Hej!

Jag har egentligen inga problem mem värmen men undrar lite huruvida min shuntventil är korrekt monterad eller inte? Kollar jag bruksanvisningen så ska läget vara såhär: Schematisk bild av termostatventil installation till värmesystem, radikalt. Anvisningar för justering och flödesriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men på min enhet är den ställd åt andra hållet - vad blir effekten av det? Borde den inte vara vriden 90grader i positiv riktning?

VVS-installation med mässingsrör och mätare. Informationskylt för värmepanna i bakgrunden. Inomhus, teknisk utrustning.
Skapa konto

Vilket rör är vad? Den kan monteras på olika håll.

Den shunten går att snurra 360 grader finns inget stopp, den markering som syns på ratten, talar om var porten är i shunten och den är då stängd. Troligtvis så kommer röret nerifrån från någon retur Tank/värmedel Kommer värmen fån vänster så ska markeringen stå mot det röret, då blir det kallt vrid den vänster så öppnar ig den porten och stänger lite rakt ner, vrid mrkeringen rakt så är full fart på värmen. Kommer värmen från höger blir det samma sak med markeringen mot det röret, men då ska vredet vridas åt höger
Är du med

D Daniel 109 skrev:
Vilket rör är vad? Den kan monteras på olika håll.
Varmvatten vänster.
Retur nedifrån.

Scrollade inte ner riktigt. värmesystemet är nog på höger sida och då blir det att shuntens markering för att få kallt ska vara mot röret till vänster och varmare så vrids vredet till vänster. Som det nu är så kan det fungera till en viss del.

J jonaserik skrev:
Den shunten går att snurra 360 grader finns inget stopp, den markering som syns på ratten, talar om var porten är i shunten och den är då stängd. Troligtvis så kommer röret nerifrån från någon retur Tank/värmedel Kommer värmen fån vänster så ska markeringen stå mot det röret, då blir det kallt vrid den vänster så öppnar ig den porten och stänger lite rakt ner, vrid mrkeringen rakt så är full fart på värmen. Kommer värmen från höger blir det samma sak med markeringen mot det röret, men då ska vredet vridas åt höger
Är du med
Inte 100 på att jag helt förstår, markeringen. Jag flyttade markeringen enligt bilden från ESBE. Och vred till mittenläge, också enligt bilden. Korrekt?

Värmeväxlarskylningssystem, kopparledningar, mätare, etiketter, väggmonterade, teknisk utrustning, industriellt.
Skapa konto

En fråga till shuntar du för hand nu, tempen åker nog JOJO i huset, Invenstera i en shuntautomatik som sätt på shunten. Nu har ESBE gjort om shuntarna för att deras motorer ska passa direkt på, förut så var det 4 st öron med gänga i, så kunde man sätta dit vilken motor som helst: det gäller att vara girig som företag. Du har en sån shunt som ESBE vill ha för att sälja deras motorer. själva automatiken kan vara vad som helst och begagnat, det är spänningen till motorn som avgör 230 eller 24 V

Om ditt system är som jag tänker så ska shunten vara så här:
VVS-installation med rör, mätare, ventil, och etiketter; antyder uppvärmningssystem. Handtextade anteckningar visar flödesriktningar.
Skapa konto

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S Seco skrev:
Inte 100 på att jag helt förstår, markeringen. Jag flyttade markeringen enligt bilden från ESBE. Och vred till mittenläge, också enligt bilden. Korrekt?

[bild]
Han inte läsa ditt innan jag la upp mitt men det är rätt som du har gjort.

L lostinsweden skrev:
Han inte läsa ditt innan jag la upp mitt men det är rätt som du har gjort.
Snyggt, stort tack!

J jonaserik skrev:
En fråga till shuntar du för hand nu, tempen åker nog JOJO i huset, Invenstera i en shuntautomatik som sätt på shunten. Nu har ESBE gjort om shuntarna för att deras motorer ska passa direkt på, förut så var det 4 st öron med gänga i, så kunde man sätta dit vilken motor som helst: det gäller att vara girig som företag. Du har en sån shunt som ESBE vill ha för att sälja deras motorer. själva automatiken kan vara vad som helst och begagnat, det är spänningen till motorn som avgör 230 eller 24 V
Tack för tipset, det lät mycket intressant. Automatik gillar man ju 😊

Jepp köp den direkt som är i första länken innan någon annan hinner före , rackarns bra pris, inget att vänta på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.