
Efter månader av omröstningar så har folket beslutat att det blir daniel_N som kommer att leda förhandlingarna med dom feta tyskarna.
Om han misslyckas med att ge folket vad dom vill ha kommer han att bannlysas från forumet och tvingas använda en bruksbo 18V skruvdragare.

Så är det. ;)
Usch...det var hårda bud! Jag ska göra mitt bästa....fast jag inte ens har någon miniskruvdragare (jag testade den första 10,8V boschen, men gillade den inte och lämnade tillbaka den)
 
Äntligen! Festool har lyssnat på mina böner. Den nya sticksågen har motorbroms!

Die neue „CARVEX PS 400“ ist durch ihren Griffsattel mit der starken Taillierung ausgezeichnet zu führen, und mit den beidseitigen Ein- und Ausschaltern auch beim Untertischhandling gut zu bedienen. Durch die „EC-Motortechnologie“ mit einem völlig neuen patentierten Getriebe hat sie einen um 40% verbesserten Wirkungsgrad und ist 30% leichter als herkömmliche Maschinen. Zur erhöhten Sicherheit stoppt das Sägeblatt in spätestens 0,5 Sekunden und fährt in die höchste Position. Die automatische Beleuchtung mit dem Stroboskopeffekt verbessert die Sicht auf Sägeblatt und Anriss deutlich. Durch die Einbindung in das „CARVEX-System“ ist sie extrem flexibel und vielseitig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.