Håller på att sätta ihop en sjuhelvetes massa bitar som ska bli en sammanhängande hylla. Har kommit till ett problem nu där jag skulle behöva en 60mm lång dominobricka !!!
Ngn som vet om det är lämpligt att göra i MDF?

Masses skrev:
Håller på att sätta ihop en sjuhelvetes massa bitar som ska bli en sammanhängande hylla. Har kommit till ett problem nu där jag skulle behöva en 60mm lång dominobricka !!!
Ngn som vet om det är lämpligt att göra i MDF?
Kan inte tänka mig det skulle vara en bra idé. MDF "skalar sig", och mycket av styrkan i MDF sitter i ytterlagret. MDF är klent i förhållande till sin vikt. Det mesta får mig att tro att det är fel material, även om det kanske blir så stor bit att det räcker till ändå.

Det du behöver är mer troligt ett relativt hårt träslag som sväller väldigt lite (limmet får det att svälla).

Björk?

--- Mats ---

Fel svar Mats!!! :)
Men du har säkert helt rätt, bättre med annat träslag.
Har i princip bara MDF hemma och vill bli klar med hyllan nu. Får väl ta en bit från björkhyllan på ungarnas lekrum :-D

Jag tror att nästan vad som helst är bättre än mdf. Bok, björk, ek, furu... Har du inget i vedlåren du kan ta? Limma ihop ett gäng glasspinnar?
/B

Finns det nån piratmall för dominobrickor att köpa. Sett finns för vanlig plugg iaf. Då får man med räfflorna också.

En modifinerad vedklyv där man pressar en lämplig träbit igenom borde gå snabbt och smärtfritt..

Absolut inte MDF, men köp en stol av bok på nån loppis och gör brickor av, du får ju ut rätt många brickor på 20kr då. Originalet är av bok vill jag minnas.

Jag har hittat en bit ek som jag provar...

Ek borde vara bäst av det som inte är bok, bok borde vara bättre än det andra :D

Om du ändå ställer in fräsbordet etc. med rätt tolerans, vore det inte smart att göra en 50 meter brickmaterial?

Jo mkt smart :)

Gjorde elementskydd för ett tag sedan med eklister som passade i snedfrästa dominospår. Väldigt enahanda att fräsa 50 meter dominobrickor men absolut inte svårt.
/B

• Sovrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer lite smakprov dårå, inget fancy
1. En del av hyllan och dom röda streck indikerar genomgående dominos
2. closeup
3. resultatet

• 1_offret.jpg
    Skapa konto
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3_finished.jpg
    Skapa konto
Har du gjort den långa dominon med ändträ över hela ytan? Det ser ut så på bilden från sågen, men jag kanske ser fel.

Du har helt rätt, insåg felet lite efter bilden togs och klöv istället ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.