Hej igen. Nu har jag fått hem termostaten från HeatCom.dk. Undrar hur jag ska sätta trådarna?
Spänning IN/FAS=Svart kabel till 7.
NOLLA IN =Blå kabel till 4.
JORD IN till 3.
Trådar från den skalade värmekabeln:
JORD till 3.
Brun till 5.
Blå till 6.
Sensorkablarna blå och röd till 1 och 2. Spelar det ngn roll om sensorkablarna blå och röd placeras till 1 o 2 eller 2 och 1?
Mvh Rolf
 
  • Termostat med öppet kretskort bredvid ett elschema, fokuserat på anslutningar för trådarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning av termostat med svarta, blåa och bruna trådar samt märkning av in- och utgångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart sensorn sitter spelar ingen roll och jorden skulle jag kopplat med en Wago222 bakom termostaten
 
Tack men Hmm.. Wago 222 ...Ny blev det överkurs för en lekman som mig? Kan jag inte sätta de båda jordkablarna på samma plint (nr 3 på nya) som det var gjort på gamla termostaten?
 
Jo det kan du men kopplar man utanför termostaten (termostaten behöver i sig inte jordas) blir det lite lättare att knöla in den i dosan.
 
Tack. Förstår. Monterat och kontrollmätt. Befintligt givare från T2 ligger kvar. Hoppas på varmt golv imorgon bitti. Om inte så byter jag till nya givaten. Det står i manualen att "Välj antal kW (Load) som kopplas till termostaten" Vad tror du? Fabriksinställni gen är 2.0 kW. Min slinga är på 505 W?
 
  • Gilla
mroing
  • Laddar…
R rolfino skrev:
Tack. Förstår. Monterat och kontrollmätt. Befintligt givare från T2 ligger kvar. Hoppas på varmt golv imorgon bitti. Om inte så byter jag till nya givaten. Det står i manualen att "Välj antal kW (Load) som kopplas till termostaten" Vad tror du? Fabriksinställni gen är 2.0 kW. Min slinga är på 505 W?
Vad är det för fabrikat på termostaten? Nyare termostater brukar man kunna läsa av elförbrukningen på. Det är en beräkning som görs utefter vilken effekt man ställt in i termostaten att golvvärmeslingan är på.

//Patrik
 
Den som installerade golvet från början skall ha lämnat ett dokument där allt sådant står.
 
Hej.
Effekten på gamla termostaten T2 FloorTemp, verkar vara 3600W om jag förstår texten jag googlat fram om den.
 
  • Skärmbild av T2FloorTemp standardtermostat information och ritning, nätsrömbrytare 16A (3600W).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Begränsar verkligen termostaten effekten?? Till vilken nytta?? När man lägger golvvärme så lägger man ju en slinga som har den effekt som behövs i rummet som i sin tur styrs av en termostat som endera är till eller från.Den effekt som anges brukar vara den maxeffekt som termostaten får belastas med.
 
Hej.
Först vill jag tacka för all god respons som gjort att jag nu har ett varmt klinkergolv hemma! Stort @elmont och @atomlab och @mroing även övriga som svarat på ett sätt som gjort att jag fixade detta utan elare på plats.

Angående inställning av kW för LOAD på termostaten (HC70 från Heatcom) så har de (Golvvärmebutiken) svarat mig att den ska ställas in på 0,5kW då jag har en 50 m T2 Blå värmeslinga på 505 W. Det var kanske det du menade @Patrik_Hed? Att inställning i termostaten efter effekten på slingan möjliggör utläsning av elförbrukning?

Länk till T2: https://www.elektroskandia.se/produkt?artnr=8948605
Länk till termostat: https://golvvarmebutiken.se/Elektri...eB5pL_VnxOZWFJA44-XVp97wA4FPNhHRoC0doQAvD_BwE

//Rolf
 
  • Gilla
mroing och 1 till
  • Laddar…
Precis.

//Patrik
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Så får det bli. Får hjälp att skaffa en ny i nästa vecka.
Har EXAKT samma problem med vår golvvärme. Gick det till sig för dig? Och exakt vad bytte du, själva knappdosan eller givaren som sitter under golvet?
 
L
ted1001 ted1001 skrev:
Har EXAKT samma problem med vår golvvärme. Gick det till sig för dig? Och exakt vad bytte du, själva knappdosan eller givaren som sitter under golvet?
Bytte bara givaren på väggen till en ny. Nu finkar det fint
 
L Lewdis skrev:
Bytte bara givaren på väggen till en ny. Nu finkar det fint
Ah, då får det bli så. Såg att modellen utgått, men känns ju som att uppföljaren bör funka. Den kostar några hundra mindre oxå (drygt 900:)

Tack för kvickt svar!
 
När man köper termostaten(delen som sitter på väggen) följer även golvgivaren med i paketet.
 
  • Gilla
ted1001
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.