Hej!

Byggbilen jävlas och jag behövde kapa en sönderrostad bult (ca 5mm), på ett otroligt svåråtkomligt ställe. Ingen möjlighet att komma in med rondellen med andra ord. Köpte en sån där multislipmaskin på Jula. Det följde med ett gäng små kapskivor, som var otroligt tunna. Jag testade i alla fall med dem. Den kapade väl ok, men skivorna tog slut fortare än kvickt. Hann väl halvvägs när alla skivor var slut.

Jag testade även med några medföljande slipstensgrejer, men de flög i tusen bitar efter några sekunder.

Nu till frågan.

Finns det bättre skivor till denna maskin, som håller att kapa i stål med? I sådana fall vilka?

• 010036_d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
daniel_168 skrev:
Hej!

Byggbilen jävlas och jag behövde kapa en sönderrostad bult (ca 5mm), på ett otroligt svåråtkomligt ställe. Ingen möjlighet att komma in med rondellen med andra ord. Köpte en sån där multislipmaskin på Jula. Det följde med ett gäng små kapskivor, som var otroligt tunna. Jag testade i alla fall med dem. Den kapade väl ok, men skivorna tog slut fortare än kvickt. Hann väl halvvägs när alla skivor var slut.

Jag testade även med några medföljande slipstensgrejer, men de flög i tusen bitar efter några sekunder.

Nu till frågan.

Finns det bättre skivor till denna maskin, som håller att kapa i stål med? I sådana fall vilka?
Jag har kört med dremels skivor. Det går men tar tid, och de går lätt sönder. Givetvis väldigt noga att hålla maskinen stilla så att inte skivan får böjkrafter på sig, då pajar den direkt. sen kommer det att ta tid. skyddsglasögon på¨såklart.

Ok. De som följde med var verkligen usla alltså...det tog ungefär 10 sekunder för dem att nötas ner till noll...såg att det finns olika sorter av kapskivor från Dremel. De som var förstärkta och inte förstärkta. Antar att de förstärkta är ett bättre köp?

Kanske kan de där kapskivorna i stål med diamantpulver funka.

Jag har kapat både med Dremelskivor och King Craft-skivor (ett troligen tillfälligt parti på Jula som följde med maskinen av samma märke), och de har ju slitits ned, men inte fortare än man skulle förvänta sig. Dessutom har de tålt vissa böjningar också.

Jag har bytt skruven som håller skivan till en lite längre så jag får plats med två eller tre skivor. Det funka väldigt bra.

Mr Handyman skrev:
Jag har kapat både med Dremelskivor och King Craft-skivor (ett troligen tillfälligt parti på Jula som följde med maskinen av samma märke), och de har ju slitits ned, men inte fortare än man skulle förvänta sig. Dessutom har de tålt vissa böjningar också.
mm, det har du rätt i, jag var väl kategorisk angående möjligheten att böja skivorna. lite grann funkar faktiskt rätt bra.

Köpte lite skivor på Classe i dag. Har inte möjlighet att testa förrän om några dagar (på resande fot). Men dammit, va dyra de var! 170 spänn för tio stycken! Kan man inte göra egna av tunna stora skivor (till vinkelslipen) på något sätt?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.