Hej! Har problem med min värme i en villa med källare. Elementen i källaren funkar klockrent och är jämnvarma. Uppe har jag däremot problem. Efter att jag renoverade badrummet och bytte ett element mot en handdukstork. Om jag stänger av handdukstorken på vredet så stryps värmen även till fler element i intilliggande rum..som jag antar ligger efter på slingan. Måste väl vara rörisen som kopplat fel? Bifogar bild på kopplet. Har även problem på vissa element även när vredet på handdukstorken är fullt utvridet. De blir hyfsat varma ca 2dm in från den sidan där kopplet sitter men resten är iskallt. Och vissa är kalla nere och hyfsat varma uppe. Men alla är kallare än de i källaren. Några ideer? Har gjort de klassiska sakerna som luftat och kollat piggarna. Mvh Kalle
20150125_184126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplet är omkopplingsbart från två- till ettrörssystem, finns insexskruv bakom blåa pluggen.

ok! Bra länk. Så jag ska skruva ut insexskruven..fullt eller? Kan man göra detta när allt är i drift eller kommer det spruta vatten?

Krilleman
Vad gjorde man innan internetforum? Supertack! Ska göra ett försök.

Blir handdukstorken tillräckligt varm? Bifoga gärna en bild på radiatorerna som är kalla.

Redigerat:
Ja torken blir varm. Nu har jag skruvat ut insexskruven så problemet med att man "stänger av" flera radiatorer med torkens vred borde vara fixat. Men tror inte det löst problemet med att vissa andra radiatorer är ojämnt varma. På de finns inga koppel som på torken..det är 70tal. På det med störst problem vet jag inte ens hir jag kommer åt att kontrollera piggen. Är bara en skruvad ratt. Ska bifoga bild..

20150125_184048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är de delvis varma elementen luftade och har du tillräckligt tryck i systemet, har själv skumma fenomen på övervåningen här om trycket sjunker (källare+2 plan).

Ja jag har luftat..och i början kom det luft men nu har jag kört ut minst nån dl med bara vatten på alla element. Bytte värmeväxlare för nåt år sen så jag har fått lufta några gånger. Kommer dock inte ihåg om elementen krånglade så här även innan bytet..jag blev nog mer uppmärksam nu när jag fått lufta några gånger. Jag har 1 bar på mätaren och pumpen går på automatik tror jag..

Har läst om att element kan vara felkopplade så de går baklänges.. tänker om rörisen gjort fel även på det när han kopplade in torken.

Kvarstår problemen med radiatorerna när du stänger handdukstorken helt och hållet?

Nej den stänger inte längre av elementen som ligger efter i slingan..men problemet med halvkalla element kvarstår delvis. Men det har nog inte med torken att göra. Nån som kan säga hur jag kommer åt piggen på elementet jag lagt in bild på? Vredet går att skruva av med en stjärnskruv men ser inte ut som på de andra elementen där bakom...

Det har med flöde att göra. Du har högre flöde på radiatorerna i källaren. Ju mindre flöde desto större skillnad mellan tillopp och retur. Det bör vara ca 10 graders skillnad mellan uppe och nere på en radiator. Något mindre, ca 7 grader om du har värmepump. Prova att strypa de i källaren lite och se om det hjälper. Har det byggts om något mer än handdukstorken, sedan huset byggdes?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.