Grymt, tack för all hjälp! Ska försöka mäta lite mer på den gamla och dessutom på kompressorlindningarna vid nästa tillfälle. Tills vidare har jag beställt en förhoppningsvis likvärdig ersättare som kommer om några dagar.

https://amzn.eu/d/02sO5tEC
 
J jahallåja skrev:
Som av en händelse har jag länge tänkt köpa en tångamperemeter...

Kompressorn drar ca 17-18 A i ca fem sekunder "mellan klicken". Vet inte om mätaren hinner med att se eventuell startström från kondensatorn, om den inte levererar någon, eller om det den jag ser.

Jag känner inte att smala röret från toppen av kompressorn blir varmt. Röret böjer av och går sedan ner till höger, och det är där jag känner efter.

[bild][bild]
strömrusningen och klicken tyder på kass kompressor
 
J jahallåja skrev:
Så, lite mer undersökning!

Jag plockade ut kondensatorn efter att ha mätt 0 V mellan poler på kondensatorn och i kopplingsplint på värmepumpen (sladden hade varit ur i flera dagar).

Den såg lite påverkad ut från baksidan (syntes ej från framsida) med ärg/elektrolyt mellan lock och cylinder, och botten är något konvex.

[bild]

Jag mäter ingen kapacitans med min multimeter... Helt död, eller gör jag fel, tex för att den klarar så mycket högre spänning?

Jag provade på en mycket mindre 10V 470uF kondensator och där mäter jag 485-500 uF.

[bild][bild]
C
Multimetern verkar ju alltså göra något, även om den inte tillhör det övre prissegmentet...
vanligt att dessa motorkondensatorer i kinesiska värmepumpar börjar läcka
 
Kondensatorn är kass såvitt jag kan förstå. Lägger jag 6V över polerna mäter jag detsamma med multimetern, men då fort jag kopplar bort spänningsaggregatet så faller spänningen över polerna direkt till noll.

Jag mäter oändligt motstånd mellan polerna samt mellan varje pol och höljet. Det är heller ingen skillnad mellan de olika plattorna på respektive pol, de är bara tillbockade kontaktytor som leder till samma punkt.

En närbild av en cylindrisk kondensator med två anslutningsplattor på ovansidan mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mäta lindningar får göras i dagsljus och ersättaren till kondensatorn kommer förhoppningsvis i veckan. Avlägger rapport då :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
strömrusningen och klicken tyder på kass kompressor
Inte alls om det är motorkondingen som är problemet, utan motorkondingen kan inte kompressorn starta och då rusar det ström i huvudlindningen på samma sätt som om kompressorn har låst rotor (tex. att den är skuren) och klixon löser ut.

Skulle tro att det är många kompressorer och hela anläggningar som byts ut i onödan för att man inte kollar motorkondingen eller för att man helt enkelt tjänar mer på en full kompressorbyte/produktbyte istället för att byta en konding på några hundra kronor, när man märker att kunden är okunnig i elementär felsökning...
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Så! Ny kondensator anlände idag och multimetern läste en rimlig kapacitans på 39,28 uF
En digital multimeter mäter kapacitansen hos en nyinstallerad kondensator, med läsning på skärmen som visar 39,28 uF.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag mätte även lindningar och de låg på strax under 5 Ohm

En pappbit med handskrivna värden; 4.86 Ω, 8.45 Ω, 4.52 Ω samt texten "vit" och "svart".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag installerade nya kondensatorn och tryckte tillbaka kontakterna över blecken, kopplade in sladd, slog på och höll tummarna.

En nyligen installerad kondensator (40 µF ±5%) på 450V AC i en elektrisk kopplingsbox, omgiven av färgkodade kablar och elektronikkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kompressorn hoppade igång och blir varm på höljet, så även hetgasröret och trycket på manometern gick från 200 till strax över 300 psi. Kall(are) luft blåser från fläkten..

Digital display showing "22" and analog gauge reading pressure, installed on a metal panel. The gauge measures up to 400 psi and is labeled for refrigerant R410A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är just nu 20 grader på inlopp och 21 på utlopp..

Kompressorn knattrar lite, men jag tycker inte att den låter hemskt..



Jag lyssnar på musik på repeat, så får vi se om några timmar om det går upp något märkbart!


Tack alla, för support och tips!
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Kul att det verkar lösa sig!
 
  • Älska
jahallåja
  • Laddar…
Trevligt att det fungerar !! hade det varit en firma som reparerar så hade du förmodligen varit minst 10 papp lättare då de hade bytt kompressorn utan att kolla kondensatorn - Det fins kylkillar som är bra och kan felsöka och inte byter mer än nödvändigt men det fins också de som bara vill ha saker att fakturera...

