Hej ,jag har ett värmegolv i badrummer ilagt för ca 10 år sedan.
Nu har det plötsligt slutat fungera.
Ser helt rätt ut på dispalyen,värmesymbolen tänds man hör reläet klicka om man sänker och sedan höjjer tempen.Den visar golvtempen i menyn,visar även att golvtempsensorn är i bruk.Har så klart provat med alla möjliga höjningar och inställningar.
Inga felkoder visas.
Vad kan vara fel?
OBS Det är en likadan som på bilden under.

Termostat för värmegolv visar 20.0 grader Celsius, utan synliga felkoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jafar Tasbiti och 1 till
  • Laddar…
Från tidigare diskussioner om samma fel som du har så har det i många fall varit fel på termostaten.
Om du har kunskap och utrustning så är det enkelt att mäta på termostatens plint och verifiera att den lägger ut spänning till golvvärmeslingan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hände mig också för en vecka sedan, fast med en Ebeco therm 355 termostat. Allt ser ut att fungera som vanligt men ingen värme. Inte orkat kolla än så som etompau skriver, känns meningslöst när det till 99,9 % säkerhet är just det som är problemet, termostaten lägger inte ut någon ström på slingan. Hade den gjort det hade ju slingan blivit varm.

Har kontaktat Ebeco om problemet så ska bli intressant att se vad de svarar. Försökte först ringa på deras supportnummer men inget svar på 15 min så skickade istället ett mejl.

Undrar hur svårt det ska vara att tillverka en termostat som håller...? Känns ju som något en gymnasieelev borde klara av om man var lagd åt det hållet.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
L
Det beror mycket på hur varmt du vill ha det , blir golvet randigt av värme ?
Är termostaten satt i läge golv eller luft ?
Samt viktig sak , var ligger givaren , den får inte vara för nära en kabel , då känner den snabbt för varmt och slår ifrån , blir många till och från , ( många lägger den intill en kabel ) kontakten blir bänd och säger upp sig., den ska ligga mittemellan slingorna , det är inte kabeln utan golvet som ska avkännas
Går det att dra upp givaren lätt , dra i den några cm så kanske den kommer en bit ifrån och kommer då att reglera bättre med längre intervaller , samt jämnare värme på golvet
 
L Liteavvarje skrev:
Det beror mycket på hur varmt du vill ha det , blir golvet randigt av värme ?
Är termostaten satt i läge golv eller luft ?
Samt viktig sak , var ligger givaren , den får inte vara för nära en kabel , då känner den snabbt för varmt och slår ifrån , blir många till och från , ( många lägger den intill en kabel ) kontakten blir bänd och säger upp sig., den ska ligga mittemellan slingorna , det är inte kabeln utan golvet som ska avkännas
Går det att dra upp givaren lätt , dra i den några cm så kanske den kommer en bit ifrån och kommer då att reglera bättre med längre intervaller , samt jämnare värme på golvet
Det har fungerat i 10 år så givarens läge lär det inte vara fel på.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Det har fungerat i 10 år så givarens läge lär det inte vara fel på.
Instämmer. Att börja dra i givarkabeln innan en felsökning är gjord på termostaten är bara att vilseleda trådskaparen.
 
  • Gilla
Matten och 3 till
  • Laddar…
L
E etompau skrev:
Instämmer. Att börja dra i givarkabeln innan en felsökning är gjord på termostaten är bara att vilseleda trådskaparen.
Det med att vilseleda som du säger tar jag med en nypa salt , det beror helt på vilken effekt som V-kabeln har och placering av givare
Men du har kanske erfarenhet av att lägga V-kablar och vet vad som händer med kontaktytor på reläkontakter ,samt placering av givare , då måste jag ha helt fel i det som jag säger och drar mig tillbaka i tråden , enär det finns bättre info om det från andra här på forumet
 
Hittade en manual till den termostat jag tror du har, http://www.elot.se/dokument/t2-floortemp-plus-bruksanvisning.pdf

Om man tittar i den så saknar du symbol på för att värmekabeln ska vara på. (ner till vänster på displayen) (okej det kanske bara var en exempel bild ser jag :) )

Jag hade själv problem med en T2 golvvärme (dock annan variant) men då lyste inte heller värmekabelsymbolen. Fick heller ingen värme på golvet, bytte värmekabel och efter det fungerade det.

