Nu så, nya fenomen :)

Trycket startar från 14 bar och kämpar upp mot 35, 40, och vid ca 44 så klipper något och kompressorn stannar.

Tryckmätare för kompressor med märkningen GARHOPE R410A, visar trycket i psi och kg/cm2 samt temperaturen i °F och °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter någon minut hoppar den igång igen och trycket går snabbt upp innan den åter stänger av igen. Jag hinner kort se EE 1 på panelen, vilket innebär övertryck

Protection against high pressure EE1
1. Too much coolant
2. Insufficient air flow
1. Remove the excess coolant
from the heat pump system.
2. Clean the air exchanger.

Kompressorn är mycket varm och det ångar i slutet svagt vid kröken vid hetgasröret och vid botten av kompressorn. (Nästan 100% luftfuktighet för det har regnat under dagen).

Avstängd tills vidare.
 
Redigerat:
Som jag skrev tidigare - expansionsventilen och dess funktion, något fungerar inte där och släpper på köldmedel mot evaporatorn i tillräcklig mängd.


med påfyllning blev den kylanden ytan i kondensorn/värmeväxlaren ännu mindre för att kondensorn blev ännu mer full av kondenserad gas.

Liknande verkan ser man med överfyllning av en bil-AC med att högfartsläget på AC-kondensorfläkten går hela tiden även vid lägre värmelast för att stor del av kondensorns kanaler är fyllda med bara kondensat och det som är kvar och kondenserar gas måste höja sin temperatur drastiskt (och med det även trycket) för att gör sig av med samma värmemängd på mycket mindre med flänsyta än när det fungerar normalt.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Får öppna och se om jag kan se något som kan vara till hjälp för att förstå vad som händer med ventilen.

Elektriskt kopplingsschema för en poolvärmepump från Brilix, inklusive kompressor, fläktmotor, fyrvägsventil och elektrisk expansionsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska iaf finnas en enligt elschemat, och även en fyrvägsventil... Hur förstås skillnaden i funktion mellan dessa två? Vilken gör vad?
 
du har tydligen en 4-vägs-ventil (för hetgasavfrostning) enligt schemat - det kan också vara problematiska om de har fastnat i något halvläge...

följ kablarna uppe till höger i schemat för 'electronic expansions valve' (5 kablar) och se att de är ordentligt anslutna - det är den som styr expansionsventilen. om du hittar expansionsventilen fysiskt (följ kablarna och klumpen där sladdarna är anslutna till), där ena gasröret är mer normalt lufttemperatur medans den andra, som är utloppet, är väldig kall - typ kanske som tidigare mätta -9 grader C eller liknande när du kör maskinen, så är problemet relaterat till expansionsventilen och inte 4-vägsventilen.

Skall man felsöka med mätningar på signalerna till expansionsventilen med multimeter och ev. oscilloskop så behöver man mer information i hur expansionsventilen faktiskt fungerar.

Det bästa är om man i mjukvara i något testläge kan forcera att expansionsventilen kan ställas i annan läge än den nuvarande för att se att expansionsventilen alls rör på sig. - det kanske är den som är trasig, eller så är det någon temperatursensor tex. vid utloppet av evaporatorn, tycker att det är väldigt kall eller någon mätpunkt i expansionsventilen anges är väldigt varm och därför beordrar att ventilen skall vara maximalt stängd.

I kontakten CN4 på ritningen så är det en massa tåtar till olika termistorer som är satta på olika platser i maskinen - gör bara en enkel koll genom att stänga av maskinen (rycka ur strömmen alltså) - och sedan med en multimeter i resistanslägen mäter par för par att det inte är kortis eller avbrott i någon eller flera av dem, man får kolla med service-dokumentation om den går att hitta, vilka ungefärliga motståndsvärden det är att förvänta sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Grymt, detta blir projekt för en dag när det inte hällregnar.

Har denna typ av ventiler ett normalläge som de ska återgå till automatiskt? Tänkte om det går att mekaniskt motionera något utan att man kvaddar något mer, eller att det exploderar eller att den inte vet vilket läge den tror att den är i, när värmepumpen väl startas...

