Jag har en Electrolux QB 5140 diskmaskin som har börjat bränna säkringar. 10A säkring som delas med kyl/frys.

Den fungerar bra ett tag, beroende på vilket program. Med "auto"-programmet går den nog 40 minuter eller något tills säkringen går.

Jag har vid flera tillfällen känt att det luktar bränt om maskinen då säkringen går.

Jag tolkar det som att allt fungerar tills det är dags att värma vattnet. Därför troligtvis värmaren som är kortsluten.

Jag har haft upp kontrollerkortet och lött om kontakterna på reläet, vilket tydligen är ett vanligt problem som gör att maskinen inte värmer. Det här hade dock ingen inverkan på mitt problem.

Nu, då jag testat och testat, och gjort slut på mitt lager med 10A-säkringar har jag kommit fram till följande:

  1. Om jag kör ett sköljprogram så fungerar allt. Inget vatten ligger kvar, eller liknande. Tydligen fungerar alltså pumpen.
  2. Det sista som hörs innan säkringen går är ett klick, vilket jag antar är reläet som slår på.

I morgon ska jag se om jag kan plocka ut värmeelementet för att kontrollmäta den. Vanliga fel är att det är ett brott i den, men i mitt fall är det troligtvis kortslutning. Om mätaren visar 0 ohm så är det dags att beställa en ny.
 
Jag kopplade lös värmeelementet och mätte. Fick inte riktigt grepp om vad jag egentligen mätte, för värdet vandrade upp och ner då jag resistansmätte. Dock visade den ej 0 ohm. Så ingen direkt kortslutning.

Bara för att dubbelkolla så lämnade jag värmaren bortkopplad och körde ett program. Säkringen gick som tidigare.

Frågan är då; vad skiljer mer mellan sköljning och vanligt program förutom värmningen? Vad används inte av ett sköljningsprogram?
 
Har inte haft tid att fortsätta förrän nu. Kopplade lös diverse komponenter igår kväll och kontrollmätte. Hittade inget med kortslutning förutom något som jag tror är någon typ av givare.
Testade att slå på maskinen och säkringen gick på en gång.

I morse testade jag att starta maskinen med både värmare och cirkulationspump urkopplade. Slog på och inget hände. Troligtvis väntar maskinen på någon signal att cirkulationspumpen går innan den fortsätter. Kopplade sedan in cirkulationspumpen igen, men lämnade värmaren urkopplad.

Slog på maskinen och efter några sekunder såg jag att det blixtrade till nära värmaren. Stängde av maskinen och tog en närmare titt. Det enda jag kunde hitta i området var kontakten till värmaren. Jag hade tidigare sett att den var lite svart, men trodde att det berodde på att värmaren var dålig och att den kortslutits vid något tillfälle.

Nu insåg jag att det blir något överslag i själva kontakten.
Bränd och skadad vit kontakt med en kabel, på en korkbakgrund, som orsakade kortslutning i en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att testa min teori klippte jag bort den och ersatte den med två kabelskor:
Närbild av en sliten värmarekontakt med synliga brännskador och avskalade ledningar inuti maskineri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskinen fungerar igen!

Enda reservdelarna som behövdes var två kabelskor! :)

När jag ändå hade maskinen igång passade jag på att studera den i avcabbat läge. Kände på röret från värmaren och det kändes varmt. Plötsligt såg jag en vattendroppe. Det visade sig att det är ett litet litet läckage där röret från värmaren går in i maskinen:
Läckande rör vid anslutning med synlig vattendroppe och gummipackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag trycker på röret så kommer det ut lite vatten där. Det har troligtvis länge varit ett läckage där, men så litet att det inte märks. Det blir inga mängder vatten.

Det ser ut att sitta en gummipackning mellan röret och maskinen. Jag ska kolla upp om det bara är att byta packningen eller om hela röret är en reservdel.
 
Kan det här vara det yttre förgreningsröret?
https://shop.electrolux.se/diskmask...e-forgreningsror-till-diskmaskin/p/1528059007

Då borde det alltså vara den här packningen:
https://shop.electrolux.se/diskmask...ingsrorets-o-ring-pa-diskmaskin/p/50282650006

Kan det stämma? Är det någon som vet hur man lossar röret? Är det bara att dra?

Bifogar foto på hela röret på maskinen. Nedre delen ansluter till genomströmningsvärmaren:
Yttre förgreningsrör på en diskmaskin, ansluten till genomströmningsvärmaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Vanligt fel och vanligt följdfel
Det är röret i sig som är kasst
Skruva loss mutter på insidan så ser du
 
electroluxaren skrev:
Vanligt fel och vanligt följdfel
Det är röret i sig som är kasst
Skruva loss mutter på insidan så ser du
Ok, så det räcker inte med ny packning?

Är det plasten som blivit spröd? Jag var på väg att skruva lös för att kolla, men nu undrar jag om jag kan få ihop det igen (ifall röret spricker sönder)?

Måste jag i så fall byta både rör och packning?
 
Hmm.. Jag började lossa muttern men bestämde mig sen för att dra åt den istället. Märkte att jag kunde dra åt betydligt mer än jag lossade (använde en polygrip, så den satt inte jättelöst innan). Nu ser jag inget läckage längre. Jag kör dock igenom ett program så får jag kontrollera att det är torrt efter att det är klart.
 
S SnickareHobb skrev:
Hmm.. Jag började lossa muttern men bestämde mig sen för att dra åt den istället. Märkte att jag kunde dra åt betydligt mer än jag lossade (använde en polygrip, så den satt inte jättelöst innan). Nu ser jag inget läckage längre. Jag kör dock igenom ett program så får jag kontrollera att det är torrt efter att det är klart.
Helt torrt efter ett 30-minutersprogram. Problemet verkar ha varit att muttern lossats med tiden.
 
A
har du tur...
annars är det just gängorna som blir spröda och tätningen uteblir
 
Ok. Får hålla koll. Ifall det börjar läcka igen så byter jag hela röret (och packningen antar jag?)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.