E El-Löken66 skrev:
Ska du mäta ström i dessa sammanhang behöver du någon form av ström tång, typ en Rogowskispole.
Därav att du behöver en spänningsprovare, isolationsprovare, ström tång, läckströmtång, jordfelsbrytartestare samt en riktig multimeter.
Det känns som lite goddag yxskaft av ditt svar känner jag. De flesta multimetrar är det väl möjligt att mäta växelström med? Varför man nu skulle vilja göra det, tråden handlar om spänningsmätning som gått snett.
 
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det känns som lite goddag yxskaft av ditt svar känner jag. De flesta multimetrar är det väl möjligt att mäta växelström med? Varför man nu skulle vilja göra det, tråden handlar om spänningsmätning som gått snett.
Det vet jag inget om. Detta kunde det inte i vilket fall.
 
E El-Löken66 skrev:
Länka gärna Avemo, detta har jag aldrig stött på.
Klarar av att mäta växelström
ProductImage28851782.jpg
 
  • Gilla
gmanhem och 2 till
  • Laddar…
E
nisse123 nisse123 skrev:
Klarar av att mäta växelström
[bild]
Och berätta om ditt tillvägagångssätt. Hur och vad använder du denna i en starkströmsinstallation?
 
Nyttan av att använda den för strömmätning kan givetvis ifrågasättas. Men om du vill mäta så får du lossa en koppling till det du vill mäta, och koppla in instrumentet i serie med apparaten. Lämpligen i 10A anslutningen. Och slå på säkringen ifråga. Så kan du mäta. Men man får vara noga med val av mätsladdar. De flesta är inte avsedda för så höga strömmar. Jag har vid ett tillfälle skapat fyrverkeri labbet. Hade kopplat in en 10A förbrukare med labbsladdar, med en sådan där fjäderförsedd gripklo Efter några sekunder brann gripklon av, och knappen man trycker på flög iväg med resterna av den glödande klon i änden. Den gick i en fin bana genom hela rummet, blev liksom ett glödande streck genom rummet. Jag mätte inte ström, det var bara ett snabbt sätt att koppla.

Men det är ju som sagt mycket enklare att mäta med en tångamperemeter.
 
  • Wow
harka
  • Laddar…
Nissens
J jonaserik skrev:
Fel inställt värde, den står på OHM och ska stå på Volt = V , lämpligt att starta på hösta värdet, nu är det nog bara soptunnan för ditt instrument kvar och köpa nytt. Kan vara så att det sitter en glasrörssäkring under locket på baksidan som ska skydda instrument och person från skador som exploderat och glas skramlar.

Edit såg efter löken, röd kabel på fel ställe
På bilden står instrumentet absolut inte på Ohm, det är inställt för spänningsmätning, VAC. Svårt att förstå hur du får det till något annat. Däremot sitter den röda kabeln galet...

Edit, ser nu att flera redan kommenterat detta.
 
Redigerat:
Nissens
E El-Löken66 skrev:
Nej, nu kan den inte det, den kan inte speciellt mycket faktiskt och jag ser inte meningen med att försöka reparera den heller.
Kallar du att byta säkring för att ”reparera”??
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
E
Nissens Nissens skrev:
Kallar du att byta säkring för att ”reparera”??
Reparera - insatser/ansträngningar för att få instrumentet fungerande igen. Det har ju formligen exploderat. Som någon skrev kan man ju kanske fortfarande använda det till enklare saker men har TS aldrig använt strömmätningsfunktionen, som ju bara går till DC är det väl lite överkurs att ens slösa resurser på att byta säkring mm.
 
