K Kane skrev:
Samma problem för mig, symbolen visar att värmen är på men ingen ökning av golvtemperaturen blir det. Om jag fabriksåterställer termostaten hoppar den igång ett tag men sedan blir det likadant igen.
Misstänker starkt termostaten så en ny ligger för uthämtning nu på ICA. Kan vara 1.000 kr som är bortkastade men jag tror inte det.
Vilken termostat köpte du?
 
Bytte termostat,nu fungerar det,skönt!
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
K Kane skrev:
Samma problem för mig, symbolen visar att värmen är på men ingen ökning av golvtemperaturen blir det. Om jag fabriksåterställer termostaten hoppar den igång ett tag men sedan blir det likadant igen.
Misstänker starkt termostaten så en ny ligger för uthämtning nu på ICA. Kan vara 1.000 kr som är bortkastade men jag tror inte det.
Bytte till NGR-DM igår, nu funkar det igen!
 
L
Har en likadan termostat som nu ger redigt med värme i golvet (över 30 grader) även om den är inställd på 18 grader.

Konstigt att den genom menyn visar att golvet är 31 grader och ändå inte fattar att den kanske skall lugna sig.

Det som är skumt är om jag ökar upp från 18 till 30 grader så klickar den till och visar att värmen går igång. Om jag inte drar upp den visar den ej värme.

Har nu resetat får se om det gör någon skillnad. Har i alla fall värme men undrar vad 31 grader kostar i vintertid
 
Har du köpt du en ny termostat behöver du också installera om golvgivaren. De flesta termostater är kalibrerade mot en givare med givet motstånd och en kurva hur motståndet förändras vid olika temperaturer. Denna givare är ofta unik till termostaten. Alternativet för dig är att köra på rumstermostaten om det är möjligt. Annars får du lura termostaten. Om tex 18 grader på termostaten ger 31 grader på golvet så testa att sätta 7 grader lägre. Då blir det 11 grader på termostaten som ger 24 grader på golvet.
 
L
T tobbbias skrev:
Har du köpt du en ny termostat behöver du också installera om golvgivaren. De flesta termostater är kalibrerade mot en givare med givet motstånd och en kurva hur motståndet förändras vid olika temperaturer. Denna givare är ofta unik till termostaten. Alternativet för dig är att köra på rumstermostaten om det är möjligt. Annars får du lura termostaten. Om tex 18 grader på termostaten ger 31 grader på golvet så testa att sätta 7 grader lägre. Då blir det 11 grader på termostaten som ger 24 grader på golvet.
Tack för tipset. Har inte bytt termostat den började bara plötsligt att strejka. Har den avstängd över natten och ser vad som händer imorgon. Lampan som visar att den ger värme har inte lyst på hela dagen ändå stiger värmen??
 
L
Fastbrända kontakter i relädelen i termostaten , bara att byta , lämpligt till samma sort och typ , då behöver du inte tänka på givaren , utan kan använda den som finns där
termostaten går inte att laga
 
  • Gilla
ropata
  • Laddar…
L
L Liteavvarje skrev:
Fastbrända kontakter i relädelen i termostaten , bara att byta , lämpligt till samma sort och typ , då behöver du inte tänka på givaren , utan kan använda den som finns där
termostaten går inte att laga
Så får det bli. Får hjälp att skaffa en ny i nästa vecka.
 
Vill bara påpeka att de flesta termostater idag går att anpassa till den givaren du redan har i golvet.
Det finns heller ingen större anledning att tro att man måste välja en termostat av samma fabrikat.

Köp något du vill ha och med ett pris du vill betala istället.

Lästips i frågan:
http://golvvarmekungen.se/2011/termostat-varmekabel-olika-fabrikat/
 
M mroing skrev:
Vill bara påpeka att de flesta termostater idag går att anpassa till den givaren du redan har i golvet.
Det finns heller ingen större anledning att tro att man måste välja en termostat av samma fabrikat.

Köp något du vill ha och med ett pris du vill betala istället.

Lästips i frågan:
[länk]

I länken står det väl att man måste få ut givaren ur golvet, eller hitta en termostat som stämmer med befintlig givare. Så, vad är det som gäller egentligen? Kan de flesta termostater anpassas till givaren? Skulle själv behöva byta 2 termostater, men är osäker på vilka som kan funka.

Sitter i samma sits som den här personen: http://forum.golvvarmebutiken.se/golvvarme-230v/topic683.html
 
  • Gilla
MatsGranstedt
  • Laddar…
L
Det med att givarna är standard kan du glömma , en del ligger nära varandra i värden och kan användas , men då kanske du får ställa 28C i stället för orginal 20C , blir lite tokigt
Vet vad du har för termostat nu , fabrikat modell , står säkert på framsidan eller bakom den gärna ett foto på den , bäst att köpa en lika , då är det bara att byta rakt av , kan vara lite dyrare men inga problem
 
T2 NRG-DM kan man ställa in givarens motstånd. Man kan också kalibrera temperaturen.
 
L Liteavvarje skrev:
Det med att givarna är standard kan du glömma , en del ligger nära varandra i värden och kan användas , men då kanske du får ställa 28C i stället för orginal 20C , blir lite tokigt
Vet vad du har för termostat nu , fabrikat modell , står säkert på framsidan eller bakom den gärna ett foto på den , bäst att köpa en lika , då är det bara att byta rakt av , kan vara lite dyrare men inga problem
Jag håller inte med. Är det en 10KOhm givare så är min erfarenhet att det fungerar med vilken annan 10kom givare som helst. Det är om den ena termostaten ha 12kohm och en annan 10kohm som det blir skillnaderna som du pratar om. Köp rätt saker så fungerar det oavsett om det är samma fabrikat eller ej!
 
L
Har inte sagt något om Ohm på givare , bara att det inte är säkert att dom är lika till alla fabrikat
om jag sålde termostater så skulle givarna vara riktigt udda , då måste dom köpa av mig
och inte gå till en kollega i branchen och handla billigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.