Det verkade inte så intressant som vid första anblicken, tur det!
 
Daniel_N skrev:
Det är inte samma gängade stång som används för den gamla fräshöjningen (dvs den som finns på basis 5a, samt CMS OF 2000, där man höjer fräsen med handen under bordet) som den som används till den nya fräshöjningen (dvs den som används till CMS OF, där man använder en vev från ovansidan) så jag har mycket svårt att se att man skulle kunna kombinera dessa.

Sen är min personliga uppfattning att "den gamla" fräshöjningen fungerar utmärkt, och jag tycker inte att det är jobbigt att justera höjden med den. Dessutom slipper man plocka fram och tillbaka veven.


Mitt drömfräsbord innefattar för övrigt modulen från basis 5a, fast med längre anhåll, i gjutjärn, monterade på ett stort gjutjärnsbord (eller åtminstone en tjock järnplåt med en torsionbox i mdf under), med spår i bordet, egentillverkad släde och lite längdstopp i gjutjärn. Utmärkt justering av anhållen på respektive sida, kombinerat med extremt bra utsug. Kanske är dock aluminium-anhållet i basis 5a för klent för 1m långa gjutjärnsanhåll på varje sida, det vet jag inte riktigt. Anhållen behöver bli stöttade i bordets utkanter i vilket fall.
Skruvade idag loss den gängade stången (till modulplattan OF 1400). I dess ovansida finns ett stort ihåligt uttag. I dess mitt sitter en insexskruv. skruvar man på insexskruven skruvar man samma gängade stång som om man istället skruvar från undersidan.

Det innebär att med ett enda hål borrat i fräsplattan (6 mm eller så brett), kan man veva fräsen från ovansidan med ett handtag med insex på.

Det som hindrar mig att borra är att jag funderar på om några av reservdelarna till den riktga veven trots allt kan användas för att få en snyggare lösning och med "sikte" ner till insexen..

--- Mats ----
 
Ur minnet och utan att vara säker tycker jag det borde gå att sätta i veven som hänger ihop med CMS-OF, men det vet jag inte säkert. Kolla vilken insex det är så kan jag mäta på veven. Den är iaf. en insex som man sticker ner genom skivan till toppen på den gängade stången.
 
Mr Handyman skrev:
Ur minnet och utan att vara säker tycker jag det borde gå att sätta i veven som hänger ihop med CMS-OF, men det vet jag inte säkert. Kolla vilken insex det är så kan jag mäta på veven. Den är iaf. en insex som man sticker ner genom skivan till toppen på den gängade stången.
Det är 5ans insex. Finns det något glapp i hålet du sticker ner insexen i, eller är den "styrd" så till vida att veven innehåller en upphöjd rundning som passar exakt i fräsbordets hål? Borde vara på det sista sättet för att bli lätt att veva.

Kan du mäta längden från insexens slut till den del av veven som ligger an mot fräsbordets platta del? Stämmer det måttet så får jag åka in och köpa en vev.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Skruvade idag loss den gängade stången (till modulplattan OF 1400). I dess ovansida finns ett stort ihåligt uttag. I dess mitt sitter en insexskruv. skruvar man på insexskruven skruvar man samma gängade stång som om man istället skruvar från undersidan.

Det innebär att med ett enda hål borrat i fräsplattan (6 mm eller så brett), kan man veva fräsen från ovansidan med ett handtag med insex på.

Det som hindrar mig att borra är att jag funderar på om några av reservdelarna till den riktga veven trots allt kan användas för att få en snyggare lösning och med "sikte" ner till insexen..

--- Mats ----
Var inne och tittade på delarna till Festools nya OF1400 fräsbordsvev. De hade gjort om en väldig massa på den modellen jämfört med den gamla utan vev.

Så jag tog helt sonika och borrade ett fult hål genom min gamla fräsmodul. Sedan köpte jag en billig Meec sexkantnyckel med handtag. Det ser ut som om det var det som behövdes. Just nu så kan jag enkelt och bekvämt höjdjustera fräsen med en sexkantnyckel från ovansidan. Det enda man behöver göra är att sikta med borren mitt mellan de två skruvar som sitter i fräsbordet för den gamla veven. Får se i framtiden om det finns någon skruv som lossnar, men jag kan inte inse att det skulle kunna vara så utan att risken skulle finnas även när man vrider på ratten under bordet.

--- Mats ---
 
Det verkar vara en vettig lösning Mats. Förstår inte varför de inte gjorde hålet från början bara. Veven som hör till CMS-OF är ju rätt stor i botten, så den kommer lätt i vägen. Får nog skaffa nån insexvev som är lite smärtare som komplement.
 
Mr Handyman skrev:
Det verkar vara en vettig lösning Mats. Förstår inte varför de inte gjorde hålet från början bara. Veven som hör till CMS-OF är ju rätt stor i botten, så den kommer lätt i vägen. Får nog skaffa nån insexvev som är lite smärtare som komplement.
Ja det blev faktiskt ett större lyft än väntat. Har allid haft problem med att komma ihåg vilket håll som höjer, det blir mycket lättare nu uppifrån. Bara att hoppas att skruven inte får för sig att lossna.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.