Jag ger nu upp mitt motstånd till att köpa en Festool cirkelsåg, jag tycker att min Makita ger fina snitt och jag har inga problem med att spänna upp en regel eller liknande för att skära raka snitt i skivor... men... det tar ju sådan tid att spänna fast reglar som styrskena och nu när jag skall renovera trappans steg med ekskivor så inser jag att det kommer ta enormt mycket tid med alla vinklar. Äntligen kan jag *host* motivera ett inköp av en Festool med styrskena ;)

Jag har dock några frågor till er som redan har gått över till den "andra" sidan.
1. Vad jag har förstått så skall man "såga in" styrskenorna så att de passar sågen/klingan, är detta ett problem vid klingbyte? Såg att det var lite skillnad på snittbredden mellan 28 och 48 tändersklingan tex.

2. Splitterskyddet i plast (inte den som sitter på sågskenan) förstår jag mig inte på riktigt, ger den verkligen skillnad på snittet, det är ju inte på ovansidan som man får problem med cirkelsåg enligt mina erfarenheter, är den kanske till för att förbättra snittet när man kör utan styrskena? Vad har ni för erfarenheter av den.
 
1. Ja, det blir fel. Visserligen bara någon tiondel, men Festool borde ha slipat klingorna så att alla klingor har samma avstånd mellan fästytan och insidan på tänderna. (begripligt?) En variant kunde vara att såga skengummit med den smalaste klingan och montera shims på de bredare. Det borde gå att fästa shimsen med superlim...?

2. Det gröna splitterskyddet fungerar utmärkt, men bara om man inte vinklar sågen. Då fungerar det inte alls. Jag använder aldrig splitterskyddet eftersom det ju skyddar mot splittring på spillsidan. En bra regel är att skenan skall ligga på "spara-sidan" Jag har många gånger gjort bort mig och lagt skenan på "kasta-sidan" Då blir arbetsstycket ca 2,5 mm för litet.
 
"är den kanske till för att förbättra snittet när man kör utan styrskena?"

Varför köra utan skena? ska det vara ett snitt utan precision behöver man ju inte splitterskyddet heller.
Problemet är väl att det är på ovansidan det blir splitter iom att där lyfter sågen virket.
Det som däremot borde bli krux är ju när man sänker sågen i ett ämne då man får splitterproblem i både ovan och under sida.
 
Lite strul är det med olika tjocklekar på sågklingorna men man får se till att ha rätt anpassad klina när man sågar "viktiga saker"

Ibland kanske man måste "såga från fel håll" då vill man ha splitterskyddet på sidan bort från skenan.
 
När man kapar i skivmateriel kan ju "spillbiten" vara ganska stor och det gör ju inget om den inte flisas sönder speciellt när man sågar plywood.
Men däremot upplever jag att man måste ställa ner klingan ganska djupt innan splitterskyddet ger något.
 
Men det är väl ändå så, att om sågen glider på materialets fula sida, så blir snittet på finsidan skarpt, både "till vänster och till höger". Varför sågar man då inte alltid från baksidan, även med Festools sänksäg (nersänkt innan sågningen börjar). Just den sågen med splitterskydd och använd på skena med gummi bidrar ju dessutom till att snittet sett från fulsidan blir snyggare.

per
 
Vad säger Du Mattiasp?

Egentligen skall det stå, att sågen glider på skena lagd på materialets fulsida, men risken är försumbar att Du inte förstår vad jag menar.

Eller någon annan som kanske har synpunkter i ämnet?

per
 
Nej, du missförstår mig. Jag pratar om "spara" och "kasta" sidan. Du pratar om finsidan (godsidan) och fulsidan (baksidan). Med "spara"-sidan menar jag den del av arbetsstycket som man skall jobba vidare med, och som kommer att forsätta att vara arbetsstycke. Med "kasta"-sidan menar jag den del som sågas bort från arbetsstycket, och som därmed blir spill.

Du pratar om att man skall såga från baksidan för att minimera urflisningar på godsidan av arbetsstycket. Jag vet att du brukar förespråka det, och det är alldeles riktigt om man sågar med en traditionell handcirkelsåg, tex. en Dewaltsåg -även om den är försedd med någon anordning som ger möjligheten att föra den längs en skena.

Finessen med Festools såg är att man kan såga från godsidan utan att det splittrar sig, eftersom arbetsstycket skyddas av gummilisten på skenan. Den gummilisten kan inte skydda båda sidorna av snittet, utan naturligtvis bara den sida som skenan ligger på. Därför finns en liten grön manick som man kan montera på sågen för att slippa urflisningar även på andra sidan snittet. Den fungerar utmärkt, men bara om man sågar utan att vinkla sågen. Googla gärna på "zero clearance insert". Festools lilla gröna splitterskydd fungerar på samma sätt, men bra på ena sidan.
 
Hej Mattiasp!

Du kanske vill vara vänlig att svara på min fråga.... av vilken anledning sågar man inte från baksidan även med en festoolsåg på skena?

Har inget att göra med spara/kasta, utan min fråga skulle egentligen ha kunnat placeras i en ny tråd. Å andra sidan tyckte jag det var lämpligt att höra med Dig eftersom jag vet att Du har nämnd utrustning.

Kom gärna igen Mattias!

per
 
Jaså? jag trodde att jag svarade på frågan. Som du ställer den i det senaste inlägget så är svaret lätt:
Därför att man inte behöver!
Speciellt intressant blir det om man vill ha ett vinklat snitt. Mät, markera och såga!
 
Då sågar Du som det är tänkt och jag som jag har tänkt, i alla fall vid stora krav på att ett dyrbart ämne skall vara så flisfritt som möjligt på båda sidorna.

per
 
Nuförtiden använder jag bara TS55:an till att dela skivmaterial. Snickerivirke kör jag i bordssågen. När det gäller precision så är den faktiskt överlägsen TS 55:an
 
Håller fullständigt med Dig. Och tack för att Du använder ordet DELA.

per
 
Jag har ju snott termen av dig!
 
Väl bekomme!

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.