Kombopriset med boschen är £499
 
Jag tycker inte Boschkittet är lika intressant som DW-kittet. Detta då jag tycker Boschfräsen verkar alldeles för fin för att sitta i ett bord. Den är dessutom rätt mycket klenare, något som inte gör fräsbordet bättre. Eftersom TS redan sitter på en OF1010 så är ju fräsfrågan vid finarbete redan löst ;)
 
Såklart, jag upplyste bara om priset eftersom Rikard hade missat det..
 
Höjdjusteringen är liksom den springande punkten för fräsbord. Till slut föll jag till föga och köpten en CMS-OF-modul, men innan dess kikade jag på ett antal varianter.

1.) Att göra en större bottenplatta till fräsen, för OF1010 kanske 150x250mm, och göra ett urtag för den i fräsbordsskivan. När höjden ska justeras lyfter man ur plattan och fräsen och ställer höjden med fräsen liggande.

2.) Att fästa fräsen i bordsskivan och ställa in en saxdomkraft under som man höjer och sänker med hjälp av. För att slippa kröka rygg kan man flytta veven och driva med en rem i arbetshöjd.

3.) Att fästa fräsen i bordsskivan som man fäster i gångjärn så att man fäller upp skivan för justering av höjden.

4.) Att köpa lyftmekanismen till CMS-OF som reservdel från Festool, fungerar om man har en fräs från Festoll, och säker till någon mer fräs.

5.) Att köpa en platta med fräslyft, som den phl köpt från Axminster.

Några tänkbara lösningar på problemet.
 
Mr Handyman skrev:
Höjdjusteringen är liksom den springande punkten för fräsbord. .

1.) Att göra en större bottenplatta till fräsen, för OF1010 kanske 150x250mm, och göra ett urtag för den i fräsbordsskivan. När höjden ska justeras lyfter man ur plattan och fräsen och ställer höjden med fräsen liggande.

Det är ju så jag har det, skivan på hela kolimojoxet är lös. När jag ska justera något vänder jag på hela bordet/maskinen.

Protte
 
Mr Handyman skrev:
.
.
.
4.) Att köpa lyftmekanismen till CMS-OF som reservdel från Festool, fungerar om man har en fräs från Festoll, och säker till någon mer fräs.
.
.
.
.
Det var intressant. 53 crank verkar vara en del, vika mer är det som skall köpas för att få det att fungera?

--- Mats ---
 
Håller med Mats, verkligen intressant ide! Är det nån på FOG som har gjort liknande eller hade du bara riktigt tur när du tänkte Handyman? ;)
 
Ren tur såklart!

Det är väl bara de delar som sitter ihop med den där gängade stången och så veven förstås. Men jag är inte helt säker eftersom jag tog den dyra genvägen när jag inventerat metoderna. Kan inte nån länka till sprängskissen så kan vi gemensamt försöka få klarhet i saken.
 
Här är sprängskissen till CMS-OF

Vad jag kan se vid en hastig översyn är att delarna är nr:
53-55, 64, 87, 102, 66, 65, 67, 79, 84, 57, 86, 87, 64 och ev.
88-90.

Det är alltså en gängad stång, en slät stång med fästen både upp i bordet
och mot själva fräsen. Priserna finns ju där, så det är lätt att få en uppfattning om hur mycket det skulle kosta att köpa delarna i Sverige. Möjligen attraktivt att skicka efter dem från Miles t.ex.
 
Mr Handyman skrev:
Här är sprängskissen till CMS-OF

Vad jag kan se vid en hastig översyn är att delarna är nr:
53-55, 64, 87, 102, 66, 65, 67, 79, 84, 57, 86, 87, 64 och ev.
88-90.

Det är alltså en gängad stång, en slät stång med fästen både upp i bordet
och mot själva fräsen. Priserna finns ju där, så det är lätt att få en uppfattning om hur mycket det skulle kosta att köpa delarna i Sverige. Möjligen attraktivt att skicka efter dem från Miles t.ex.
Men även om man inte har veven, har man ju en gängad stång, och den koppling den har till fräsen undertill, eftersom den gängade stången finns redan idag, och skruvar upp fräsen, dock underifrån.

Beroende på hur det är gjort av Festool, skulle det kunna vara ganska få delar man skall komplettera med. Idén är suverån, men någonstas borde det finnas någon som provat?

--- Mats ---
 
Okej, nu pratar vi om lite olika saker. Jag menar inte komplettera en gammal modul som redan har höjningsmekanismen, utan att sätta vev (och höjningsstång) på ett egenbyggt fräsbord.
 
Redigerat:
Det är inte samma gängade stång som används för den gamla fräshöjningen (dvs den som finns på basis 5a, samt CMS OF 2000, där man höjer fräsen med handen under bordet) som den som används till den nya fräshöjningen (dvs den som används till CMS OF, där man använder en vev från ovansidan) så jag har mycket svårt att se att man skulle kunna kombinera dessa.