Nissens
E El-Löken66 skrev:
Reparera - insatser/ansträngningar för att få instrumentet fungerande igen. Det har ju formligen exploderat. Som någon skrev kan man ju kanske fortfarande använda det till enklare saker men har TS aldrig använt strömmätningsfunktionen, som ju bara går till DC är det väl lite överkurs att ens slösa resurser på att byta säkring mm.
Jösses. Det är bara säkringen som ”exploderat”. Hade den rätt dimensionering så är det bara att sätta i en ny, och så fungerar allt igen. Sannolikt så fungerar det mesta även om man inte sätter i en ny säkring.
TS skulle ju inte mäta ström över huvud taget, så din monolog kring strömmätning begriper jag inte i denna tråden...
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
E
Nissens Nissens skrev:
Jösses. Det är bara säkringen som ”exploderat”. Hade den rätt dimensionering så är det bara att sätta i en ny, och så fungerar allt igen. Sannolikt så fungerar det mesta även om man inte sätter i en ny säkring.
TS skulle ju inte mäta ström över huvud taget, så din monolog kring strömmätning begriper jag inte i denna tråden...
I korthet så är det ett meningslöst instrument i femtiokronorsklassen. Varför man skulle lägga tid på att laga detta är bortom min fantasi. Men upp till var och en givetvis.

Vad som är sönder eller inte vet vi noll och ingenting om, det enda som syns är att säkringen inte löst ut som den skulle.
 
Nissens
E El-Löken66 skrev:
I korthet så är det ett meningslöst instrument i femtiokronorsklassen. Varför man skulle lägga tid på att laga detta är bortom min fantasi. Men upp till var och en givetvis.

Vad som är sönder eller inte vet vi noll och ingenting om, det enda som syns är att säkringen inte löst ut som den skulle.
Nej, det enda vi ser är att säkringen löst ut. Mycket möjligt att den löste ut som den skulle. Du kan ju tycka att det är ett meningslöst instrument för dig, men det duger för enklare mätningar. Jag har själv ett liknande som är lite ”slit o släng”. :)
 
E
Nissens Nissens skrev:
Nej, det enda vi ser är att säkringen löst ut. Mycket möjligt att den löste ut som den skulle.
Mycket möjligt. Det kommer vi troligen aldrig få veta.
 
E El-Löken66 skrev:
Och berätta om ditt tillvägagångssätt. Hur och vad använder du denna i en starkströmsinstallation?
Typ såhär, men istället för batteriet så tänk dig ett vägguttag, så kan man beräkna effekten på en okänd belastning.
Ohm´s lag U x I = P
Multimeter kopplad till en resistor med displayen som visar 4.47, bredvid en elektrisk kretsschema symbol för en amperemeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
nisse123 nisse123 skrev:
Typ såhär, men istället för batteriet så tänk dig ett vägguttag, så kan man beräkna effekten på en okänd belastning.
Ohm´s lag U x I = P
[bild]
Så kan man använda instrumentet.
Men är det där en starkströmsanläggning?

Nu tänker jag mig mer som i exemplet här där tråd skaparen vill mäta på en vanlig trefas anläggning 400 V.

Hur går du @Nissens tillväga då och varför?

Detta går säkerligen att få till säkert, men tillbaka till ditt vägguttag Perilex 3x16A, hur kopplar du då och varför är det bättre än att använda ström tång?
 
E El-Löken66 skrev:
Så kan man använda instrumentet.
Men är det där en starkströmsanläggning?

Nu tänker jag mig mer som i exemplet här där tråd skaparen vill mäta på en vanlig trefas anläggning 400 V.

Hur går du @Nissens tillväga då och varför?

Detta går säkerligen att få till säkert, men tillbaka till ditt vägguttag Perilex 3x16A, hur kopplar du då och varför är det bättre än att använda ström tång?
Vad är du egentligen ute efter? Du verkar ha vissa kunskaper i ämnet. Därför betvivlar jag att någon behöver förklara för dig hur man kopplar in en multimeter om man vill använda den för att mäta hur mycket ström ett 400 V element drar. Jag förutsätter att du vet att man kopplar på samma sätt som om det är en lampa och ett batteri. Att det oftast är olämpligt att göra så är väl ingen som förnekat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.