Har googlat förgäves efter eventuellt serviceläge eller dold meny och någon mjukvara för att styra externt känner jag inte till. Den heter Brilix men tror det är samma som Albixon (annat namn eller egentlig tillverkare)
 
Redigerat:
Är mest van vid mekaniska expansionsventiler med bulb, där man ibland knackade med mejselskaftet på för att se om det börja reglera igen - vilket fungerar ibland (temporärt) och det visar att det är någon grad inne i ventilen det hakar upp sig på och det resulterar ändå att den måste bytas.

den enda jag pillat när det gäller elektrisk styrning, är elektronisk styrventil på en 5-kolvs AC-kompressor med variabel snedskiva för bil och det är inte expansionsventilen.

---

Det som är målet för dig är att försöka avgöra om expansionsventilen krånglar eller om det är sensorfel som lurar styrningen att expansionsventilen skall hållas som mest stängd. och försök när du tittar efter denna och se om det är någon märke/fabrikatsmärkning på denna

- frågan är om du har i dina menyer att du kan ställa maskinen att kyla vattnet och se om det är annan beteende i det läget??


---

En av mina värmepumpar säger 'phoo' vid strömavbrott - har inte tänkt igenom helt om det är den elektriska expansionsventilen som ställer sig i fullt öppet läge eller om det är 4-vägsventilen.

oavsett, om du tänker prova det - filma förloppet med manometern skarp och tydligt när strömmen rycks och filma vidare en god stund efter tills du börja höra sus/gurgel och tills det slutar - om värmeväxlaren/kondensatet nästan är stumfull av kondensatet nu efter påfyllningen som gjordes, som jag misstänker, så kan det ta en stund innan den slurkat tom och det börja gurgla/pysa.

---

efter att jagat lite - det verka finnas 2 klasser av ventiler - dels ON/OFF-ventiler som PWM-moduleras i 6 sekunder intervall typiskt det man hör tickade i butikskylar och sedan de som är byggda med stegmotor. De med stegmotor har typiskt 5 kablar och är som din och då är man beroende av stegmotordrivsteg och mjukvara för att styra denna och förmodligen är kvar i det läge som den lämnades sist. i Coopland modell så verkar det inte finnas någon lägesbrytare så förmodligen kör den i tänkt ändläge med tillräckligt många steg och sedan räknar därifrån till önskad inställning.

när man läser lite vidare hos danfoss, trane mfl. så fins det för service-folket magnetringar man kan placera på dessa istället för spolkragen och den vägen manuellt stänga/öppna ventilen - då max öppet gäller tex. när det skall hårdlödas in och då öppnas manuellt innan dess genom att vrida denna magnetring.

- eller som det stod någonstans att man kan göra hembyggd sådan med neodymmagnet eller bara sätta magneten till ytan (avtagen spolkrage) på tuben och sedan föra den runt och rotorn invändigt följer med tills stoppläge då det är en magnetisk rotor inuti ventilen
 
Redigerat:
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Först och främst är kondensortemperaturen/trycket extremt högt. Börja där för att försöka få en stabil drift innan den stannar på högtryck. Har du tillräckligt flöde på vattnet till värmepumpen? Såg i tidigare inlägg det skruvades med ventiler. Se till att flödet är tillräckligt.

Vad är det för projekt ni håller på med? Kylaggregat har precis fyllts på med köldmedium och ni har dessa problem direkt efter? Den som fyllt på har inte ens provkört maskinen? Eller tömde man maskinen med ett större läckage och då lyckats evakuerat in ej kondenserbara gaser innan man "väger in" rätt köldmediefyllning? Vad är det för gas maskinen fylldes på med?

Oavsett. Din kompressor löser på högtryck. Antingen saknar du flöde över kondensorn. Eller så är den extremt överfylld. Eller så har du fått in ej kondenserbara gaser (luft).

Eventuella problem med expansionsventil eller kondensor som är belagd med smuts är ett sekundärt problem.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är och förbli fortfarande att expansionsventilen måste börja fås att reglera!


