Hej. Har fått ett felmeddelande på frånluftsvärmepumpen Nibe F750.
Vad kan vara felet och kan jag fixa det snabbt själv eller ska jag kontakta min installatör?
Vad kan vara felet och kan jag fixa det snabbt själv eller ska jag kontakta min installatör?
Jag vet inget om nån givare. Vi har bara manuella regulatorer i varje rum som är trådat till central enhetenJ Josth skrev:
NIBEs givare ser ut liknande denna både ute och inne: https://jsenergi.com/reservdelar-ni.../015-inne-ute-och-rumsgivare-rts-40-nibe.html
Du behöver hålla isär golvvärmesystemet i förhållande till frånluftsvärmepumpen. Alla manuella termostater ska stå på max när man justerar in frånluftsvärmepumpens inställningar och helst annars också. För att värmepumpen ska kunna jobba så energieffektivt som möjligt är det den som behöver styra värmen.
Du behöver hålla isär golvvärmesystemet i förhållande till frånluftsvärmepumpen. Alla manuella termostater ska stå på max när man justerar in frånluftsvärmepumpens inställningar och helst annars också. För att värmepumpen ska kunna jobba så energieffektivt som möjligt är det den som behöver styra värmen.
Vi har inga såna givare någonstans hemma. Och därmed förstår inte riktigt varför värmepumpen ger ett felmeddelande om just givare. Får djupdyka i det eller kontakta inshallatörenJ Josth skrev:NIBEs givare ser ut liknande denna både ute och inne: [länk]
Öppna värmepumpen och kolla om det sitter något anslutet på innegivarens plint på ingångskortet. I så fall får du följa kabeln så hittar du förhoppningsvis givaren.
Är inget anslutet så har du kanske råkat aktivera den av misstag i styrsystemet? I så fall får du avaktivera den igen.
Är inget anslutet så har du kanske råkat aktivera den av misstag i styrsystemet? I så fall får du avaktivera den igen.