R rolfino skrev:
Tack för svar.
Den här verkar vara en ersättningstermostat till "gamla T2" enligt vad Golvärmebutiken.se skriver om denna: Vad tror du?
[länk]

Den här verkar dock enklare att använda:
[länk]

mvh Rolf
Ja båda de två är kompatibla med den givare du redan har i golvet.
Jag hade nog börjat med att byta termostaten på vinst och förlust...

Men jag tycker samtidigt att det låter som att det kommer fram spänning på termostatens utgång? Då borde det ju bli varmt...
Man kan ju testa värmekabeln genom att koppla fas och nolla direkt till kabeln en stund och mäta att det går ström i kabeln. Om inte så ligger ju felet i kabeln.
 
E elmont skrev:
Devireg 530 E8581195 är väl den termostat som motsvarar den du har
Nja är inte alla devireg 15kOhm typ?
Jag tror inte att den är kompatibel, men hittade dock inget datablad via Google. Så jag kan ha fel.
 
Hej. Menar du med "kolla" att jag kan prova dra upp givare ur röret? Om det funkar är det då bara att stoppa tillbaka den (eller den nya) på samma sätt? Inbillar mig att det kan gå lite trögt och svårt att veta när den är i ändläge eller om det tar stopp tidigare? Men man får väl mäta längden på den gamla å se till att nå lika långt med den nya.
OM det nu är så att givaren är trasig OCH att den sitter fast, vad gör jag då?
/R
 
Jag förstår inte riktigt vad du mäter mellan men du ska mäta på dom två lite grövre ledningarna som går ner i golvet och där ska du ha ca 230 V. Eftersom det är T2 kan själva värmekabelns ledare vara skarvade och krympslang påsatt trådarna som kommer från värmekabeln.
 
Elektrisk kopplingsdosa med termostatplint markerad med "L OUT" utan spänning och omgivande kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Tack för klarläggande var jag ska mäta! Har nu konstaterat att det INTE finns ngn spänning på brun kabel vid plint L OUT (se bild) som går vidare ner i röret till vad jag förmodar är själva värmekabeln. Till samma "sockerbit" men i hålet bredvid alltså L OUT kommer ju inkommande spänning i svart kabel och där har jag 230 V. Slutsats: Trasig termostat? Ej trasig värmekabel eller givare?
 
Du måste även ha en dosa där värmekabeln är kopplad med dom trådar som går ut från termostaten för dom trådar som är anslutna till termostaten är inte dom som finns i värmekabeln. När termostaten är till ska det vara spänning mellan dom två som går ner till golvvärmen. Men se om du kan hitta dosan där värmekabeln är skarvad.
 
E elmont skrev:
Du måste även ha en dosa där värmekabeln är kopplad med dom trådar som går ut från termostaten för dom trådar som är anslutna till termostaten är inte dom som finns i värmekabeln. När termostaten är till ska det vara spänning mellan dom två som går ner till golvvärmen. Men se om du kan hitta dosan där värmekabeln är skarvad.
Man ser ju kabeln som är skalad inne i dosan. Jag har absolut installerat kablar som har tre rikigta ledare i slutet.
 
Hej.
Finns ingen fler dosa. Till dosan med termostaten kommer tre kablar uppifrån: Nolla (blå) går till plint N se bifogad bild, Fas (svart) och går till L och Jord till jord.
Från termostaden går tre kablar (värmekabeln med svart hölje) neråt i vänstra röret: Blå, från samma plint som Nolla (blå) ovan. Brun, från samma plint som Fas (svart) ovan Jord till jord. Från Sensor går tunna kablar , röd och en blå till en tunnare givarkabel neråt till höger i ett annat rör i dosan. Är min slutsats om trasig termostat riktig tror ni?
 
Har du spänning mellan UT och UT när termostaten är till så är termostaten hel har du ingen spänning mellan UT och UT när termostaten är till så är termostaten trasig.
PS
Den kabel som är skalad i dosan är kabeln till golvgivaren.
 
Vet inte om jag förstår hur du rent praktiskt menar att jag ska mäta spänningen mellan UT och UT? Jag har mätt så här med termostaten till: Den röda pennan hela tiden på jord, samtidigt den svarta pennan på:
Svart (L) = 230 Volt.
Brun (OUT) = 0 Volt
Blå (N) = 0 Volt
Blå (OUT) = 0 Volt

Menar du att den skalade vita kabeln med två ledare (en blå och en röd) är givarkabel?
 
E elmont skrev:
Har du spänning mellan UT och UT när termostaten är till så är termostaten hel har du ingen spänning mellan UT och UT när termostaten är till så är termostaten trasig.
PS
Den kabel som är skalad i dosan är kabeln till golvgivaren.
 
  • Elektrisk installation med skadade kablar och en termostat, märkningar och textade anvisningar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska inte mäta mot jord utan mellan fas och nolla, Men eftersom du mäter 0 V på ut (out) och 0 V på N så släpper termostaten inte igenom spänning. Spänningen (230 V) matas in i termostaten på L och N, sedan ska den gå genom termostaten och ut på OUT och OUT (där golvvärmeslingan är ansluten) Där spänningen ska vara 230 V om termostaten är till och hel. Är termostaten inte hel eller av så ska spänningen mellan OUT och OUT vara noll
 
Hej igen. Mätt som du beskrivit mellan OUT o h OUT och det är 0 Volt!
Mellan Fas o nolla (inkommande) är det 230 V.
Jag köper alltså en ny termostat.
Är det ett krav att även byta givare vid byte till "T2-kompatibel" termostat? Se länkar tidigare i min tråd.
 
Är givaren hel och har samma värde som den nya behöver man inte byta, men det brukar alltid följa med en ny givare så prova först och funkar det inte kan du byta senare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Stort tack för värdefull kunskap och bra svar!
Jag beställer en ny termostat omgående:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.