E
A Avemo skrev:
Vad är du egentligen ute efter? Du verkar ha vissa kunskaper i ämnet. Därför betvivlar jag att någon behöver förklara för dig hur man kopplar in en multimeter om man vill använda den för att mäta hur mycket ström ett 400 V element drar. Jag förutsätter att du vet att man kopplar på samma sätt som om det är en lampa och ett batteri. Att det oftast är olämpligt att göra så är väl ingen som förnekat.
Hej Avemo.

Jag bara listade ut vad jag tyckte var lämpliga mätinstrument för denna typ av jobb sen kom en mängd skribenter och ifrågasatte nyttan med Ström tången.

Jag ifrågasätter ifall dessa jobbar på säkert sätt och om detta är något som ska läras ut på publika forum, då vill jag nog se lite bilder minst.
 
E El-Löken66 skrev:
Länka gärna Avemo, detta har jag aldrig stött på. Då kommer ju strömmen gå genom instrumentet som brukar vara begränsat till 10A och så verkar det väldigt bökigt också.

I min värld är detta något man gör för elektronikapplikationer, ska man jobba säkert är det som jag beskriver men du får gärna överbevisa mig.
Bägge dessa instrument mäter upp till 10A både AC & DC.
Två Fluke-multimetrar som visar mätningar, en visar 0.058 AAC och 0.000 ADC och den andra 0.00 A AC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

289:an kan mäta både AC & DC samtidigt.

I vissa applikationer är det bättre att ligga inkopplad i serie än att använda tångampermätare.
 
E El-Löken66 skrev:
Så kan man använda instrumentet. Men är det där en starkströmsanläggning?
Så här då? :geek:

E El-Löken66 skrev:
varför är det bättre än att använda ström tång?
Kanske för att man inte har någon. :cry:
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
Bägge dessa instrument mäter upp till 10A både AC & DC.
[bild]
289:an kan mäta både AC & DC samtidigt.

I vissa applikationer är det bättre att ligga inkopplad i serie än att använda tångampermätare.
Berätta mer @Demmpa, när ska hempularen göra detta? Och hur?
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Så här då? :geek:

Kanske för att man inte har någon. :cry:
Och har man ingen spänningsprovare är det lämpligt att använda fingret istället antar jag?!
 
E El-Löken66 skrev:
Hej Avemo.

Jag bara listade ut vad jag tyckte var lämpliga mätinstrument för denna typ av jobb sen kom en mängd skribenter och ifrågasatte nyttan med Ström tången.

Jag ifrågasätter ifall dessa jobbar på säkert sätt och om detta är något som ska läras ut på publika forum, då vill jag nog se lite bilder minst.
Du skrev följande:
E El-Löken66 skrev:
Ska du mäta ström i dessa sammanhang behöver du någon form av ström tång, typ en Rogowskispole.
Därav att du behöver en spänningsprovare, isolationsprovare, ström tång, läckströmtång, jordfelsbrytartestare samt en riktig multimeter.
Då skrev jag ett förtydligande om att det är möjligt att mäta växelström med en vanlig multimeter vilket du genast förnekade. Vi är sedan flera som framhållit att det är möjligt och jag förutsätter att du är medveten om detta. Jag kan inte se att någon framhållit det som en vanlig och rekommendabel metod. Vi har bara sagt att det är möjligt. Håller du med?
 
E El-Löken66 skrev:
Jag bara listade ut vad jag tyckte var lämpliga mätinstrument för denna typ av jobb sen kom en mängd skribenter och ifrågasatte nyttan med Ström tången.
När du skrev inlägget angående strömtång så lät det som att man är tvungen att ha en strömtång. Du skrev aldrig att det är bättre med strömtång än multimeter i serie.

E El-Löken66 skrev:
Ska du mäta ström i dessa sammanhang behöver du någon form av ström tång, typ en Rogowskispole.
Därav att du behöver en spänningsprovare, isolationsprovare, ström tång, läckströmtång, jordfelsbrytartestare samt en riktig multimeter.
 
