11 258 läst · 22 svar
11k läst
22 svar
Fermacell - Enkellager i badrum?
Sida 1 av 2
Fermacell Fibergips - Bra eller dåligt som enkelskiva på cc 600 för inskruvningar i badrum?
Har tagit in hantverkare i huset igen (SUCK!!!). Den här gången gäller det att bygga nytt badrum på övervåningen i ett gammalt 30-talshus som saknar räta vinklar och som rör sig en del.
Hantverkaren har nu före min upptäckt skruvat ETT lager (12mm) Fermacell fibergips direkt på stående 45x45 väggregel , CC-600. På denna 12mm skiva vill han hänga kakel, en handdukstork, kommod och lite andra saker som ska skruvas. UTAN Plywood, utan kortlingar eller någonting annat som kan dra skruven. Fibergips ska tydligen ha bättre "dragförmåga" än vanliga gipsskivor, men en enkelskiva på 12 mm känns löjligt. Dessutom känns det därpå omöjligt att fylla igen om skruven avlägsnas (?). Är det verkligen meningen att skivorna kan användas på detta sätt? Känns verkligen inte bra.
Själv skulle jag velat ha ett ordentligt underlag i form av 15mm plywood och sedan gärna en fibergips på det. Skulle det inte låta sig göras så hade jag gärna sett cc 300 / 450 och kortlingar där jag vet att jag ska sätta upp saker och ting. Typ takdusch, blandare, handdukstork och kommod. Är jag orolig i onödan? Vad anser ni om upplägget?
Har tagit in hantverkare i huset igen (SUCK!!!). Den här gången gäller det att bygga nytt badrum på övervåningen i ett gammalt 30-talshus som saknar räta vinklar och som rör sig en del.
Hantverkaren har nu före min upptäckt skruvat ETT lager (12mm) Fermacell fibergips direkt på stående 45x45 väggregel , CC-600. På denna 12mm skiva vill han hänga kakel, en handdukstork, kommod och lite andra saker som ska skruvas. UTAN Plywood, utan kortlingar eller någonting annat som kan dra skruven. Fibergips ska tydligen ha bättre "dragförmåga" än vanliga gipsskivor, men en enkelskiva på 12 mm känns löjligt. Dessutom känns det därpå omöjligt att fylla igen om skruven avlägsnas (?). Är det verkligen meningen att skivorna kan användas på detta sätt? Känns verkligen inte bra.
Själv skulle jag velat ha ett ordentligt underlag i form av 15mm plywood och sedan gärna en fibergips på det. Skulle det inte låta sig göras så hade jag gärna sett cc 300 / 450 och kortlingar där jag vet att jag ska sätta upp saker och ting. Typ takdusch, blandare, handdukstork och kommod. Är jag orolig i onödan? Vad anser ni om upplägget?
Faktum är att BKR säger att
” 8. Efterkommande installationer
Skruvinfästningar ska förseglas enligt tätskiktstillverkarens monteringsanvisning. Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk, regel, kortling eller annan av konstruktör beskriven särskild konstruktionsdetalj…."
Jag anser inte att att ett lager av fibergips är någondera. Åsikter på det?
” 8. Efterkommande installationer
Skruvinfästningar ska förseglas enligt tätskiktstillverkarens monteringsanvisning. Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk, regel, kortling eller annan av konstruktör beskriven särskild konstruktionsdetalj…."
Jag anser inte att att ett lager av fibergips är någondera. Åsikter på det?
.... och det är då hantverkaren börjar uppvisa gigantisk ovilja mot att lösa problemet. Nästan lite som att det skulle kunna vara det absolut värsta som skulle kunna hända honom att behöva plocka ner några skivor och sätta upp ett gäng nya...... Historien har sedan en lika tråkig fortsättning men den tar vi senare i annan tråd. Man blir så trött!!!kulle skrev:
Förstår honom om det är på fastpris. Men på löpande är det ju du som betalar då är det ju inte mycket att gnälla om. Men enligt bruksanvisningen så är det ju ok, så han har ju rätt.G Pergel skrev:.... och det är då hantverkaren börjar uppvisa gigantisk ovilja mot att lösa problemet. Nästan lite som att det skulle kunna vara det absolut värsta som skulle kunna hända honom att behöva plocka ner några skivor och sätta upp ett gäng nya...... Historien har sedan en lika tråkig fortsättning men den tar vi senare i annan tråd. Man blir så trött!!!
Det var fastpris. Dock har andra mindre tillägg och förändringar gjorts så det borde ju inte vara något problem att få detta gjort. Det tragiska i hiostorien var att jag till följd av det inträffade önskad en delavstämning i projektet. Fastpris på "byggdelen" var 23000. När han nu summerar sina timmar och sitt timpris (650kr/h!!!!!) så landar vi på dryga 40000.... och då har han inte ens gjort allt som står i spec. Tilläggen var klara dag 1 så det kan omöjligt vara mer än absolut max 8 timmar. Innan han kom med sin fantasiuppskattning så hade jag absolut accepterat att betala för plyfa och montaget. Nu är jag inte så sugen längre.
2. Bruksanvisning ja! Men vad säger branschstandard? BKR? Säker vatten?R RoBo skrev:
Inga kortlingar! Nu kom jag också på att skivorna är skruvade liggande..... och under de "liggande" skarvarna finns det heller inga kortlingar eller något annat att skruva i. Alltså en enkelskiva som bara är skruvad i var sin ände varje 60x60 segment har alltså två fria kanter..... Det här blir bara värre och värre....R RoBo skrev:
Har dessutom pratat med BKR och Säker vatten idag. Båda tekniska rådgivarna tycker att det låter som en dålig lösning som beskriven oavsett vad tillverkaren säger.
konstruktionen ska utföra 3 saker. 1) Bära kakel 2) Överföra last till stommen 3) möjliggöra tätning om tätskiktet är punkterat.
Att skivan klarar nr 1 tvivlar jag inte på. Att den klarar 2 lovar tillverkaren men jag tror inte på det. Hur löser man nummer 3 med en enkel skiva? Det kan inte vara tillverkarens avskikt att skivan ska användas och montera på det här sättet. Skulle skivan klara allt detta så låter det helt otroligt att den säljs för 159kr (12.5x600x2500) och är relativt okänd. Den hade i så fall revolutionerat hela badrumssverige till en struntkostnad. Inte trovärdigt!