Nu släpper den bara ca 30% av den köldmediemassan den skall släppa igenom vid normal drift (och uppenbarligen verkar inställningen inte ändra sig ett dugg trots flertal stopp och starter), det resulterat att det blir mager med flytande köldmedel i evaporatorn och man får isband som har visats på bilder tidigare då köldmediet har kokat torrt på typ 30% av sin tänkta yta/sträcka för att det är inte kondensatmängd nog för att väta hela vägen i evaporatorn och det blir låg temperatur för att sugtrycket är lågt för att det är för lite gasmassa som avdunstar.

- och i andra ändan indikerades att kondensorn blev ganska full, säg över 50% kondensat så att blev 10-12 graders övertemperatur mot var det borde ligga på med hänsyn till poolvattentemperatur.

nu tolkade en del det som gasbrist och det fylldes ytterligare en skvätt och vi vet inte om allt sögs ur vägdes, skickades in och komplettera med det som fattas, - om man inte vägde in laddningen utan bara fyllde på lite på måfå så har det förmodligen blivit överfylld.

hur eller hur - resultatet är fortfarande att expansionsventilen fortsätter att släppa sina 30% av sin tänkta kapacitet och med mer gas så suger kompressorn evaporatorn till samma låga tryck som tidigare och extragasen som fylldes på flyttar sig genom kompressorn till högtrycksidan - men nu blir kondensorn nära full med kondensat, ja nästan stumfull att trycket eskalerat till orimlighet på kondensorsidan och där är läget nu..

Att få igång så att expansionsventilen börja reglera är prio - börja med att ohmmäta att alla spolar fungerar på denna - saknas en spole med hög till oändlig resistans så har man hittat förklaringen. Är alla hela - då bör man kolla att styrningen skickar pulståg för alla spolarna - det kanske är en trasig trissa i styrkortet - vad jag förstår så är pulståget 0/12 Volt och det tickar mellan 100 eller 200 Hz av Danfoss att döma

- tyckte någon nämnde att steppningen var satt på högt värde - och det kanske för att systemet har försökt öppna expansionsventilen max efter några körningar fram och tillbaka för att hitta baseline (basline helt stängd - 0) och steppat upp till max för att suggastemperturen ur evaporatorn aldrig sjönk, då om jag förstår rätt från tex. danfoss så börjar man från noll för helt stängd ventil.

Är alla spolar hela, och det verkar vara pulståg på de som matar spolarna (förmodligen jobbar bara under några sekunder just vid start) - ja då kanske man får ta av spolkragen och med en neodymmagnet försöka vrida ankaret innanför röret - och man lär känna om den villigt följer med eller om den verka låst...

---


Hade den fyllts 'för hand' som när kylnissar fyller platsbyggda maskiner så hade man mät överhettning och underkylning, hetgas mm. på 4-5 punkter i systemet med termometrar parallellt samt manometerställ både på höga (den fins redan i det här fallet) och låga trycket, mätt överhettning ur kompressorn och suggastemperaturen, hur mycket effekt kompressorn drar etc. - så hade man nog ganska snabbt insett att expansionsventilen inte reglerar som den skall och det är grundfelet på maskinen sedan trådstarten.

Nu får jag säkert skit för den här resonemanget också av de bättre vetande för att den är för teoretisk... men för TS har du i allafall har förslag på ställen du skall titta på - eller ta dit en riktig kyltekniker som kan fylla platsbyggda kylanläggningar korrekt - vi är förbi nivån att en maskin kan göra jobbet utan att det måste finnas någon bakom som kan tänka och felsöka också.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Vad är det för projekt ni håller på med? Kylaggregat har precis fyllts på med köldmedium och ni har dessa problem direkt efter? Den som fyllt på har inte ens provkört maskinen? Eller tömde man maskinen med ett större läckage och då lyckats evakuerat in ej kondenserbara gaser innan man "väger in" rätt köldmediefyllning? Vad är det för gas maskinen fylldes på med?
Massor med info att ta till sig och kika på i de senaste inläggen men tyvärr så har semester tagit slut så jag får hoppas att jag får en liten stund någon kväll i närtid att gräva lite.

Men för att svara på ovanstående. Värmepumpen köptes billigt och jag tycker det är lite roligt att se om man kan få liv i den, kanske lära mig något och ännu roligare om det faktiskt lyckas.

