J jonaserik skrev:
Fel inställt värde, den står på OHM och ska stå på Volt = V , lämpligt att starta på hösta värdet, nu är det nog bara soptunnan för ditt instrument kvar och köpa nytt. Kan vara så att det sitter en glasrörssäkring under locket på baksidan som ska skydda instrument och person från skador som exploderat och glas skramlar.

Edit såg efter löken, röd kabel på fel ställe
Titta på bilden en gång till. Finns ett streck på vredet.
 
P ptk skrev:
En del glassmulor och det ser ut att vara tomt i platsen för ena glassäkringen. Var hittar man en ny? Kjell&co?

[bild]
Det måste ha varit en riktigt rejäl smäll i säkringen.
Den andra säkringen har tryckts ur sitt läge flera mm.
Frågan är om klämmorna har blivit utböjda.

För rätt storlek på säkringen så får du konsultera manualen.
Sedan bör det vara säkringar med släcksand alternativt keramiska säkringar, just för att minska ljusbåge när säkringen går.

Säkringar finns bla på Kjelle, Classe.
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
Det måste ha varit en riktigt rejäl smäll i säkringen.
Den andra säkringen har tryckts ur sitt läge flera mm.
Frågan är om klämmorna har blivit utböjda.

För rätt storlek på säkringen så får du konsultera manualen.
Sedan bör det vara säkringar med släcksand alternativt keramiska säkringar, just för att minska ljusbåge när säkringen går.

Säkringar finns bla på Kjelle, Classe.
Kostar inte en sån multimeter runt femtiolappen?
 
Tycker det står "F2A/250V" på kortet?
Dvs en snabb säkring på 2A med 250V brytförmåga. F vill jag påstå står för "fast", snabb på engelska. Har hört förklaringen "flink" dvs snabb på tyska också.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Instrumenten är billiga , tjafsa inte med du har, kan vara mer fel i det, köp ett nytt som klarar 1000V
 
Du bör rengöra klämmorna från allt sot också. Skall du någonsin mäta ström med instrumentet? Observera att instrumentet inte kan mäta växelström. Om du bara skall mäta spänning så kan du låta den vara utan säkring. Jag har gjort bort mig på det där viset ett par gånger. Det brukar innebära att säkringen löser. Inte att den exploderar. Jag vet inte om det där var en lämplig användning av just den säkringen.
 
Bättre multimetrar har bättre säkringar,
Såhär ser bägge mina Fluke ut på insidan,
Öppen Fluke-multimeter som visar interna komponenter och säkringar på en textilbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma typ av säkring hade även min Tillquist-multimeter.
 
A
A Avemo skrev:
Du bör rengöra klämmorna från allt sot också. Skall du någonsin mäta ström med instrumentet? Observera att instrumentet inte kan mäta växelström. Om du bara skall mäta spänning så kan du låta den vara utan säkring. Jag har gjort bort mig på det där viset ett par gånger. Det brukar innebära att säkringen löser. Inte att den exploderar. Jag vet inte om det där var en lämplig användning av just den säkringen.
Vadå inte kan mäta växelström? Det kan/kunde det väl visst, om man gör rätt?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
E
Scouten skrev:
Vadå inte kan mäta växelström? Det kan/kunde det väl visst, om man gör rätt?
Nej, nu kan den inte det, den kan inte speciellt mycket faktiskt och jag ser inte meningen med att försöka reparera den heller.
 
Scouten skrev:
Vadå inte kan mäta växelström? Det kan/kunde det väl visst, om man gör rätt?
Titta på vad du kan ställa in på vredet som syns i bilden i första inlägget. Vrider du medurs från "off" kommer du i ordning till:

Växelspänning 2 områden
Likström 5 områden
Spänningsfall i dioder
Resistans 5 områden
Likspänning 5 områden

Det finns ingen inställning för växelström.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Titta på vad du kan ställa in på vredet som syns i bilden i första inlägget. Vrider du medurs från "off" kommer du i ordning till:

Växelspänning 2 områden
Likström 5 områden
Spänningsfall i dioder
Resistans 5 områden
Likspänning 5 områden

Det finns ingen inställning för växelström.
Den kan inget!
 
  • Haha
Svante Svenson
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Har hört förklaringen "flink" dvs snabb på tyska också.
Jag har för mig att det står T på de långsamma ("träge" på tyska).
 
tommib
Nej, tittar man på bilderna i första posten så har den inget mätområde för ACA (växelström), den kan bara mäta likström.

Märket är Bårebo, dvs något som säljs på ÖB. Utförandet med glassäkringarna och mätområdena talar för att detta är billigaste billigaste. Inte värt att reparera och inte något man ska mäta på nätspänning med alls. Om det ska mätas på nätspänning rekommenderar jag betydligt bättre grejer. Det behöver inte vara Fluke men man kanske ska lägga lite mer pengar på det än vad denna kostade.
 
A
A Avemo skrev:
Titta på vad du kan ställa in på vredet som syns i bilden i första inlägget. Vrider du medurs från "off" kommer du i ordning till:

Växelspänning 2 områden
Likström 5 områden
Spänningsfall i dioder
Resistans 5 områden
Likspänning 5 områden

Det finns ingen inställning för växelström.
Jag får pudla!
 
I just det här fallet kan man ju säga att instrumentet var bättre än en Fluke. Det var inte en lika dyr pryl som gick sönder.

Jag vet inte vad TS tänkt sig att mäta. Men det finns mycket som går att göra med det instrumentet. Jag hade inte köpt det. Men om det man skall göra är att se om det finns spänning i ett vägguttag så duger det. Och det gör det antagligen även utan den nu trasiga säkringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.