Finns det möjlighet att köra den med rumsgivare så kanske det funkar att slå över den i det läget, vet inte om den alltid kör med det?
 
  • Gilla
Johan Brodin
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Hittade en manual till den termostat jag tror du har, [länk]

Om man tittar i den så saknar du symbol på för att värmekabeln ska vara på. (ner till vänster på displayen) (okej det kanske bara var en exempel bild ser jag :) )

Jag hade själv problem med en T2 golvvärme (dock annan variant) men då lyste inte heller värmekabelsymbolen. Fick heller ingen värme på golvet, bytte värmekabel och efter det fungerade det.

Finns det möjlighet att köra den med rumsgivare så kanske det funkar att slå över den i det läget, vet inte om den alltid kör med det?
Att du bytte värmekabel och sedan fungerade det var en felskrivning. ELLER?
 
D dthompa skrev:
Hittade en manual till den termostat jag tror du har, [länk]

Om man tittar i den så saknar du symbol på för att värmekabeln ska vara på. (ner till vänster på displayen) (okej det kanske bara var en exempel bild ser jag :) )

Jag hade själv problem med en T2 golvvärme (dock annan variant) men då lyste inte heller värmekabelsymbolen. Fick heller ingen värme på golvet, bytte värmekabel och efter det fungerade det.

Finns det möjlighet att köra den med rumsgivare så kanske det funkar att slå över den i det läget, vet inte om den alltid kör med det?
Det går inte att köra den med rumsgivare eftersom golvgivaren är inkopplad .Jag får då inte till det i alla fall. Har den manualen som du har också,men symbolen för att golvvärmen är på nere till vänster i displayen har jag.Bilden ja lade in var bara för att visa vilken termostat det är jag har,men det är inte min på bilden.
 
Redigerat:
Jag tackar för all input! Får ta och mäta att slingan ut får ström till och börja med.
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
Samma problem för mig, symbolen visar att värmen är på men ingen ökning av golvtemperaturen blir det. Om jag fabriksåterställer termostaten hoppar den igång ett tag men sedan blir det likadant igen.
Misstänker starkt termostaten så en ny ligger för uthämtning nu på ICA. Kan vara 1.000 kr som är bortkastade men jag tror inte det.
 
  • Gilla
Johan Brodin
  • Laddar…
J Johan Brodin skrev:
Hej ,jag har ett värmegolv i badrummer ilagt för ca 10 år sedan.
Nu har det plötsligt slutat fungera.
Ser helt rätt ut på dispalyen,värmesymbolen tänds man hör reläet klicka om man sänker och sedan höjjer tempen.Den visar golvtempen i menyn,visar även att golvtempsensorn är i bruk.Har så klart provat med alla möjliga höjningar och inställningar.
Inga felkoder visas.
Vad kan vara fel?
OBS Det är en likadan som på bilden under.

[bild]
Termostaten ska ha ett litet hål bredbvid on/off knappen för reset. Den verkar vara äldre version. Läs på hur du kan återställa den till fabrikinställningarna. Om det inte hjälper, köp en ny. Det brukar 9 av 10 fall vara termostaten som lägger av. Den är ju ändå 10 år gammal.
 
Redigerat:
  • Gilla
gorolo och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft samma problem med just denna termostat T2, 2st har gått sönder och har bytt till en nyare variant.

Verkar vara dålig kvalite på de termostater som levereras med värmekabeln.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Termostaten ska ha ett litet hål bredbvid on/off knappen för reset. Den verkar vara äldre version. Läs på hur du kan återställa den till fabrikinställningarna. Om det inte hjälper, köp en ny. Det brukar 9 av 10 fall vara termostaten som lägger av. Den är ju ändå 10 år gammal.
Man kan fabriksåterställa med knapparna,det har jag gjort.Blev ingen skillnad.
Har kopplat ut golvgivaren nu och resetat så får vi se om det fungerar i det läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.