Den fylldes med R410A. Maskinen hade då varit avslagen i något dygn. Gammal gas tömdes med ett kallt kärl från frysen som jag antar gör att gasen kondenserar till vätska och ger utrymme för mer gas som också kondenserar tills något sorts jämviktsläge uppstår. Vet inte hur mycket man får ut med denna metod, men sedan fylldes ny gas från annan flaska. Våg och någon apparat med tryckmätare och diverse slangar användes. Kompressor kördes på något vis för att putta in det sista. Tror inte att något annat än tänkt gas tog sig in. Vet inte hur exakt resultat man får på detta vis.

Det fanns inte möjlighet att göra någon provkörning eftersom jag hade kört iväg värmepumpen och den startar inte om det inte finns vattenflöde.
 
  • Gilla
Real-House
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Får öppna och se om jag kan se något som kan vara till hjälp för att förstå vad som händer med ventilen.

[bild]

Det ska iaf finnas en enligt elschemat, och även en fyrvägsventil... Hur förstås skillnaden i funktion mellan dessa två? Vilken gör vad?
expansionsventilen som det inte är säkert att du har kontrollerar flödet genom förångaren så du får rätt kondenseringstryck
fyrvägaren skiftar mellan kyldrift och värme dito i ditt fall mellan avfrostning och värmeproduktion
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Nu så, nya fenomen :)

Trycket startar från 14 bar och kämpar upp mot 35, 40, och vid ca 44 så klipper något och kompressorn stannar.

[bild]

Efter någon minut hoppar den igång igen och trycket går snabbt upp innan den åter stänger av igen. Jag hinner kort se EE 1 på panelen, vilket innebär övertryck

Protection against high pressure EE1
1. Too much coolant
2. Insufficient air flow
1. Remove the excess coolant
from the heat pump system.
2. Clean the air exchanger.

Kompressorn är mycket varm och det ångar i slutet svagt vid kröken vid hetgasröret och vid botten av kompressorn. (Nästan 100% luftfuktighet för det har regnat under dagen).

Avstängd tills vidare.
detta är oftast i praktiken att kondensorfläkten inte gör sitt , kanske inte går upp i högvarv
har varit med om att kondensorn blivit täckt av frömjöl och insekter oxå eller i aggresiva miljöre bara blivit skitig
om du tror att du har förmycket köldmedel så mät ingångens temp till kondensor och jmf med utgångens
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
X xxargs skrev:
du har tydligen en 4-vägs-ventil (för hetgasavfrostning) enligt schemat - det kan också vara problematiska om de har fastnat i något halvläge...

följ kablarna uppe till höger i schemat för 'electronic expansions valve' (5 kablar) och se att de är ordentligt anslutna - det är den som styr expansionsventilen. om du hittar expansionsventilen fysiskt (följ kablarna och klumpen där sladdarna är anslutna till), där ena gasröret är mer normalt lufttemperatur medans den andra, som är utloppet, är väldig kall - typ kanske som tidigare mätta -9 grader C eller liknande när du kör maskinen, så är problemet relaterat till expansionsventilen och inte 4-vägsventilen.

Skall man felsöka med mätningar på signalerna till expansionsventilen med multimeter och ev. oscilloskop så behöver man mer information i hur expansionsventilen faktiskt fungerar.

Det bästa är om man i mjukvara i något testläge kan forcera att expansionsventilen kan ställas i annan läge än den nuvarande för att se att expansionsventilen alls rör på sig. - det kanske är den som är trasig, eller så är det någon temperatursensor tex. vid utloppet av evaporatorn, tycker att det är väldigt kall eller någon mätpunkt i expansionsventilen anges är väldigt varm och därför beordrar att ventilen skall vara maximalt stängd.

