Fel forum kanske men det närmsta jag kan hitta.
Det drar från altandörren i vårt nyinköpta hus och när jag synar dörren ser jag att där är en glipa rakt ut i ena hörnet. Dörren är relativt ny men är väl monterat snett. I karmen sitter karmskruvar men jag har ju aldrig monterat sånt här själv så min fråga till er som kan mycket mer än mig om det finns möjlighet för mig att justera monteringen nu i efterhand?

Du kan justera karmskruvarna inår och utåt. Till detta finns speciellt verktyg. Karmskruven är konstruerad på så sätt att det finns två lägen på skruven.

Ta först fram vattenpasset och se efter om dörrkarmen är snett monterat och justera om så är fallet.

....och när dörren är rätt justerad, så drevar du runt karmen. ;)

wertok skrev:
Fel forum kanske men det närmsta jag kan hitta.
Det drar från altandörren i vårt nyinköpta hus och när jag synar dörren ser jag att där är en glipa rakt ut i ena hörnet. Dörren är relativt ny men är väl monterat snett. I karmen sitter karmskruvar men jag har ju aldrig monterat sånt här själv så min fråga till er som kan mycket mer än mig om det finns möjlighet för mig att justera monteringen nu i efterhand?
Nybyggt hus, ska göras inom garantin, påpekas i besiktningen.

Huset var väl nyinköpt, men var det nybyggt också?

Grunt skrev:
Huset var väl nyinköpt, men var det nybyggt också?
Nej huset är från -47 så garantin är nog utgången 8)

Vatten passet ja ja men kolla sidorna är orelevant kolla att överstycke är i vår, är det inte det så får man montera om då spelar det ingen roll om sidorna är i våg. Men man kan knäcka till det med käckaren om man har tur. Sen kan det var så att karmen kan sitta så att den tex spänner i bakkant och samtidigt inte livar ordentligt då blir det general fel....Är det en pajjas som har monterat eller ett proffs?

Kontakta dörrtillverkaren för att få en monteringsinstruktion. Den jag fick från Designa Doors var mycket utförlig.

Nej huset är från -47 så garantin är nog utgången
´
Japp, det är den.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.