E El-Löken66 skrev:
Men nu släpper vi det.
Du är beredd att släppa tråden förutsatt att du får sista ordet hur irrelevant eller felaktigt det än är. Är det så vi skall tolka dig?
 
E El-Löken66 skrev:
Varför man nu skulle behöva 3 strömtänger är lite bortom mig men jag kan se hur 3 multimetrar krävs för 3 fas kretsar.
Hur ska du annars kunna läsa av effekten samtidigt, för medan du flyttar strömtången från ena fasen till andra fasen så kan tex ett/flera elementet slå av/på så att man inte får rätt mätvärden.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag vill inte ens se hur den kopplingen ser ut men okej, du vinner har jag ju sagt. Du kommer aldrig tro på konceptet med strömtång och det är fine.
Om du tex bygger ett litet förråd där du vill ha lite värme i form av ett (1) 400V elelement, skulle du då dra fram en trefasgrupp men bara använda två faser eller skulle du dra fram en tvåfasgrupp? Jag hade dragit fram en tvåfasgrupp.
 
E
A Avemo skrev:
Du är beredd att släppa tråden förutsatt att du får sista ordet hur irrelevant eller felaktigt det än är. Är det så vi skall tolka dig?
Allt är relativt.
Här på forumet är det måhända normalt att mäta ström genom multimetern i sin huvud central, i verkliga världen, inte så mycket.

Sen att saker och ting går att göra på andra sätt eller krångla till, det är ju en annan sak.
 
E El-Löken66 skrev:
Givetvis en trefas grupp, man vill väl ha mer än bara lite värme.. :thinking:
JASSÅ så du BLANDAR värme och uttag/belysning/etc på SAMMA grupp?
Är det enligt gällande regler och praxis att blanda värme & annat på samma grupp?

Jag hade dragit fram en tvåfasgrupp för värmen SAMT en/flera enfasgrupp(er) och eventuellt en trefasgrupp till trefasuttag.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Här på forumet är det måhända normalt att mäta ström genom multimetern i sin huvud central
Det är nog bara i ditt huvud. Annars får du visa i vilket inlägg någon skrivit att det är normalt. Det är du som tagit upp det till diskussion och det är du som fortsätter att resonera som om andra rekommenderade det.
 
Löken är nog ett Troll
Läs hans övriga inlägg på forumet.
Se vad andra tycker
Skärmdump av ett inlägg på forumet där användaren diskuterar elektriska kunskaper med fokus på kontaktproblem i lampsocklar.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Dra du en 1 fas kabel, en 2 faskabel samt 3fas kabel mellan dina byggnader, det blir nog bra. Nivån här är lägre än FB till och med.. :thinking:
Ett tips för framtiden kan vara att kontrollera om inlägget du citerar har något att göra med det du skriver.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är inga som helst problem, vad du yrar om vette katten. Man drar en kabel mellan byggnaderna, inga som helst problem att fördela detta.

Måhända har du gått i skolan lite för länge, men läs och begrunda vad du skrivit och se om du kan inse det orimliga i ditt förfarande.
Jag pratar INTE som matningen till förrådet!
Förrådet behöver inte ligga som en egen byggnad utan man kan bygga ut befintlig byggnad med ett förråd.

Jag pratar om flerfasgruppen för själva värmen!

Om du nu drar EN GRUPP till förrådet hur delar du då upp gruppen (för värme & annat) UTAN att skapa nya grupper med hjälp av en ny gruppcentral?

Om du drar en ny matning/grupp till en ny gruppcentral så blir det nya grupper UT från den centralen. Drar du då en tvåfasgrupp till det enda 400V-elementet eller drar du en trefasgrupp till det enda tvåfasiga 400V-elementet?
 
Jag är rätt säker på att El-Löken66 trollar rätt mycket. Så dålig läsförståelse som han verkar uppvisa tror jag inte att han har.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Dra du en 1 fas kabel, en 2 faskabel samt 3fas kabel mellan dina byggnader, det blir nog bra. Nivån här är lägre än FB till och med.. :thinking:
Återigen, jag pratar om sista gruppen ut till förbrukarna och INTE grupperna till undercentralerna!
 
Dog tråden när den precis hade kommit igång? :)
 
E El-Löken66 skrev:
Det var till och med någon som inte kunde förstå hur det gick 30A i ett vanligt hus, aldrig hört talas om golvvärme, solceller eller elbilsladdning naturligtvis.
Max mätarsäkringsstorlek för en normal bostad är 25A, och ja det går att överbelasta säkringarna lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.