I kontakten CN4 på ritningen så är det en massa tåtar till olika termistorer som är satta på olika platser i maskinen - gör bara en enkel koll genom att stänga av maskinen (rycka ur strömmen alltså) - och sedan med en multimeter i resistanslägen mäter par för par att det inte är kortis eller avbrott i någon eller flera av dem, man får kolla med service-dokumentation om den går att hitta, vilka ungefärliga motståndsvärden det är att förvänta sig.
symptom på en fyrvägare i"halvläge" är uteblivet tryck
då det inte är säkert att denna utgåva av pump har en elektronisk expventil så....
kyltekniker använder en magnet för att testa en elektronisk exp ventil, dvs man kan klicka fram de fyra lägena de har, denna stänger förövrigt inte helt och ger därmed aldrig upphov till övertryck
du kan ha en mekanisk eller bara kapillärrör.
stopp isystemet kan du på av tex en ispropp
akta dig noga för att göra fel med anslutna komponenter kontakt CN4
vi riktiga kyltekniker har redan sett att det sitter två transpondrar en HP och en LP
annars bra att mäta Termoelementen (NTCer).
mm
 
  • Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Grymt, detta blir projekt för en dag när det inte hällregnar.

Har denna typ av ventiler ett normalläge som de ska återgå till automatiskt? Tänkte om det går att mekaniskt motionera något utan att man kvaddar något mer, eller att det exploderar eller att den inte vet vilket läge den tror att den är i, när värmepumpen väl startas...

Har googlat förgäves efter eventuellt serviceläge eller dold meny och någon mjukvara för att styra externt känner jag inte till. Den heter Brilix men tror det är samma som Albixon (annat namn eller egentlig tillverkare)
brukar inte finnas ett sånt serviceläge ens på riktiga grejer desto färre på kinesiska
ingen av dessa ventiler går tillbaka till hemma läge
fyrvägaren har en lös kolv som går fram och åter med hjälp av ett tvåsidigt servotryck, dan kan fastna i ändlägen och byts då i sin helhet normal byteskostanad runt 12tkr
den elektroniska expansionsventilen (om du har nån) stegar sig fram och åter genom livet.
finns speciella permanentmagnet för att kolla dessa.

när du ändå pillar under plåten kan du kolla att spolarna sitter på plats och ev kontrollera dess lindningar
din kompressor har bara ett varvtal så inget händer om du pillar på ventilerna eller rättare sagt inget farligt men förhoppningsvis ser du att något reagerar
 
  • Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Massor med info att ta till sig och kika på i de senaste inläggen men tyvärr så har semester tagit slut så jag får hoppas att jag får en liten stund någon kväll i närtid att gräva lite.

Men för att svara på ovanstående. Värmepumpen köptes billigt och jag tycker det är lite roligt att se om man kan få liv i den, kanske lära mig något och ännu roligare om det faktiskt lyckas.

Den fylldes med R410A. Maskinen hade då varit avslagen i något dygn. Gammal gas tömdes med ett kallt kärl från frysen som jag antar gör att gasen kondenserar till vätska och ger utrymme för mer gas som också kondenserar tills något sorts jämviktsläge uppstår. Vet inte hur mycket man får ut med denna metod, men sedan fylldes ny gas från annan flaska. Våg och någon apparat med tryckmätare och diverse slangar användes. Kompressor kördes på något vis för att putta in det sista. Tror inte att något annat än tänkt gas tog sig in. Vet inte hur exakt resultat man får på detta vis.

Det fanns inte möjlighet att göra någon provkörning eftersom jag hade kört iväg värmepumpen och den startar inte om det inte finns vattenflöde.
om den inte är vacumerad dvs att vakumpump körd enligt konstens alla regler så vet du inte hur mycket gas det är kvar dessutom kan du icke kondenserbara gaser fukt mm kvar i systemet, och då får du aldrig den att gå riktigt. dessa pumpar brukar ej heller ha något torkfilter som förvärrar det ytterligare.
Att tömma ut i en kyld/fryst kanna är praxis, men efter hand som gasen töms och tappar tryck så kyls den ner och kan ligga kvar som vätska en liten stund, därför är det synnerligen viktigt att köra vakumpump om man inte har haft ett tömningsaggregat
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B
@returen
Förstår inte varför du hävdar att det inte är en elektronisk expansionsventil? Inlägg #33 och #63 visar ju i alla fall dokumentation för elektronisk expansionsventil, av stegmotortyp med 5 kablar.

Jag kan dock tycka att det ser ut som en mekanisk exp ventil på bilderna, men det är ingen toppenbild, ser bara halva.... Men det borde vara väldigt lätt att se på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.