Hej,
Har en gammal vad jag tror är kronbrytare (se bild). Svart fas+svart uppdragen från kontakt under. Brytaren går till 2 lamputtag i vardagsrum. Har bara haft lampa i den ena i några år men nu upptäckte jag att det andra inte funkade. Mätte och har spänning mellan brun o svart upp men inte mellan grå och svart upp. Spänning också mellan svart upp och nedåt. Blå nolla finns till båda uttagen och har lampa i båda vid mätning. Brun går till fungerande lampa. Är denna rätt kopplad? Finns det något mer sätt att felsöka grå kabel på? Om det är kabeln som är fel på är det väl ok att byta till en ny enkel trappbrytare och isolera bort grå då jag nog inte orkar dra nytt. Allt i rummet är ojordat.
Tack på förhand!
/D
Har en gammal vad jag tror är kronbrytare (se bild). Svart fas+svart uppdragen från kontakt under. Brytaren går till 2 lamputtag i vardagsrum. Har bara haft lampa i den ena i några år men nu upptäckte jag att det andra inte funkade. Mätte och har spänning mellan brun o svart upp men inte mellan grå och svart upp. Spänning också mellan svart upp och nedåt. Blå nolla finns till båda uttagen och har lampa i båda vid mätning. Brun går till fungerande lampa. Är denna rätt kopplad? Finns det något mer sätt att felsöka grå kabel på? Om det är kabeln som är fel på är det väl ok att byta till en ny enkel trappbrytare och isolera bort grå då jag nog inte orkar dra nytt. Allt i rummet är ojordat.
Tack på förhand!
/D
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 732 inlägg
Du kan inte mäta spänningen mellan dessa ledare som sitter på strömbrytaren. Du måste mäta mot en nolla för att kunna avgöra ifall du har spänning eller inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 732 inlägg
Det går, om man kan tolka mätresultatet rätt. Hur tolkar du det i ditt fall? Vad menar du med "upp" och "ned" i din text?
Ser ju också ut som om det saknas en skruv " uppe till vänster". Vilken av knapparna är det som fungerar? Kan möjligen vara så att felande polen ska vara inkopplad för att den vänstra knappen ska fungera.
Spänning mäts mellan två punkter, och när man säger att en ledare har spänning så är det underförstått att det är relativt neutralledaren (nollan).
Så om du mäter mellan två punkter på strömbrytaren så mäter du bara om det finns en spänningsskillnad mellan dessa två punkter, vilket antagligen inte är vad du är intresserad av. För att kunna mäta var du har spänning på strömbrytaren så måste du ha en nolla att mäta mot.
Så om du mäter mellan två punkter på strömbrytaren så mäter du bara om det finns en spänningsskillnad mellan dessa två punkter, vilket antagligen inte är vad du är intresserad av. För att kunna mäta var du har spänning på strömbrytaren så måste du ha en nolla att mäta mot.
Bästa svaret
Kan du inte koppla i en skarvsladd i något närliggande uttag och sen mäta mellan jord på skarvsladden och de olika kablarna på brytaren?
Då kan du kontrollera ifall du kan spänningsätta brun kabel med vänster knapp och grå kabel med höger. Eller viceversa.
Har du inget jordat uttag får du kontrollera vilket hål i skarvuttaget som är nolla med en testpenna eller genom att mäta mot en vattenradiator där färgen är avskavd.
Då kan du kontrollera ifall du kan spänningsätta brun kabel med vänster knapp och grå kabel med höger. Eller viceversa.
Har du inget jordat uttag får du kontrollera vilket hål i skarvuttaget som är nolla med en testpenna eller genom att mäta mot en vattenradiator där färgen är avskavd.
