Hej. Har fått ett felmeddelande på frånluftsvärmepumpen Nibe F750.
Vad kan vara felet och kan jag fixa det snabbt själv eller ska jag kontakta min installatör?

• Felmeddelande på Nibe F750 frånluftsvärmepumps display med instruktioner om kontaktlöshet med rumsgivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av en Nibe F750 frånluftsvärmepump med synliga rör och kopplingar i ett teknikskåp.
    Skapa konto
  • Felmeddelande på en Thermotech EC8-styrpanel för värmepump med en röd lysdiod på C3.
    Skapa konto
  • Del av värmepumpsinstallation med rör, ventiler och tryckmätare.
    Skapa konto
  • Vit termostat på vägg relaterad till Nibe F750 frånluftsvärmepump.
    Skapa konto
Har ni överhuvudtaget en rumsgivare till F750 som sitter någonstans i huset? Har man golvvärme ska inte rumsgivaren styra värmen utan bara visa temperatur, Styrning ske med värmekurva och utegivaren.

J Josth skrev:
Har ni överhuvudtaget en rumsgivare till F750 som sitter någonstans i huset? Har man golvvärme ska inte rumsgivaren styra värmen utan bara visa temperatur, Styrning ske med värmekurva och utegivaren.
Jag vet inget om nån givare. Vi har bara manuella regulatorer i varje rum som är trådat till central enheten

• Gilla
useless
  • Laddar…
NIBEs givare ser ut liknande denna både ute och inne: https://jsenergi.com/reservdelar-ni.../015-inne-ute-och-rumsgivare-rts-40-nibe.html

Du behöver hålla isär golvvärmesystemet i förhållande till frånluftsvärmepumpen. Alla manuella termostater ska stå på max när man justerar in frånluftsvärmepumpens inställningar och helst annars också. För att värmepumpen ska kunna jobba så energieffektivt som möjligt är det den som behöver styra värmen.

J Josth skrev:
NIBEs givare ser ut liknande denna både ute och inne: [länk]

Du behöver hålla isär golvvärmesystemet i förhållande till frånluftsvärmepumpen. Alla manuella termostater ska stå på max när man justerar in frånluftsvärmepumpens inställningar och helst annars också. För att värmepumpen ska kunna jobba så energieffektivt som möjligt är det den som behöver styra värmen.
Vi har inga såna givare någonstans hemma. Och därmed förstår inte riktigt varför värmepumpen ger ett felmeddelande om just givare. Får djupdyka i det eller kontakta inshallatören

Öppna värmepumpen och kolla om det sitter något anslutet på innegivarens plint på ingångskortet. I så fall får du följa kabeln så hittar du förhoppningsvis givaren.

Är inget anslutet så har du kanske råkat aktivera den av misstag i styrsystemet? I så fall får du avaktivera den igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.