Det verkar finnas en del som är kunniga inom Ubiquiti här, så jag tänkte att någon kanske kan peka mig i rätt riktning.

Köpte för några år sedan en Dream Router och har ett problem med att jag responstiden på Wifit emellanåt blir riktigt slött, åtgärdas enklast genom att helt sonika starta om UDRen, sedan tar det 4-7dagar innan man stör sig på det igen och startar om. Den trådade prestandan upplever jag inga problem med alls.

Känns inte riktigt som vad man kan förvänta sig av något från Ubiquiti, men var ska jag börja felsöka?

Rimligen börjar man med att kolla om det finns garanti kvar på produkten. Sedan kontaktar man tillverkaren och/eller försäljaren för att se om de har en lösning. Dessutom kollar man på Ubiquitis forum.

sysmali
13th Marine 13th Marine skrev:
Känns inte riktigt som vad man kan förvänta sig av något från Ubiquiti, men var ska jag börja felsöka?
Har routern senaste uppgraderingen - firmware?

sysmali sysmali skrev:
Har routern senaste uppgraderingen - firmware?
Jag tolkar det som att den sköter detta automagiskt.
Den har 4.0.20 som verkar vara senaste.

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
Supporten är tillbaka på Unifi. Har du lagt en support ticket? (I Controllern under Settings finns länk).

Tänkte om någon hade några tips här, annars får jag prova den.

Tänkte om någon hade några tips här, annars får jag prova den.
Controllermjukvaran är ett måste för att det ska fungera bra.

Här ser du senaste stabila utgåvor. UniFi Network Application 8.6.9

https://ui.com/download/releases/firmware

Sen till Dreamroutern kan det finnas ny mjukvara och den rullas just nu ut, ser man i controllern.

https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Dream-Router-4-1-13/24ed077a-b9ad-4398-b854-f739950122c8

Sen ser jag direkt en kommentar från en användare som behöver boota om regelbundet.

inte svar på detta... men jag måste iallafall slå ett slag för wifi man, har man iphone kan man mappa huset, man går runt med telefonen och får en karta med täckning av wifi för att kunna optimera placeringen av APs (androidvarianten mappar inte väggarna, tror jag pga avsaknad av lidar). Upptäckte det häromdagen efter att jag tagit tag i att fixa några problem med mitt unifi nätverk. Jag kör numera ultra och 4 AP (2 AC pro och 1 LR samt en AC Lite). Funderar på hur stor uppgradering det är att byta till wifi6, jag misstänker den är marginell då min målsättning är att alla datorer man jobbar / spelar på är fast anslutna med kabel... Mobiler har man nog inte behovet.

dock blir jag lite oroad om unifi's grejor blir mer orobusta, gick från en edgerouter som tuffade på helt obemärkt i massor av år. Dom nya produkterna är ju otroligt lättjobbade, men trist om det visar sig vara på bekostnad av stabiliteten... Kanske är det att ultra och de billigare produkterna faktiskt är hemprodukter och inte som jag tror tidigare att även de enlaste ubiquity var ämnade åt företag...

I controllern finns ett stycke som heter Radios samt även 3 underflikar. Om vissa klienter har många omsändningar blir wifi mindre effektivt.

Finns även en systemlog där fliken client kan ge information när klienter kopplar upp eller ner från en AP.

Har du kanaloptimeraren igång? Det kan vara värt att prova ha den igång och köra en optimering 1 ggr/dygn.

Hur mycket fritt minna har burken? Ändras mängden allokerat minne från när wifi är segt till att du startat om den?

VPN tjänster kan ibland få flaskhalsar. Om du har någon sådan igång i burken eller klient kan internet bli segt.

P paralun skrev:
Controllermjukvaran är ett måste för att det ska fungera bra.

Här ser du senaste stabila utgåvor. UniFi Network Application 8.6.9

[länk]

Sen till Dreamroutern kan det finnas ny mjukvara och den rullas just nu ut, ser man i controllern.

[länk]

Sen ser jag direkt en kommentar från en användare som behöver boota om regelbundet.
Såvitt jag vet kör Routern en egen instans av kontrollern.
Jag har haft detta problem sedan 3.1.16 och har som tidigare skrivits 4.0.20 nu.

Verkar inte vara samma problem som skribenten då dennes verkar låsas helt.

arneri68 arneri68 skrev:
I controllern finns ett stycke som heter Radios samt även 3 underflikar. Om vissa klienter har många omsändningar blir wifi mindre effektivt.
Har varierande TX Retries från 1 till 6% och några enstaka upp till 10%. Samt en på 13% som jag inte förstår varför den kopplar upp till min UDR när den sitter i garaget 30m bort och har en egen AP 3m bort (AC LR).
arneri68 arneri68 skrev:
Finns även en systemlog där fliken client kan ge information när klienter kopplar upp eller ner från en AP.
Hittade en trådad enhet som går upp och ner som en jojo utan anledning, ska kolla upp den.
Men hittar nog inte rätt Log som du tänker på.
arneri68 arneri68 skrev:
Har du kanaloptimeraren igång? Det kan vara värt att prova ha den igång och köra en optimering 1 ggr/dygn.
Tydligen har jag Channel ställd på Auto, jag är rätt säker på att jag konfigurerade upp den och satte en kanal som var fri.
Jag har också Meshing igång?! Om det är vad jag tror det är så ska jag stänga av det.
arneri68 arneri68 skrev:
Hur mycket fritt minna har burken? Ändras mängden allokerat minne från när wifi är segt till att du startat om den?
I mina ögon lite väl fritt minne, rött är när jag startade om senast.
Diagram som visar systemstatistik för CPU- och minnesanvändning i procent mellan 26 december och nutid, med en röd linje runt 31 december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

arneri68 arneri68 skrev:
VPN tjänster kan ibland få flaskhalsar. Om du har någon sådan igång i burken eller klient kan internet bli segt.
Ingen VPN just nu.

Tack för hjälpen! Ser att jag har lite att kolla på.

Såvitt jag vet kör Routern en egen instans av kontrollern.
Jag har haft detta problem sedan 3.1.16 och har som tidigare skrivits 4.0.20 nu.

Verkar inte vara samma problem som skribenten då dennes verkar låsas helt.
Jo det står ju att controllern är "bundle" i en dreamrouter. Kör en USG-Lite själv.

Hursomhelst är det i controllern man ser hur det funkar eller ej.

Samt en på 13% som jag inte förstår varför den kopplar upp till min UDR när den sitter i garaget 30m bort och har en egen AP 3m bort (AC LR).
Du kan låsa klienter till en viss Ap. Gå in på klienten - inställningar - lås till Ap

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.