E
A Avemo skrev:
Du skrev följande:

Då skrev jag ett förtydligande om att det är möjligt att mäta växelström med en vanlig multimeter vilket du genast förnekade. Vi är sedan flera som framhållit att det är möjligt och jag förutsätter att du är medveten om detta. Jag kan inte se att någon framhållit det som en vanlig och rekommendabel metod. Vi har bara sagt att det är möjligt. Håller du med?
Javisst, allt är möjligt.
Det finns en annan metod där man sätter krokodilklämmor på öronen och man ganska exakt kan få ut spänninsnivån beroende på hur mycket ögonbrynen reser sig.
Men kanske inget att rekommendera här.
 
E El-Löken66 skrev:
Berätta mer @Demmpa, när ska hempularen göra detta? Och hur?
Jag har gjort det några gånger hemma innan jag skaffade strömtång.

Jag kopplade loss ena tråden och kopplade in multimetern i serie.
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
När du skrev inlägget angående strömtång så lät det som att man är tvungen att ha en strömtång. Du skrev aldrig att det är bättre med strömtång än multimeter i serie.
Beror på vad man vill få ut.
Berätta nu varför man ska mäta 3-fas 3x16-25A genom en multimeter och hur, försök inte smita undan grundfrågan.

Du har gjort ett påstående, nu får du stå för det till punkt och pricka utan att någon ska behöva bli skadad på kuppen.

Visa mig instruktionen tack.

Har du @Demmpa samma kunskapsnivå som average hempular-Joel?
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har gjort det några gånger hemma innan jag skaffade strömtång.

Jag kopplade loss ena tråden och kopplade in multimetern i serie.
Hur gör du då du ska mäta upp 30A med det instrumentet, berätta nu, egentligen hade jag minst velat se en lathund med tillhörande bilder.
 
E El-Löken66 skrev:
Berätta nu varför man ska mäta 3-fas 3x16-25A genom en multimeter och hur, försök inte smita undan grundfrågan.
E El-Löken66 skrev:
Hur gör du då du ska mäta upp 30A med det instrumentet, berätta nu, egentligen hade jag minst velat se en lathund med tillhörande bilder.
Börja med att länka till inlägget där någon säger att man skall göra det.

E El-Löken66 skrev:
Javisst, allt är möjligt.
Det finns en annan metod där man sätter krokodilklämmor på öronen och man ganska exakt kan få ut spänninsnivån beroende på hur mycket ögonbrynen reser sig.
Men kanske inget att rekommendera här.
Postar du en lathund och bilder till den här metoden också?
 
Det är ingen av oss som skriver att man ska mäta 16-25A genom multimeter, utan bara upp till 10A.

Jag har använt multimeter i 25 år, har haft strömtång i något år.
Nej det är inte ofta som jag har mätt strömmen hemma, men det har hänt några gånger.
Då har det handlat om enfas som har varit avsäkrat med 10A.

Hade en del elkunskap både på gymnasiet och bägge högskoleutbildningarna, senare har jag läst elutbildning på Lernia samt jobbat ett tag som elektriker. Jobbar nu som underhållstekniker på ett energibolag.
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen av oss som skriver att man ska mäta 16-25A genom multimeter, utan bara upp till 10A.

Jag har använt multimeter i 25 år, har haft strömtång i något år.
Nej det är inte ofta som jag har mätt strömmen hemma, men det har hänt några gånger.
Då har det handlat om enfas som har varit avsäkrat med 10A.

Hade en del elkunskap både på gymnasiet och bägge högskoleutbildningarna, senare har jag läst elutbildning på Lernia samt jobbat ett tag som elektriker. Jobbar nu som underhållstekniker på ett energibolag.
Hur vet du att TS har just 10A?
Om man visste detta behövde man väl heller inte mäta.

Men kör ni på er metod så kör jag på min.

Du har läst 2 högskoleutbildningar inom el, det kanske inte alla som läser här har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.