Är vårt stuprör felmonterat? När vattnet slår ner mot gallret som syns på bild så skvätter det utanför och hamnar på trallen. Vad kan jag göra för att fixa detta?
 
  • Ett stuprör med gallret monterat ovanför en våt trätrall vid röd husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuprör som leder ner i ett gallrat vattenavrinningssystem nära trätrall och röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Prova att vrida röret 180 grader, så att vinkeln på röret blir parallell med gallret så ska det bli torrt och fint .-)
 
Det var så jag tänkte först också. Jag provade det häromkvällen men det fortsatte att skvätta runtomkring. Ingen som helst effekt alltså. Dessutom kom röret inte hela vägen ner. Jag har bytt igen nu och som jag markerat på denna bild med röd pil så ser du att det blir ett glapp. Det kanske är det som är felet? Jag kanske borde köpa en förlängning eller en bit som är längre?
 
  • Svart stuprör som inte når ned till vattenavledaren markerat med röd pil som visar glappet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser precis ut som den jag har. Men jag lyckades flytta ner "mellanröret" (det långa som sitter ovanför påskjutsröret) några centimeter och då hamnade påskjutsröret längre ner. Skvättet försvann. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.