- ljudet är lite typisk rotary-kompressorer (eller är det en scroll ?) och behöver inte vara fel, dock kan höras mer när det blir högre tryck och tystare vid lägre tryck

med 300 PSI (~20 bar) så motsvarar det en kondenseringstemperatur av ca 30 grader C för R410A (du har termometerskalan på din manometer både i F och C) och det kanske är lite högre än önskat om din ut-temperature är typ 21 grader C ur värmeväxlaren (kolla att den mäter rätt - båda sidorna).

Nästan 10 grader högre på kondenssidan än vattensidan är lite stor temperaturdiff - men jag måste säga att den där manometern är jättesmutt och bättre än standardkvalitet - borde sitta på varenda värmepump (både sug och trycksida), tillsammans med tittglaset där man ser köldmedelsflödet!!! *dröm*

Jag skulle nog prova att rengöra plattvärmeväxlaren på vattensidan då 10 grader tempdiff är i mesta laget - det borde stå instruktioner i manualen för maskinen med vad för kemikalie. dock undvik förslag som natriumvätesulfat då kalciumsulfat (gips) vill man inte få det omvandlat till om det är i gångarna inne i plattvärmeväxlaren då det är enormt svårt att lösa upp när de väl fällts ut.

jag skulle kanske inte börja med citronsyra för avkalkning då kalciumcitrat har begränsad vattenlösningsförmåga (och behöver mycket vatten för att lösas upp) medans tex. ättiksyra ger väldigt lättlöslig kalciumsalt (370 gram/liter)

Men kolla först vad som rekommenderas då igensatt plattvärmeväxlare borde inte vara helt omöjlig fel i dessa sammanhang - särskilt inte om man får kalciumkarbonatutfällning, vilket kan ske i poolvatten med för hög alkalitet och mättad nivå av kalcium (från tex kalciumhypoklorit) och det sker förstås där det värms (pannsten) då olöslig kalciumkarbonat favoriseras vid uppvärmning framför löslig kalciumvätekarbonat även om det här är fåtal graders höjning.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Värmeväxlaren ska vara i titan (belagd..?) men någon info om rengöring finns inte i manualen som jag har hittat, tyvärr.

https://www.pooltime.se/wp-content/images/Albixon_XHPFDPLUS_Navod_v01-EN-5.pdf

Jag tänkte låta den gå under dagen och se om den klättrar högre i temperatur, den har tappat lite under natten.

Men man skulle exempelvis kunna låta ättiksyra (lämpligt utspädd?) cirkulera med en liten pump via en hink och runt i värmeväxlaren? Funkar varianten som finns mot ogräs, tro?

(Manometern är nästan det vackraste på hela pjäsen 😀, och det är inte en scroll antar jag eftersom värmepumpen antingen är på eller av)
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
Trevligt att det fungerar !! hade det varit en firma som reparerar så hade du förmodligen varit minst 10 papp lättare då de hade bytt kompressorn utan att kolla kondensatorn - Det fins kylkillar som är bra och kan felsöka och inte byter mer än nödvändigt men det fins också de som bara vill ha saker att fakturera...

- ljudet är lite typisk rotary-kompressorer (eller är det en scroll ?) och behöver inte vara fel, dock kan höras mer när det blir högre tryck och tystare vid lägre tryck

med 300 PSI (~20 bar) så motsvarar det en kondenseringstemperatur av ca 30 grader C för R410A (du har termometerskalan på din manometer både i F och C) och det kanske är lite högre än önskat om din ut-temperature är typ 21 grader C ur värmeväxlaren (kolla att den mäter rätt - båda sidorna).

Nästan 10 grader högre på kondenssidan än vattensidan är lite stor temperaturdiff - men jag måste säga att den där manometern är jättesmutt och bättre än standardkvalitet - borde sitta på varenda värmepump (både sug och trycksida), tillsammans med tittglaset där man ser köldmedelsflödet!!! *dröm*

Jag skulle nog prova att rengöra plattvärmeväxlaren på vattensidan då 10 grader tempdiff är i mesta laget - det borde stå instruktioner i manualen för maskinen med vad för kemikalie. dock undvik förslag som natriumvätesulfat då kalciumsulfat (gips) vill man inte få det omvandlat till om det är i gångarna inne i plattvärmeväxlaren då det är enormt svårt att lösa upp när de väl fällts ut.

jag skulle kanske inte börja med citronsyra för avkalkning då kalciumcitrat har begränsad vattenlösningsförmåga (och behöver mycket vatten för att lösas upp) medans tex. ättiksyra ger väldigt lättlöslig kalciumsalt (370 gram/liter)

Men kolla först vad som rekommenderas då igensatt plattvärmeväxlare borde inte vara helt omöjlig fel i dessa sammanhang - särskilt inte om man får kalciumkarbonatutfällning, vilket kan ske i poolvatten med för hög alkalitet och mättad nivå av kalcium (från tex kalciumhypoklorit) och det sker förstås där det värms (pannsten) då olöslig kalciumkarbonat favoriseras vid uppvärmning framför löslig kalciumvätekarbonat även om det här är fåtal graders höjning.
så många bokstäver för att beskriva så lite bullshit
 
J jahallåja skrev:
Värmeväxlaren ska vara i titan (belagd..?) men någon info om rengöring finns inte i manualen som jag har hittat, tyvärr.

