Mikael_L
Batteri har dom i alla fall. För displayen visade information redan innan jag satt in den i vu första gången.

Jag har programmerat en att agera frånslagsfördröjning, för att avbryta en laddare efter 14 timmar.
Så nu behöver jag endast trycka på en knapp för att sätta igång ström till laddaren.

Sen har jag programmerat in ljusstyrning vid gryning och skymning på en annan.

Ingen programmering kan jag kalla initiutiv. Just nu har jag i huvudet såpass bra att jag inte har några som helst problem att programmera om ljusstyrningen och/eller lägga till fler till/från-slagstider.

En engelskspråkig manual finns på nätet, där programmeringen är beskriven:
http://waterheatertimer.org/pdf/Everflourish-EMT-757-manual.pdf
 
Tack!
 
Kolla hela Nexa systemet för där finns alla möjligheter både tända släcka på angiven tid eller hur ljust/mörkt man vill ha det passar även med Tellstick så det är bara att ringa hem för att starta vad man nu vill.Kort sagt alla möjligheter men kolla noga så du inte blandar olika system som inte kompatibla inom Nexa systemet
 
Klart intressant med 29-kronors-timers från CO.
Tellstick/Nexa, visst, men jag tycker fortfarande det känns lite jobbigt att ha för mycket trådlöst igång, med småbarn och strålning etc. Dock kör jag redan DECT-telefoner och givetvis wifi...

Förresten, är det inte Bluetooth på Nexa? Det känns ju bättre ur den aspekten då. Får man verkligen räckvidd på prylarna, mac minin på nedervåning, julstjärnor två trappor upp...

/A
 
M MMR skrev:
Sant, all energibesparing är ju bra, men det fick en att tänka till, oftast är det ju också ekonomin som det vädjas till när man skall spara pengar, t.ex. genom att köpa LED belysning, timers o.dyl.
Hur mycket el drar en timer. Kanske mera än om en ledlampa el ljuslinga drar som står på dygnet runt. Är det någon som har koll på detta? Är det slöseri att ha timern påkopplat så urverket rullar 24 timmr/dygn.
 
Mikael_L
Ingen timer drar speciellt mycket ström.
Får jag gissa på en max 20mA, typ. Vilket skulle innebära ca 5W (jag tror det är långt mindre, annars skulle timern vara märkbart varmare), men räknar jag med 5W så blir det alltså 120Wh per dygn (0,12 kWh/dygn) vilket kanske blir en tioöring per dygn, cirka.

Nu tror jag timern typiskt drar bara en bråkdel av 5W, så det kan möjligen vara så lite som en tioöring per vecka då.
Men visst drar den en viss liten mängd energi till en viss liten kostnad, men inte så mycket alltså.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ingen timer drar speciellt mycket ström.
Får jag gissa på en max 20mA, typ. Vilket skulle innebära ca 5W (jag tror det är långt mindre, annars skulle timern vara märkbart varmare), men räknar jag med 5W så blir det alltså 120Wh per dygn (0,12 kWh/dygn) vilket kanske blir en tioöring per dygn, cirka.

Nu tror jag timern typiskt drar bara en bråkdel av 5W, så det kan möjligen vara så lite som en tioöring per vecka då.
Men visst drar den en viss liten mängd energi till en viss liten kostnad, men inte så mycket alltså.
En LED lampa i fönstret drar kanske 3 watt. Då drar timern alltså mer än vad lampan drar om den lyser ständigt?
 
Mikael_L
Ja det skulle ju kunna bli så. :D

Nu tror jag förvisso inte att en sån timer drar några 5W egentligen, jag högg till med 20mA i början av min beräkning för ha något att börja med, egentligen är det mer troligt att det drar något runt (eller drygt) 20mA på lågspänningssidan, dvs det som matar elektroniken vid lägre spänning. Så det skulle bli mer typ 0,5W eller nåt i den häraden.

Men man kan som sagt tänka på fler sätt, för att kontrollera rimligheten i det man räknat. All effekt som matas in i timern lär ju bli värme i den. Och sätt handen på en 5W glödlampa, blir timern lika varm, så utvecklar den troligen 5W också, men nej, så varm blir den naturligtvis inte.
Egentligen ska lampa och timer vara av samma storlek och ha samma emissivitet för att denna jämförelse ska bli korrekt, men tänk att man sätter in lampan i plastlåda av samma storlek, och gissa hur det skulle bli, typ.
Det är ju som sagt bara ett sätt att se ifall man har fått det totalt fel, eller om det finns en chans att det stämmer någorlunda.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu tror jag förvisso inte att en sån timer drar några 5W
Tror gör man i kyrkan! ;) Hade du haft en sån där multimeter som det brukar pratas om kan du väl mäta? :D Sen måste man ju ha en timer och mäta på också... Och det hittade jag en, en gammal classebudget med stendöd display. Vet därmed inte om den fungerar.

Gammal elektronisk timer med defekt display och knappar för meny och ok, samt en reset-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typetikett på en Cotech Electric timer EMT717A som visar tekniska specifikationer inklusive maxlast på 3680W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låt oss testa. En inkoppling som antagligen skulle ge Anders Persson livslånga mardrömmar.

Multimeterprober mäter spänningen på en gammal timer med stendöd display i ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vad drar den då?

Display av en timer med en ofullständig digital visning som visar siffrorna "20.1".

Du gissade rätt bra! (y)

Nu vet jag inte ens om denna timer fungerar och har ingen aning om hur representativ den är för timerbeståndet därute men att styra en 3W LED med denna är väl tveksam business, även om displayen hade fungerat...

Är det ingen som har en mekanisk variant, eller för all del andra elektroniska, som kan ge lite fler mätvärden?
 
Mikael_L
Det räcker inte att bara mäta strömmen med en multimeter, då måste även mäta fasvridningen. Det kan vara 80% skenbar effekt där.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det räcker inte att bara mäta strömmen med en multimeter, då måste även mäta fasvridningen. Det kan vara 80% skenbar effekt där.
Förstör nu inte intressanta mätvärden med vetenskapliga fakta. :D Men även om timern bara drar en Watt blir payofftiden på timern ganska lång om man låter den styra en tre W LED. För att inte tala om krånglet...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.