Sen är min personliga uppfattning att "den gamla" fräshöjningen fungerar utmärkt, och jag tycker inte att det är jobbigt att justera höjden med den. Dessutom slipper man plocka fram och tillbaka veven.


Mitt drömfräsbord innefattar för övrigt modulen från basis 5a, fast med längre anhåll, i gjutjärn, monterade på ett stort gjutjärnsbord (eller åtminstone en tjock järnplåt med en torsionbox i mdf under), med spår i bordet, egentillverkad släde och lite längdstopp i gjutjärn. Utmärkt justering av anhållen på respektive sida, kombinerat med extremt bra utsug. Kanske är dock aluminium-anhållet i basis 5a för klent för 1m långa gjutjärnsanhåll på varje sida, det vet jag inte riktigt. Anhållen behöver bli stöttade i bordets utkanter i vilket fall.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Det är inte samma gängade stång som används för den gamla fräshöjningen (dvs den som finns på basis 5a, samt CMS OF 2000, där man höjer fräsen med handen under bordet) som den som används till den nya fräshöjningen (dvs den som används till CMS OF, där man använder en vev från ovansidan) så jag har mycket svårt att se att man skulle kunna kombinera dessa.

Sen är min personliga uppfattning att "den gamla" fräshöjningen fungerar utmärkt, och jag tycker inte att det är jobbigt att justera höjden med den. Dessutom slipper man plocka fram och tillbaka veven.


Mitt drömfräsbord innefattar för övrigt modulen från basis 5a, fast med längre anhåll, i gjutjärn, monterade på ett stort gjutjärnsbord (eller åtminstone en tjock järnplåt med en torsionbox i mdf under), med spår i bordet, egentillverkad släde och lite längdstopp i gjutjärn. Utmärkt justering av anhållen på respektive sida, kombinerat med extremt bra utsug. Kanske är dock aluminium-anhållet i basis 5a för klent för 1m långa gjutjärnsanhåll på varje sida, det vet jag inte riktigt. Anhållen behöver bli stöttade i bordets utkanter i vilket fall.
Ok, där kanske idén med en lättåtkomlig vev försvann från CMSen, i så fall synd.

Apropå anhållen, Spår i bordet, riktiga T-spår enligt någon standard, vore underbart. I brist på det har jag upptäckt att Festools vinkelanhåll (jag har två stycken), duger utmärkt som längdstopp. Funderar på varför du vill ha så långa anhåll, normalt stoppar man nära ett hörn, så för det mesta räcker utrymmet på bordet för ett stopp. Pratar vi om riktigt långa avstånd till stoppen låter det mer som spårfräsning för hyllor eller liknande längs sidan av en ram, och då är MFS nästan lättare än ett fräsbord.

--- Mats ---
 
Vilket nummer är det på vinkelanhållet mats? Är inte helt säker på vilket du menar.

Stoppar nära ett hörn? Nej jag brukar vilja ha stoppar (alltså fastsatta stopp på anhållet) långt ut. Och MFS-en har jag inte köpt än....

Men den största anledningen till att jag vill ha riktigt långa anhåll är att dels att det är bekvämt, men framförallt för att jag brukar "rikthyvla" med fräsbordet, då är det smidigt med långa anhåll tänker jag.
 
Daniel_N skrev:
Vilket nummer är det på vinkelanhållet mats? Är inte helt säker på vilket du menar.

Stoppar nära ett hörn? Nej jag brukar vilja ha stoppar (alltså fastsatta stopp på anhållet) långt ut. Och MFS-en har jag inte köpt än....

Men den största anledningen till att jag vill ha riktigt långa anhåll är att dels att det är bekvämt, men framförallt för att jag brukar "rikthyvla" med fräsbordet, då är det smidigt med långa anhåll tänker jag.
Kollade i katalogen, hittade till CMS "vinkelsanslag WA",488451.

När jag menade stopp nära ett hörn menade jag nära arbetsstyckets hörn. Säg du fräser ett långt spår och skall stoppa fräsningen fem centimeter från kanten på arbetsstycket. Istället för att sätta stoppet 60 centimeter från fräsen och fräsa ett långt spår tills du når stoppet (vilket kräver ett långt anhåll), sätt stoppet 5 centimeter från fräsen och starta vid "stoppläget", ta bort arbetsstycket och stoppet och börja om igen ungefär där du var (om du har en fräs 10 mm, så har du en 5 millimeters marginal från hörnet att starta om på utan att det påverkar resultatet). Då behöver du inga långa anhåll.

Hålle rmed om att det är bekvämt, men på Festool har jag gett upp den versionen. Om du riktfräser är det en annan sak, då blir det nödvändigt.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.