[länk]

Jag tänkte låta den gå under dagen ocrh se om den klättrar högre i temperatur, den har tappat lite under natten.

Men man skulle exempelvis kunna låta ättiksyra (lämpligt utspädd?) cirkulera med en liten pump via en hink och runt i värmeväxlaren? Funkar varianten som finns mot ogräs, tro?
du får HP-larm om värmeväxlaren är igensatt, dessutom har du ingen plattvärmeväxlare, du har en billig rör-dito
men visst ditt delta T är oroväckande litet, någon som ökat hastigheten på cirklationspumpen eller öppnat kranar/strypventiler?
du har en manometer på gaveln vad visar den? nu när driften stabiliserat sig?
 
Redigerat:
Jag har försökt strypa ner flödet genom värmepumpen så att det nätt och jämnt klarar sig utan trigga larm för lågt vattenflöde. Jag har filterbollar istället för sand (men är inte helt övertygad så jag kanske byter tillbaka nästa säsong, men det är en annan fråga) så pumpen pumpar ganska fort till att börja med. Det borde väl dock inte påverka hur mycket som går genom VPn. Jag hade fått ställa om ventiler för att anpassa flödet.

Plaströr och slangar med anslutningar och ventiler för en värmepump. Röda pilar visar vattenflödesriktningen: "Till pool" och "Från pump". "VP" markerat på röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär på morgonen är tryck ca 310 psi och in- ut-temp är 20 vs 21 grader (gången den ursprungligen gick innan lagning så hann den upp till 22 vs 23 har jag för mig)

Manometer visar trycket på 310 psi för en värmepump, med markeringar för olika trycken i psi och kg/cm² samt temperatur i °C och °F.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den tillverkar iaf is och kondensvatten 😀

Närbild av en värmepump inuti ett metallgaller med tecken på kondensvatten och isbildning på komponenterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepump från BRILIX installerad på en träplattform; kondenserat vatten och is synliga under enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J jahallåja skrev:
Jag har försökt strypa ner flödet genom värmepumpen så att det nätt och jämnt klarar sig utan trigga larm för lågt vattenflöde. Jag har filterbollar istället för sand (men är inte helt övertygad så jag kanske byter tillbaka nästa säsong, men det är en annan fråga) så pumpen pumpar ganska fort till att börja med. Det borde väl dock inte påverka hur mycket som går genom VPn. Jag hade fått ställa om ventiler för att anpassa flödet.

[bild]

Såhär på morgonen är tryck ca 310 psi och in- ut-temp är 20 vs 21 grader (gången den ursprungligen gick innan lagning så hann den upp till 22 vs 23 har jag för mig)

[bild]

Den tillverkar iaf is och kondensvatten 😀

[bild][bild]
22bar är för lite på r410a borde vara över 30
isbildningen tyder på gasbrist eller s
kass kompressor
nu hade det varit röligt att veta vad hetgastempen är
 
J jahallåja skrev:
Jag har försökt strypa ner flödet genom värmepumpen så att det nätt och jämnt klarar sig utan trigga larm för lågt vattenflöde. Jag har filterbollar istället för sand (men är inte helt övertygad så jag kanske byter tillbaka nästa säsong, men det är en annan fråga) så pumpen pumpar ganska fort till att börja med. Det borde väl dock inte påverka hur mycket som går genom VPn. Jag hade fått ställa om ventiler för att anpassa flödet.

[bild]

Såhär på morgonen är tryck ca 310 psi och in- ut-temp är 20 vs 21 grader (gången den ursprungligen gick innan lagning så hann den upp till 22 vs 23 har jag för mig)

[bild]

Den tillverkar iaf is och kondensvatten 😀

[bild][bild]
Borde du inte strypa alla 3 ventilerna?

Har en något större Brilix med bypass och där har jag bra delta med alla ventilerna runt 45° öppet.
Beror så klart på poolpumpen och ledningar, tror den vi har är på 750W.

Kan bifoga ett foto på ventillägena strax.

Här.
Gråa PVC-rör med tre röda ventiler, monterade på en trävägg, del av ett poolvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du vill ju ha ett visst flöde genom värmepumpen och för att få det behöver du strypa annars lättaste vägen förbi.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Kan inget om detta, men känslan var att om jag stryper ventilen förbi värmepumpen så tvingar jag in större andel genom den eftersom vägen förbi är lite blockerad. Ut ska ju vattnet ändå så den hade jag fullt öppen. Sen ströp jag inflöde till värmepumpen med sista ventilen

Stryper jag alla så går väl totalflödet ner, men det kanske man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.