Jag är utbildad byggingenjör vilket innebär att jag inte är expert på något men har viss kunskap inom det mesta och i varierande grad. Jag har tekniskt sinne och förståelse. Som boende i lägenhet vet jag att hela värmestystemet är injusterat och inget man ska pilla på själv för att orsak obalans eller kortslutning. Vi hade duktiga ingenjörer här som för 12(?) år sedan ritade om vårt 1950-tals-system från oljepanna till bergvärme med elspets. Infrastrukteren av högtempsrör är kvar men kopplingar är bytta och adderade, som dessa injusteringsvred i bild.

Jag har börjat felsöka genom att göra vissa tester. Detta innan ev beställning av rörmokare som får se över systemet, både i aktuell stam, radiatorer och dator.

Jag har alltid haft sämre värme på en av de tre värmestammarna som går upp i min lägenhet. Jag har för några timmar öppnat upp flödet av vatten på inkommande port på de två radiatorerna, vilket hjälpte, aningen förvånande tycker jag eftersom jag har en person under mig på samma stam. Jag har inte rör ventilerna på radiatorernas returvatten, ännu, eftersom jag inte riktigt kommer åt.

Jag har också gått ner i källaren, för att där öka flödet på aktuell stam via injusteringsventilen. Jag vred värdet från ca medium till max, men denna justeringar gav noll effekt (rumstermpen, vardagsrum, oförändrad efter ett par timmar) Jag har också kontrollmätt med IR-värmemätare på radiatorn och ingen ökad temp. (aktuell stam matar större radiatorer)

Jag justerade också en annan stam som går upp till min lägenhet(hall o badrum), där jag fick genomslag direkt, ökad temp i radiatorn. (Den stammen matar mindre radiatorer)

(Jag har återställt injusteringsventilerna till tidigare värden)

Jag ser två faktorer :

1) Det finns för lite kräm i systemet, som det är inställt nu, för att kunna få ut mer värme i mitt vardagsrum, men osannolikt då jag ändå lyckades få upp tempen i hallen/badrummet.

2) Något fel på radiatorerna. Skräp/rost som blockerar flödet. Returventil som är för tajt. (Jag har avluftat, Vi har relativt nya termostater+insats så jag tror inte det är fel på "piggen". Jag har skruvat av termostaten helt för att maxa värmen, och piggarna är i utdraget läge)

Någon som har förslag på vad som gör att jag inte får tillräckligt med kräm? Kan det vara "kortslutet" hos grannen under mig? (jag bör högst upp) Vad kan vara "fel"/feljsuterat på denne persons radiatorer? För snävt flöde på grannens radiatorer? ...om de nu är seriekopplade? Eller parallellkopplade?

Bronsfärgade injusteringsventiler för värmesystem med kopparrör och justeringsvred, en markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.