X xxargs skrev:
Du har helt klart ett horn i sidan på mig, men tycker du att jag har helt fel så får du gärna precisera vad jag har gjort för tankegroda istället för att skriva sådana uttalande som denna som inte inbjuder till någon dialog - det är ju mer än en gång numera.

Själv tror jag att vi egentligen tänker rätt lika men är på olika spår på skivan i resonemanget sas. och det missuppfattas eller att ena sidan har info eller specifik produktkännedom som den andra inte har.
du teoriserar på ett sätt som inte är applicerbart i praktiska sammanhang i denna typ av kylsystem
 
J jahallåja skrev:
Ponera att det är gasbrist. Kan det vara något större läckage, iom att den ändå bygger ett tryck när kompressorn startar?
nä då hade den varit tom nu

leta på lågtryckssidan, lödningar, skarvar etc efter porer, olja mm.
tyvärr kan du inte kolla i rörvärmeväxlaren vilket är ett tänkbart ställe
 
returen returen skrev:
du teoriserar på ett sätt som inte är applicerbart i praktiska sammanhang i denna typ av kylsystem
Suck...

Vi är inkompatibla helt klart - vi får se i framtiden vem som kom närmast - om/när det blir återkoppling.
 
Jag uppskattar hjälpen från er båda, och är säker på att det finns plats för flera perspektiv, speciellt om det görs utifrån grundinställningen att frågeställare är nyfikna på att lära sig och de som svarar tycker det är roligt att hjälpa till och gör det utifrån bästa förmåga och sin erfarenhet. Jag kommer helt klart att återkoppla när det hunnits med att undersöka ytterligare. Idag är det för soligt ☀️ så poolen värmer sig själv!
 
En liten läcksökning och om-fyllning av gas har gjorts. Det var ca 13 bar tryck och blev ca 14.5 när rätt antal gram var fyllt. Inget (tydligt) bubbel syntes i maskinen. Inte testkört för att se om det blev någon skillnad, det kommer att ta några dagar.
 
J jahallåja skrev:
En liten läcksökning och om-fyllning av gas har gjorts. Det var ca 13 bar tryck och blev ca 14.5 när rätt antal gram var fyllt. Inget (tydligt) bubbel syntes i maskinen. Inte testkört för att se om det blev någon skillnad, det kommer att ta några dagar.
trycket skall spegla omgivningstemperaturen
dvs ca 20C
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
En liten läcksökning och om-fyllning av gas har gjorts. Det var ca 13 bar tryck och blev ca 14.5 när rätt antal gram var fyllt. Inget (tydligt) bubbel syntes i maskinen. Inte testkört för att se om det blev någon skillnad, det kommer att ta några dagar.
Det kommer med stor sannolikhet vara en helt annan värmepump effekt mässigt!
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
returen returen skrev:
trycket skall spegla omgivningstemperaturen
dvs ca 20C
Fattar inte riktigt. Du syftar på att trycket är beroende av omgivningstemperaturen?

Jag antar att man inte riktigt kan veta hur många kilo (eller snarare gram) gas som var i systemet innan fyllningen om man inte vet mer, så som temperatur och volym på systemet. När systemet nu fylldes om så gjordes det med våg, så förhoppningsvis är trycket nu rätt i förhållande till mängden gas, systemvolymen och temperaturen.
 
Redigerat:
J jahallåja skrev:
Fattar inte riktigt. Du syftar på att trycket är beroende av omgivningstemperaturen?

Jag antar att man inte riktigt kan veta hur många kilo (eller snarare gram) gas som var i systemet innan fyllningen om man inte vet mer, så som temperatur och volym på systemet. När systemet nu fylldes om så gjordes det med våg, så förhoppningsvis är trycket nu rätt i förhållande till mängden gas, systemvolymen och temperaturen.
allmänna gaslagen gäller
ett tryck motsvarar en temp under given volym
dvs om gasen i någon del är i vätskefas kan man mäta temp och tryck för att veta vilken gas det är
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Fattar inte riktigt. Du syftar på att trycket är beroende av omgivningstemperaturen?

Jag antar att man inte riktigt kan veta hur många kilo (eller snarare gram) gas som var i systemet innan fyllningen om man inte vet mer, så som temperatur och volym på systemet. När systemet nu fylldes om så gjordes det med våg, så förhoppningsvis är trycket nu rätt i förhållande till mängden gas, systemvolymen och temperaturen.
Nej för att veta exakt fyllning behöver man tömma systemet och fylla på igen.

Har du utrustning som en kyltekniker har behöver du inte tömma systemet för att fylla på till korrekt mängd köldmedium, särskilt på ett aggregat som din värmepump, som är ganska okomplicerad rent kyltekniskt.

Edit: autokorrekt är rätt rolig ibland.
 
Redigerat:
  • Haha
returen
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Nej för att veta exakt fyllning behöver man tömma systemet och fylla på igen.

Har du utrustning som en kyltekniker har behöver du inte tömma systemet för att fylla på till korrekt mängd köldmedium, särskilt på ett aggregat som din värmepump, som är ganska okomplicerad rent kyltekniskt.

Edit: autokorrekt är rätt rolig ibland.
du gör ingen lysande karriär som kyltekniker märker jag
 
returen returen skrev:
du gör ingen lysande karriär som kyltekniker märker jag
Jag är verkligen intresserad om du kan utveckla ditt konstaterande lite djupare.
 
R Real-House skrev:
Nej för att veta exakt fyllning behöver man tömma systemet och fylla på igen.

Har du utrustning som en kyltekniker har behöver du inte tömma systemet för att fylla på till korrekt mängd köldmedium, särskilt på ett aggregat som din värmepump, som är ganska okomplicerad rent kyltekniskt.

Edit: autokorrekt är rätt rolig ibland.
Riktig utrustning användes, så då har jag förtroende för att det nu är rätt mängd i mackapären 👍
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Riktig utrustning användes, så då har jag förtroende för att det nu är rätt mängd i mackapären 👍
finns ingen anledning till att misstro detta
men vi är fruktansvärt nyfikna på om du märkt någon skillnad
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Så även jag, men jag är inte hemmavid så det kommer ta några dagar innan underverket kan sparkas igång 😆
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.