Tack för svaren. Det löste sig. Jag mätte mot jordat uttag och det var som jag först trodde. Svart fas + svart vidarekopplad till uttag, brun och grå tändtrådar. Visade sig när jag kolla lite närmare i takuttaget att det var nollan som lossat i en skarv längre in så var lätt fixat
@Strontus tack för ditt svar jag förstod det. Följdfråga för att va nyfiken även om det löste sig. För att avgöra vilken som är fas när jag kopplat loss kablarna från brytaren, är det då helt fel att mäta mellan fas och tändtråd? Förutsatt att nolla och lampa är korrekta och utan brytare är ju tändtråden bara en ”förlängning” av fas till lampan. I mitt fall svart/brun 230V, svart/grå 0V, brun/grå 0V när jag sen anslöt blå korrekt för grå tändtråd hade jag även 230V på svart/grå. Är väl då säkerhetsställt att svart är fas? Förstår att mäta mot jord är bättre men bara nyfiken.
Bara att öppna upp och följa trådarna tyvärr. Rita upp hur allt ligger samt aktuella spänningar så kan du ha ditt svar.M mf04joda skrev:@Strontus tack för ditt svar jag förstod det. Följdfråga för att va nyfiken även om det löste sig. För att avgöra vilken som är fas när jag kopplat loss kablarna från brytaren, är det då helt fel att mäta mellan fas och tändtråd? Förutsatt att nolla och lampa är korrekta och utan brytare är ju tändtråden bara en ”förlängning” av fas till lampan. I mitt fall svart/brun 230V, svart/grå 0V, brun/grå 0V när jag sen anslöt blå korrekt för grå tändtråd hade jag även 230V på svart/grå. Är väl då säkerhetsställt att svart är fas? Förstår att mäta mot jord är bättre men bara nyfiken.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 732 inlägg
Nej, jag svarar nej, man kan aldrig säkerställa att nånting är fas genom att mäta mellan två ledare med två olika färger. Det är omöjligt att förstå vad du skriver.M mf04joda skrev:@Strontus tack för ditt svar jag förstod det. Följdfråga för att va nyfiken även om det löste sig. För att avgöra vilken som är fas när jag kopplat loss kablarna från brytaren, är det då helt fel att mäta mellan fas och tändtråd? Förutsatt att nolla och lampa är korrekta och utan brytare är ju tändtråden bara en ”förlängning” av fas till lampan. I mitt fall svart/brun 230V, svart/grå 0V, brun/grå 0V när jag sen anslöt blå korrekt för grå tändtråd hade jag även 230V på svart/grå. Är väl då säkerhetsställt att svart är fas? Förstår att mäta mot jord är bättre men bara nyfiken.
Men när du säger att du mäter spänningen mellan fas och tändtråd (losskopplade) så går det att kommentera. Tändtråden blir där en förlängning av neutralledaren så man ska kunna mäta upp 230 V. Men kombinationen av ljuskälla och mätinstrument man även ge förvirrande mätresultat. Det är lite vanskligt att mäta spänningen seriekopplad via en lampa. Hur som helst, denna mätningar talar inte om vilken som är fas och tändtråd. Du måste känna till en av dem först och veta att den är korrekt. Att dra fram skyddsjord gör att du har en känd potential att mäta mot.
Om trådarna i dosan är helt okända så går det inte att mäta fram vad de har för funktion. Mätning bygger på att man vet nånting i förväg. Man kan på olika sätt lägga pussel för att komma närmare, om man är uppmärksam och inte är för kvick med att tolka resultaten. Det du skriver om "grå tändtråd" förstår jag handlar om att du satte i en lampa i lamputtaget?
Är ojordat. Grundproblemet var inte att identifiera vad som var vad utan att felsöka tändtråd. Vet att man att man korrekt identifierar fas mot jord men var nyfiken på om man aldrig mäter mellan mellan de 3 kablarna om man vet att det är 1 fas och 2 tändtrådar med 3 mätningar för att se vilken som är fas. Förstår problematiken om man har avbrott på båda tändtrådarna eller nollorna då visar ju alla 3 mätningarna 0V eller som i mitt fall då 2 mätningar visade 0V. Som sagt så löste sig grundproblemet då jag hittade felet på nollan i väggen innanför lamputtaget men tack för svaren.